Henriettae skrev:
Kanske är värt besväret att ta fram gamla trägolvet ändå. Ser rätt okej ut i städskåpet. Då betsar vi det mörkare (vi är inte så mycket för ljusa golv), och i samma ton som bänkskivorna. Det mesta av bänkskuvan är rostfritt, så vi tror inte det blir för mycket.
Rengjorde en skåpslucka idag, men det blir inte så stor skillnad. Kommer måla dem, tycker inte om bokkanten. Då blir det nog i den mörkare av de grå nyanserna, väggarna i den ljusare, och snickerierna i den vita. Lampan får hänga med så länge, har inte kollat upp andra, mer tidsenliga. Knopparna kanske blir rostfria ändå. Maken försöker lägga in veto.

[bild]
Ett tips är att kolla ifall luckorna är av laminat, vissa med träkant är det nämligen.
Isåfall kan de bli svåra att måla.
 
plv skrev:
Ett tips är att kolla ifall luckorna är av laminat, vissa med träkant är det nämligen.
Isåfall kan de bli svåra att måla.
Det tror jag de är, har en yta av fula mikroknottror. :/ Har dock målat på laminat innan, så jag chansar!
 
Ruggar man ytan och målar med häftgrund innan ska det nog gå bra.
 
  • Gilla
Henriettae
  • Laddar…
Personligen tycker jag att det vore synd att måla över de fina skåpdörrarna med massivträ-kanter.
Spara det till sist!

Börja med taket, och framför allt det hemska kaklet.
Kaklet måste bort, likaså kakellisten (brädan mellan kakel och överskåp), och ersättas med något ljusare omönstrat.
Och måla sen väggarna.

Att måla skåpstommarna ger väl inte mycket, de syns ju inte.
Tror det är tveksamt att måla ett kork-o-plast-golv. Det skapades ju för att vara mjukt och bekvämt att gå på,
så jag tror inte någon färg kan hålla på ett så flexibelt underlag.

Den där hyllan som bara är ditställd kan ju bytas mot något skräddarsytt, som passar bättre med omkringliggande inredning.

Men försök inte fixa allt på en gång, ta ett element i taget, och se effekten när det växer fram :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Henriettae
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Tror det är tveksamt att måla ett kork-o-plast-golv. Det skapades ju för att vara mjukt och bekvämt att gå på,
så jag tror inte någon färg kan hålla på ett så flexibelt underlag.
Det ÄR verkligen ett grymt skönt golv!! Synd bara att det ärr så attans fult!
 
Henriettae skrev:
Det ÄR verkligen ett grymt skönt golv!! Synd bara att det ärr så attans fult!
Köp ett par trasmattor och lägg ut på golvet!
Och ställ dit köksbordet, så ser du inte golvet längre.

Det gör att man inte ser damm och smulor lika mycket heller :)

Att du tycker att golvet är fult beror kanske mycket på att det är en så stor yta i "lite" fel nyans.
Nej, är det något som stör är det väl kaklet. Det har man ju i ögonhöjd, ständigt för ögonen.

(Jag hade något liknande kakel i brun färg med blommor på i förra huset.
Det blev ett stort lyft när vi ersatte kaklet med vanligt vitt.)
 
  • Gilla
Henriettae
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Personligen tycker jag att det vore synd att måla över de fina skåpdörrarna med massivträ-kanter.
Spara det till sist!

Börja med taket, och framför allt det hemska kaklet.
Jag tycker samma sak.

Prova att lägga en snygg vävd plastmatta på golvet (typ pappelina), det kan avfula korkoplasten. Med lite tur så får ni en stor förändring genom att måla tak, byta kakel och lägga ut en matta.

Tror ellos har plastmattor till bättre pris än pappelina.

Edit: 2a på typ hela inlägget :)
 
  • Gilla
Sparris och 1 till
  • Laddar…
Ja, det skadar ju inte att testa! :)
 
Måste säga att jag hoppas du målar som du hade tänkt. Detta är ju en kul grej som inte ska hålla i evigheter, bara tills ni renoverar på riktigt. :)
 
  • Gilla
Sparris och 1 till
  • Laddar…
Jag har svårt att matcha korkoplast och bok dock! När vi flyttade in förra sommaren var väggarna ljust rosa, och vi målade om i en snarlik nyans, men utan rödstick (Bellini från Alcro: http://www.alcro.se/Inomhus/Kollektioner/adnatur/4/Bellini/). Vid en än mer minimal budgetrenovering, blir det ju såklart vitt tak, och skulle jag tro vitt standardkakel. Men sedan när det kommer till textilier tar det stopp. Vad blir snyggt till? Grafiskt svart-vitt??
Kan tänka mig måla om väggarna igen om det gör någon skillnad.
Ekmatbordet vi har sedan tidigare har vaxduk, som byts ut lite då och då. Jag vill inte byta ut det, skall på tippen när rummet bredvid är färdigt (som blir matsal). Det passar ju dock inte in alls, kan tänka mig måla det istället om någon kommer med bra färgförslag. :)

Det stora problemet är att eftersom jag inte tycker om bok-korkoplastfärgnyansen, har jag väldigt svårt att veta hur jag skall matcha det.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Måste säga att jag hoppas du målar som du hade tänkt. Detta är ju en kul grej som inte ska hålla i evigheter, bara tills ni renoverar på riktigt. :)
Åh så svårt! Jag är så lättpåverkbar! :D
 
Det är ju ett perfekt tillfälle nu att leka och ta ut svängarna. Hoppas att du får igenom mässingsknopparna också. ;)

Du skrev ett frågetecken vid färg på stommarna, om de ska vara vita eller i samma färg som luckorna. Jag röstar på samma grå färg som luckorna.
Men jag antar att du testar på ett litet skåp först och bedömer innan du målar hela klabbet.

Jag är också inne på grått just nu. Har vilda planer på att måla vårt vardagsrum i grått, kanske platsbygga en bokhylla i grått.
 
  • Gilla
Sparris och 1 till
  • Laddar…
Grått är ju så snyggt!!! Vår hall och vardagsrum är grått, och vi målade vårt sovrum i förra huset mörkgrått. Underbart!
Och platsbyggda bokhyllor!! 😍
 
AnneFi
Mina föräldrars hus från 29 fick nytt kök för snart tio år sedan.
De valde ljusgrå luckor. Och tegel på väggarna. Hittade bara en bild fylld med julstök.

20140222_131301_zpssu2blmep.jpg
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
AnneFi skrev:
Mina föräldrars hus från 29 fick nytt kök för snart tio år sedan.
De valde ljusgrå luckor. Och tegel på väggarna. Hittade bara en bild fylld med julstök.
Åh, så fint! Och verkligen tidlöst - inte tänker man på att det är tio år!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.