J JohanLun skrev:
Smart, undrar om de finns de som gör detta, det är ju skitlätt att skrämma bort andra köpare. 2-3 kompisar budar som fan i ett tidigt skede så de andra hoppar av. Den verkliga köparen lägger ett "rimligt" bud när de andra budgivarna hoppat av (förhoppningsvis innan man nått högre än objektet är värt) - sen backar kompisarna ur. I några fall kommer säkert någon annan hänga med hela vägen och säljaren får skitbra betalt. I andra fall kanske alla "normala" hoppar av då de tänker att de som budar är gjorda av pengar. Fruktansvärt oetiskt, undrar om det är tillåtet. Troligen. Alla får väl buda på hus, det är inte bindande ju...

Det finns ju budgivning där varje deltagare lägger ett dolt bud till mäklaren i ett förseglat kuvert. Sen öppnas alla kuverten och säljaren kan välja vem han vill sälja till. Då kommer ju alla att bjuda det som de tycker huset är värt för dem och som de tror de kan vinna budet med. Egentligen tror jag en sådan process skulle ge en mer rättvis prisbild. I "auktioner" verkar vissa "vinnarskallar" tro att det är en tävling vem som kan lägga mest. På objekt som kommer ut otroligt sällan kan det vara vettigt. På lägenheter som en liknade säljs månaden efter om man missar den första så skulle förfarandet nog passa...
Varför skulle normala budgivare hoppa av? Du bestämmer ju innan vad som är ditt max och där hoppar du av. Det här strategin leder väl snarast att köparen får betala ett högre pris.
 
Fairlane
D Dr Jumping Jack skrev:
Ett fel är att utgångspriset är ett underpris som säljaren inte har för avsikt att sälja till. Det är ett falskt pris som mäklaren hittar på.
Förvisso, men säljaren har ett minst lika stort ansvar som säljaren i detta. De gånger jag har sålt har mäklaren föreslagit ett pris och motiverat varför (exempelvis andra objekt). Sen har jag fått säga vad jag tycker och så diskuterar vi fram och tillbaka. Alla mäklare har varit tydliga med att det är jag som bestämmer.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Förvisso, men säljaren har ett minst lika stort ansvar som säljaren i detta. De gånger jag har sålt har mäklaren föreslagit ett pris och motiverat varför (exempelvis andra objekt). Sen har jag fått säga vad jag tycker och så diskuterar vi fram och tillbaka. Alla mäklare har varit tydliga med att det är jag som bestämmer.
Ok, ett underpris som säljaren bestämmer som han inte avser att sälja för!
 
  • Gilla
Gramse69
  • Laddar…
Då vinnande budgivaren hoppade av vid vårt husköp fick vi erbjudande att köpa till vinnande budet men vägrade, bjöd summan som låg när tredje budgivaren gav upp. Mäklaren sur men kollade med säljaren som sålde till oss för 50' mer än vårt nya bud.
Skulle inte köpa till vinnande budet om vinnande budgivaren hoppar av men såklart beror på hur mycket pengar det är och hur mycket man vill ha huset.
 
  • Gilla
mattie_river
  • Laddar…
Detta problemet är ju genomgående i Sverige när det gäller fast egendom.
Då är ett bud bara ett bud, inga förpliktelser. Medger att man kan använda bulvaner vid budgivningen.
Många andra länder använder ett pris för fastigheten som står i rimlighet med vad som den Max kan sälja för. Köparen kan då erbjuda en köpeskilling som säljaren kan godta eller avvisa.
Då skulle mäklare bli mäklare igen och inte som nu någon pajas som gör trappstegs försäljnings steg för arvode.
När man köpt en fastighet får man budhistoriken som man bör kontrollera noggrant. Vet däremot inte om det går att häva köpet pg av bulvaner,
 
  • Gilla
Gramse69 och 1 till
  • Laddar…
Vi var på visning på ett hus i Eskilstuna som vi fattade tycke för. Låg precis vid järnvägen ute i Tumbo. Trots järnvägen gillade vi huset. Ganska snart kom budgivningen igång. Mäklaren från Svensk fastighetsförmedling var av den mer tjatiga och snackiga typen. Vi la oss i budgivningen och efter några snabba vändor ringde mäklaren och sa att vi hade vunnit. Någon dag senare var tillbaka till huset för att göra en mer nogrann undersökning. Vi upptäcker då vid nära inspektion att fasaden var helrutten ( förmodligen hade den nyligen målats om med faluröd för den såg fin ut på håll). Farstukvisten som vi först trodde bestod av en gjuten sockel var i själva verket byggd på stolpar med gråmålade plywoodskivor som gick rätt ner i marken. Då detta var vårt första hus kändes det alltför övermäktigt. Bara att byta fasaden skulle kosta över 100 000 kronor. Vi drog oss således ur. Mäklaren blev vansinnig och menade att der bara var någon bräda som behövde bytas och att man verkligen inte kan dra sig ur när man vunnit budgivningen och att huset nu blir svårsålt. "Inte vårt problem" var svaret han fick. En tid senare köpte vi ett annat hus ca 1,5 km från järnvägen i samma område och brukade gå promenader förbi det första huset. Ganska snart upptäckte vi att godstågen kopplar om vagnar precis där då det är en järnvägsknut. Vid varje godstågsbyte skramlade, gnisslade och dunkade det i ca 20 minuter, dag som natt. Får fortfarande kväljningar när jag ser den där mäklaren och när jag tänker på hur nära det var att vi köpt ett riktigt bottennapp.
 
  • Gilla
mejeriet och 9 till
  • Laddar…
Utmärkt agerande från din sida. Fick ni huset för det budet?
 
M
Uppdatering: Nu är huset sålt. Inte till mig. Enligt uppgift på hemnet är det sålt för aaningen UNDER det pris som jag kunde tänka mig att lägga efter att "avhopparen" dragit sig ur. Jag hade bett om att få sms med "nya buden". Inte ett pip från mäklaren.

Nåväl... Då vet vi att det var rätt beslut att inte betala 2-300000 kr till... :)
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
M
Abbe W Abbe W skrev:
Utmärkt agerande från din sida. Fick ni huset för det budet?
Tack. Nej.
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
M mattie_river skrev:
Uppdatering: Nu är huset sålt. Inte till mig. Enligt uppgift på hemnet är det sålt för aaningen UNDER det pris som jag kunde tänka mig att lägga efter att "avhopparen" dragit sig ur. Jag hade bett om att få sms med "nya buden". Inte ett pip från mäklaren.

Nåväl... Då vet vi att det var rätt beslut att inte betala 2-300000 kr till... :)
Jag tycker iofs att du borde anmäla det till Mäklarsamfundet, för många rötägg bland Mäklare.
 
  • Gilla
  • Wow
Graffen och 5 till
  • Laddar…
J jrosen skrev:
När jag köpte mitt hus som var ett renoveringsobjekt så låg det ute för andra gången. Första köparen drog sig ur pågrund av finansieringen därav ny annons.
Vi var 2 st som bjöd och det drog iväg, jag bad om att få räkna om renoveringspris och ge besked dagen efter. Inser att det inte går ihop och väljer att kliva av.
Ett par dagar senare ringer mäklaren och säger att de jag bjudit emot dragit sig ur. Och det var samma som inte fullföljde första köpet, men det sa hon inte under budgivningen. Då var jag duktigt irriterad, hon säger sen att jag får huset för mitt sista bud. Och jag säger då att jag inte kommer betala en krona över utpriset.
Det muttras och hon ringer flera gånger och priset börjar krypa neråt. Jag är tydlig men hon är trög, jag säger att hon får lägga ut huset en tredje gång.
När jag sen säger att mitt sista bud är 25 000 under satt utpris blir hon så sur. Säger att säljarna räknat med mycket mer, jag står på mig. Tog någon timme och jag fick huset 25 under. Det var lite frostigt vid kontraktskrivning.
Jag gillar särskilt att du efter mer strul _sänkte_ dig under utgångspriset. Det är ju verkligen ett litet straff till både mäklare och säljare.
 
  • Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
M mattie_river skrev:
Uppdatering: Nu är huset sålt. Inte till mig. Enligt uppgift på hemnet är det sålt för aaningen UNDER det pris som jag kunde tänka mig att lägga efter att "avhopparen" dragit sig ur. Jag hade bett om att få sms med "nya buden". Inte ett pip från mäklaren.

Nåväl... Då vet vi att det var rätt beslut att inte betala 2-300000 kr till... :)
Då undrar man ju varför inte ni fick köpa? Var du hård i kontakten med mäklaren eller bara bestämd men vänlig?
 
  • Gilla
thebolt och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M mattie_river skrev:
Uppdatering: Nu är huset sålt. Inte till mig. Enligt uppgift på hemnet är det sålt för aaningen UNDER det pris som jag kunde tänka mig att lägga efter att "avhopparen" dragit sig ur. Jag hade bett om att få sms med "nya buden". Inte ett pip från mäklaren.

Nåväl... Då vet vi att det var rätt beslut att inte betala 2-300000 kr till... :)
Var det en annan budgivare (nr 3 i listan) som fick köpa? Jag kan tänka mig att säljaren blev mäkta nervös när högstbjudande hoppade av och då fick mäklaren i uppdrag att ringa alla budgivare och avsluta affären. Du tackade ju nej att köpa för det bud som du givit så den som nappade fick köpa. Som säljare vill man ju ha en köpare som man tror snabbt gör en smidig affär och kan betala i slutändan.
 
  • Gilla
M Larsson
  • Laddar…
M
K Korsfarare skrev:
Vi var på visning på ett hus i Eskilstuna som vi fattade tycke för. Låg precis vid järnvägen ute i Tumbo. Trots järnvägen gillade vi huset. Ganska snart kom budgivningen igång. Mäklaren från Svensk fastighetsförmedling var av den mer tjatiga och snackiga typen. Vi la oss i budgivningen och efter några snabba vändor ringde mäklaren och sa att vi hade vunnit. Någon dag senare var tillbaka till huset för att göra en mer nogrann undersökning. Vi upptäcker då vid nära inspektion att fasaden var helrutten ( förmodligen hade den nyligen målats om med faluröd för den såg fin ut på håll). Farstukvisten som vi först trodde bestod av en gjuten sockel var i själva verket byggd på stolpar med gråmålade plywoodskivor som gick rätt ner i marken. Då detta var vårt första hus kändes det alltför övermäktigt. Bara att byta fasaden skulle kosta över 100 000 kronor. Vi drog oss således ur. Mäklaren blev vansinnig och menade att der bara var någon bräda som behövde bytas och att man verkligen inte kan dra sig ur när man vunnit budgivningen och att huset nu blir svårsålt. "Inte vårt problem" var svaret han fick. En tid senare köpte vi ett annat hus ca 1,5 km från järnvägen i samma område och brukade gå promenader förbi det första huset. Ganska snart upptäckte vi att godstågen kopplar om vagnar precis där då det är en järnvägsknut. Vid varje godstågsbyte skramlade, gnisslade och dunkade det i ca 20 minuter, dag som natt. Får fortfarande kväljningar när jag ser den där mäklaren och när jag tänker på hur nära det var att vi köpt ett riktigt bottennapp.
Jo, visst. Det kan jag väl förstå.
J jrosen skrev:
När jag köpte mitt hus som var ett renoveringsobjekt så låg det ute för andra gången. Första köparen drog sig ur pågrund av finansieringen därav ny annons.
Vi var 2 st som bjöd och det drog iväg, jag bad om att få räkna om renoveringspris och ge besked dagen efter. Inser att det inte går ihop och väljer att kliva av.
Ett par dagar senare ringer mäklaren och säger att de jag bjudit emot dragit sig ur. Och det var samma som inte fullföljde första köpet, men det sa hon inte under budgivningen. Då var jag duktigt irriterad, hon säger sen att jag får huset för mitt sista bud. Och jag säger då att jag inte kommer betala en krona över utpriset.
Det muttras och hon ringer flera gånger och priset börjar krypa neråt. Jag är tydlig men hon är trög, jag säger att hon får lägga ut huset en tredje gång.
När jag sen säger att mitt sista bud är 25 000 under satt utpris blir hon så sur. Säger att säljarna räknat med mycket mer, jag står på mig. Tog någon timme och jag fick huset 25 under. Det var lite frostigt vid kontraktskrivning.
"Frostigt vid kontraktsskrivning"... Hm... Vet inte riktigt hur det blivit så att det är säljarens förväntningar på slutpriset som blivit någon slags universalsanning om vad "huset är värt".
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Det finns länder där bud är bindande, då hade detta inte hänt, att en budgivare hoppar av sitt bud. Så fungerar inte den svenska bostadsmarknaden. Därför är man i praktiken påverkad av andra budgivare. Jag tror inte någon vill betala mer än nödvändigt för en fastighet. Så när en budgivare hoppar av blir det en annan situation. En konsekvens av detta är att det för en säljare är viktigt att kontrakt skrivs så fort som möjligt med den köpare som lämnat bästa budet. En mäklare bör göra sitt yttersta för att hindra sådant som hände i detta fall.
Precis. Vi bor i England och här är budet bindande och dur betalar 10% omedelbart. Som det är i Sverige låter det väldigt upplagt för missbruk men eftersom mäklarna tjänar på det kan det bli svårt att få ändring på det.
 
  • Gilla
John_Anders och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.