M
Absolut bästa är att knacka på hos grannen ”hej du, följ med in till mig så ska du få höra på en grej”.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Min gissning är att det är utedelen som ger vibrationer och skapar oljud.
Varför tror du att det är en utedel som låter när TS själv skriver att värmepumpen står inomhus? :thinking:

D drew_westling skrev:
Aggregatet som är av okänd modell är inomhus, troligtivis i deras tvättstuga, som är mellan våra två huskroppar.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M
useless useless skrev:
Varför tror du att det är en utedel som låter när TS själv skriver att värmepumpen står inomhus? :thinking:
Så Löken, korrigerat:cool:

• Gilla
Tååmten och 2 till
  • Laddar…
Jag antar att vi flertalet antog att det var en luft/luft-värmepump som avsågs då det var ett kedjehus men om det är tvättstugan som är gissad plats så kanske det är en frånluftsvärmepump som avses. Har dock inte koll på om dessa skulle vibrera?

• Gilla
Cetege och 1 till
  • Laddar…
Du fick bra svar redan, men när de renoverade, vad gjorde de då?
Tog bort väggar, satte in nya, förankrade sina nya skåp i betongen eller bytte de värmepump?

Arbetsmiljöverket har en app, och jag har mätt upp 90db från en tidigare ok granne pga att en annan granne ”renoverat”.äp.
Timellsyndromet

• Gilla
Solgläntan216
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Jag antar att vi flertalet antog att det var en luft/luft-värmepump som avsågs då det var ett kedjehus men om det är tvättstugan som är gissad plats så kanske det är en frånluftsvärmepump som avses. Har dock inte koll på om dessa skulle vibrera?
Det sitter en kompressor i dom också som kan skapa en hel del stomljud om dom monteras på fel plats eller fel sätt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Är det nåt fel med svenska AC?

Här där jag bor, i Portugal, har alla AC/Inverters för värme och kyla. Vi har fyra inomhusenheter och en utomhusenhet som står på vår terrass. Den hörs i princip ingenting. Grannens terrass bredvid hörs inte alls.

I en annan lägenhet jag har, också fyra AC/Inverters i min lägenhet (i ett hus med sex lägenheter) hörs inte heller någonting. Utomhusenheterna på de sex takterrasserna är också väldigt tysta. Jag sitter och njuter på kvällarna och tittar ut på natthimlen.

Är det nåt fel på svenska modeller?

Eller är det för dyrt? Jag betalade nyss €3400 för premium AC/Inverters, 4 inomhus och 1 utomhusenhet, inklusive installation.
samma här nere men när man är sverige på besök har jag svårt för ljudet dom ger av sig oss päronen tycker jag ljudet är riktigt störande och nu har ju nästan hela området en luft luft

P

Här där jag bor, i Portugal, har alla AC/Inverters för värme och kyla. Vi har fyra inomhusenheter och en utomhusenhet som står på vår terrass. Den hörs i princip ingenting. Grannens terrass bredvid hörs inte alls.

I en annan lägenhet jag har, också fyra AC/Inverters i min lägenhet (i ett hus med sex lägenheter) hörs inte heller någonting. Utomhusenheterna på de sex takterrasserna är också väldigt tysta. Jag sitter och njuter på kvällarna och tittar ut på natthimlen.

Är det nåt fel på svenska modeller?

Eller är det för dyrt? Jag betalade nyss €3400 för premium AC/Inverters, 4 inomhus och 1 utomhusenhet, inklusive installation.
Vad är det för märke och modell på dina värmepumpar?

• Gilla
Ulrika Elmerot
  • Laddar…
D drew_westling skrev:
Hej!

vi bor i ett kedjehus och fick för ett drygt halvår sedan nya grannar. De har hållit på och renoverar en hel den vilket vi tycker er positivt även om det har låtit en del.
Häromdagen så stördes jag av ett lågfrekvent buller i viss delar av huset, det lät som en lastbil stod utanför och brummade. Jag tänkte inte mer på det men ju mer jag hör detta brummande ju mer jobbigt upplever jag det.
Jag installerade en app på telefonen och den säger att det är en frekvens på 50 hz och ljustrycket är 59 db. Detta är uppmätt i vardagsrummet som är precis jämte grannen. I barnens sovrum är det 55 db@45 hz.

jag ska gå och prata med grannen och hoppas att det finns en enkel lösning på problemet men jag är nyfiken på vad juridiken säger.
Du kan höra med din kommun vilken bullernorm som gäller. Torde vara 40 db nattetid, och det kan avhjälpas med avvibrering av stativet då jag gissar på markvibrationer som ger buller inne i ditt hus.

T TypRätt skrev:
Det finns ju även värmepumpsdrivna varmvattenberedare. Läste på om sådan förut för att ev skaffa en sådan, men uteslöt den eftersom den rekommenderades att installeras i källare eller liknande utrymme och inte inne i själva bostaden. Just pga ljudnivån.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D drew_westling skrev:
Hej!

vi bor i ett kedjehus och fick för ett drygt halvår sedan nya grannar. De har hållit på och renoverar en hel den vilket vi tycker er positivt även om det har låtit en del.
Häromdagen så stördes jag av ett lågfrekvent buller i viss delar av huset, det lät som en lastbil stod utanför och brummade. Jag tänkte inte mer på det men ju mer jag hör detta brummande ju mer jobbigt upplever jag det.
Jag installerade en app på telefonen och den säger att det är en frekvens på 50 hz och ljustrycket är 59 db. Detta är uppmätt i vardagsrummet som är precis jämte grannen. I barnens sovrum är det 55 db@45 hz.

jag ska gå och prata med grannen och hoppas att det finns en enkel lösning på problemet men jag är nyfiken på vad juridiken säger.
Hej
Be grannen flytta pumpen om den stör. I pumpens monteringsanvisning står det att den ska riktas bort från grannarna och troligtvis ett minsta avstånd. Om det inte sker skyndsamt då behöver du anmäla till Miljöförvaltningen. Du ska inte behöva ha den störningen. Appen skulle jag inte lita på.

Vinterboet12 Vinterboet12 skrev:
I pumpens monteringsanvisning står det att den ska riktas bort från grannarna
Hur riktar man den bort från grannarna om den står i tvättstugan?
Har du läst monteringsanvisningen för TS grannes värmepump så får du gärna dela med dig av innehållet.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tvivlar på att det är en luftvärmepump om den står inomhus

• Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
Kanske en FLVP?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
AC är i grunden ett stort problem i sig. Lite OT men vi förbrukar enorma mängder energi på att slippa anpassa oss till det klimat man bosatt sig i. Till och med i Sverige börjar det bli allt vanligare med AC i sovrummet. Här har vi verkligen en miljöbov av råge ..

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.