Marlen Eskilsson skrev:
Du skrev ett frågetecken vid färg på stommarna, om de ska vara vita eller i samma färg som luckorna. Jag röstar på samma grå färg som luckorna.
Men jag antar att du testar på ett litet skåp först och bedömer innan du målar hela klabbet.
Tror också det blir bäst med samma färg. Dock är det rätt mycket snickeri mellan luckor och tak, som jag måste fundera på vilken färg de skall ha. ImageUploadedByTapatalk1399205768.698004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood skrev:
Att måla skåpstommarna ger väl inte mycket, de syns ju inte.
Tycker skåpstommarna syns en del.

ImageUploadedByTapatalk1399205954.458270.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByTapatalk1399205968.187697.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OK, delen ovanför överskåpen såg jag inte som skåpstommar, utan mer som "passbitar".

När du fått vitmålat eller kanske vitlaserat taket så kommer inte dessa utfyllnadsbitar att sticka ut så mycket.
 
  • Gilla
Henriettae
  • Laddar…
Ok. Nu tycker jag till lite! Plocka vad du vill, det är ditt kök.

Måla alla stommar och luckor gråa. Snyggt och sen köper/lånar du en mässingsknopp, en rostfri och testar.

Taket vitt.

Byt ut den konstiga hyllan bredvid kylen.

Välj en ljus väggfärg (vit variant).

Måla kaklet vitt. Mycket enkelt och håller fint.

Byt ut tråkig bänkskiva mot ditt förslag. (Använd ev samma behandlade bänkskiva till öppna hyllplan där fula hyllan satt.

Vänta med golvet till allt annat är gjort och känn sedan efter. Kommer upplevas heeelt annorlunda och försvinna mer eftersom blickarna kommer dras till ditt gråa fina kök.

Måla ev ekbordet i grafitgrått. Eller skivan med griffeltavelfärg.

Byt ev ut stolarna mot udda vita stolar (tex loppisfynd eller ikea) så blir det läckert till bordet. Då gör det inget att det inte passar in i miljön.

Lägg till äkta trasmattor (tyg). Gärna blandade fynd så kan du plocka upp roliga färger i gardiner och tyger. Gult kan vara fint (kolla pinterest, grey and yellow kitchen), inte påskgult men ngt som matchar mässingsknopparna och gult finns i många roliga tygmönster nu.

Våga lite! Köket ska användas ngr år, sen kan du byta. Och under tiden har du lärt dig mer om vad du trivs med och vad huset passar med.

Vilket roligt projekt!
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla åsikter! Nu har vi bestämt att ändå byta köket så fort vi kan (så att vi kan använda köket på ovanvåningen i tvåfamiljshuset under tiden, och sedan renovera bort ovanvåningsköket). Tror det blir jättebra!
 
  • Gilla
ElleAndersson.se och 1 till
  • Laddar…
Vilken bra grund att jobba med inte behöva byta vitvaror luckor eller stommar!
Bort med det bruna sätt vitt kakel för att sprida lju, golvet ser plant och fint lägg ett grått klinkergolv modell klickgolv.
tex
http://www.bauhaus.se/laminat-klinker-gra.html
 
  • Gilla
Henriettae
  • Laddar…
Hej. Nu har det gått nästan 9 år. Så nyfiken på hur det blev till slut. :)
Har ett liknande kök i dag som vi precis gjorde en budgetrenovering på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.