Korvgubbe
Det går inte att stoppa isen, så är det bara.
Därför plockar jag upp min brygga varje höst och låter rörställningen stå kvar "naken". Det blir lite snett och vint men rören håller sig raka så det är bara att lossa på kopplingarna och rätta upp det innan man lägger tillbaks sektionerna.
 
Det är nog det bästa - att sektionera i lagom tunga bitar.
 
Korvgubbe
Japp. Jag utgick från SJ-pallar och mycket tyngre sektioner vill jag inte ha. Fris och kjol låser dem i varandra så det inte tippar när man står på kanten.
 
Min erfarenhet från egen och andras ställningsbryggor är att de i regel står pall för isen. Oftast bara efter första vintern man behöver justera men det har då mer med hur bra man lyckades slå rören nedåt ända i botten. Men vad jag skrev tidigare om att fixera stolparna på två håll är av erfarenhet. Fick själv göra om min första brygga då jag bara låst dem på ett håll.

Har också trädelarna i sektioner så att det går att ta bort dem vid behov.
 
Nu vet jag att ämnet varit inaktivt i 6 år... Men vill ändå posta bilder på hur bryggan blev och hur den ser ut i dagsläget. Byggandet blev ett år senare än planerat då en björk hamna över fritidshuset och fick prioritet.

Själva konstruktionen står på nedslagna rör.
Det tog i princip en hel helg att slå ner alla rör och flytta på stenar från den gamla stenpiren för att kunna slå ner rören. Bryggan tog också en helg från inhandlade av virke till färdig brygga.
Stenpiren finns kvar under bryggan, men jag har rensat upp lite sten för att få det snyggt runtom.

Skötselmässigt har det inte varit några problem alls. Efter första vintern var det ett jäkla plockepin med de nedslagna stolparna (men det gick snabbt att slå ner/justera). Man får justera höjden på vissa stolpar (Burton kopplingar) varje år.

Vi byggde även mindre delar av allt så en person kan lägga i och ta ur bryggan på egen hand.
Nybyggd träbrygga med stenstöd sträcker sig ut i en sjö omgiven av vass och grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sewen och 7 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.