61 050 läst · 34 svar
61k läst
34 svar
Brygga i insjö med dy/lerbotten.
Jag kanske uttryckte mig dåligt. Tanken var inte att skarva syllar utan att lägga ner syllen som man lägger under isen genom ett hål istället för genom ett spår, och på så sätt slippa använda motorsåg. Fast egentligen kanske motorsågen är bättre så att man hamnar så nära stolpen som möjligt med blocket. Det borde bli lättare att få den att gå rakt nedåt då.
Byggnadsställningsrör och burton-kopplingar är en beprövad metod. Trall ovanpå det. Det är viktigt att man slår ner rören i dyn tills man känner att man nått fast mark samt att man ser till att få det vågrätt och räta vinklar. Kolla blocket efter begagnad byggnasställning.
En kombination av byggnadsställningsrör och burton-kopplingar för den fasta bryggan och sedan en större yta på en flytbrygga med rör (typ trafikmärke) kan ses här. Isen brukar dock vara lite dum mot byggställningsrören ibland, så justering behövs ibland på vårarna. Det är möjligt att en riktig stenkista skulle göra jobbet bättre. Plats är en insjö i Dalarna. Måtten är 900x140 + 360x520 cm.
Flytbryggan är helt ny, så det blir intressant att se hur den klarar vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska försöka ta lite bilder under vintern/våren och lägga här i tråden. Just nu används flytbryggan bara för vinterförvaring av roddbåten. Naturligtvis är ju kaffebänken kvar också, för den kan man ju använda året om.
Tittade till bryggan i helgen. Isen har INTE varit snäll ! Lilla "skurbryggan" helt uppskjuten på land. "Långbryggan" är skev och rören krokiga. Flytbryggan har dock klarat sig, förutom att rören böjt sig en del. Gissar på att det har återfrusit en gång. Isen (ytan) har tryckts c:a 3 dm in mot land . Får se hur det blir efter den riktiga islossningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi hade tidigare 2" galvade skyltrör till våra flytbryggor, men de sög fast otroligt nedslagna i botten (sand första dm sedan blir det mjukt). En av bryggorna fick ligga kvar en vintertid och då böjdes rören.
Nu kör jag med 2" tjocka slanor som jag tar det behöver röjas ut. Då de är "konformade" är det sedan lätt att dra upp dem på hösten, rörtång och snurra lite så är det bara att dra upp till skillnad från rör som är jämntjocka och suger fast något otroligt. Och de håller många säsonger och blir de dåliga är det bara att hugga några nya.
Testade även med tryckta staketstolpar av koniska ämnen men hittade inga så långa som behövs längst ut på bryggorna.
Nu kör jag med 2" tjocka slanor som jag tar det behöver röjas ut. Då de är "konformade" är det sedan lätt att dra upp dem på hösten, rörtång och snurra lite så är det bara att dra upp till skillnad från rör som är jämntjocka och suger fast något otroligt. Och de håller många säsonger och blir de dåliga är det bara att hugga några nya.
Testade även med tryckta staketstolpar av koniska ämnen men hittade inga så långa som behövs längst ut på bryggorna.
Produkter som diskuteras: "rörtång"
Rörtänger
Rörtänger är specialiserade verktyg som används för att greppa och vrida rör och rördelar vid montering eller demontering. De är utformade med kraftiga käftar som kan ge ett fast grepp om runda, fyrkantiga, sexkantiga och åttkantiga rör
Läs mer
Såhär ser vår brygga ut, ligger i en havsvik och vi tar upp den varje höst, tar väl max 1,5h och lika lång tid att lägga i den på våren igen.
När vi tar upp/lägger i bryggan tar vi bort landgången och trallflaken, sen rullar vi upp hela den yttre sektionen med ben på med ett vajerspel. Trots att det är stenigt och nivåskillnad är inga problem.
Bryggan står helt enkelt på botten med 40x40cm,plattor påsvetsade på benen. Det enda vi har gjort som underhåll de senaste 25åren är att olja trallen och bytt ut benen en gång p.g.a. rost, vilket är snabbt gjort då de är avtagbara (se bild).
När vi tar upp/lägger i bryggan tar vi bort landgången och trallflaken, sen rullar vi upp hela den yttre sektionen med ben på med ett vajerspel. Trots att det är stenigt och nivåskillnad är inga problem.
Bryggan står helt enkelt på botten med 40x40cm,plattor påsvetsade på benen. Det enda vi har gjort som underhåll de senaste 25åren är att olja trallen och bytt ut benen en gång p.g.a. rost, vilket är snabbt gjort då de är avtagbara (se bild).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Från början (= förre ägaren) fanns inga längsgående rör alls, utan bryggan vilade på 3 par "H". Har nu provisoriskt lagt in diagonaler och en sida + kopplat ihop med den nya flytbryggans ena hörnrör (både i vattnet och som ledstång). Det var tydligen inte tillräckligt, utan får tänka en gång till. Har funderat på lösningen med att låta rören stå på plattor, men bottnen är inte optimal för det. Det finns en finsk bryggtillverkare (minns ej namnet) som har aluminiumstolpar med plattfötter och inbyggd hiss (vevas med nyckel) för justering av höjden. Den verkar smart men dyr.
Så här är rören dragna idag :
Så här är rören dragna idag :
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lek med tanken att du placerar krafterna från isen på en stolpe i taget. På de flesta av dem i din skiss så finns det något håll stolpen lätt kan sticka åt utan alltför mycket krafter och därmed lägga på krafter på de andra stolparna.
För att ha en chans mot isen skulle jag lägga långa rör längsgående fastsatta med fast knut i alla tre stolparna.
Tvärslåorna ska också sitta i stolparna med fasta kopplingar. Då tar man upp krafter i två riktningar horisontellt för stolparna.
Har man mjuk botten är det viktigt att slå ned stolparna ordentligt tills de inte längre rör sig.
För att ha en chans mot isen skulle jag lägga långa rör längsgående fastsatta med fast knut i alla tre stolparna.
Tvärslåorna ska också sitta i stolparna med fasta kopplingar. Då tar man upp krafter i två riktningar horisontellt för stolparna.
Har man mjuk botten är det viktigt att slå ned stolparna ordentligt tills de inte längre rör sig.
O vill det sig väldigt illa går det så här....
. Bild 1 visar en pir med landgång o flytbrygga förankrad med kedjor o betongblock på botten,med slaka kedjor för viftutrymme,dessutom med långa rep med fjädrar i bägge ändar fastsatta i land. Rakt söderut öppen sjö i 7 kilometer bra med plats för vind o is att trycka mot land.Ser ni den stora stenen i förgrunden? Den väger säkert 4-500 kg, den har isen tryck 1 meter närmare land, jag ser spåren i sjöbotten, och dessutom tryckt ihop andra stenar o stenbotten på sin väg mot land... Bild 2 o 3 visar den andra landgången som vilade på ställningsrör,första delen, del 2 o 3 vilade på stenkistor som brutits sönder o kalvat ändå ligger detta i lä....När naturen sätter in sina krafter så hjälper ingenting....men det höll i alla fall i 10 år.... allt detta i en insjö....
På bild 1 kan man kanske se att piren blivit betydligt smalare...précis som ytterligare en pir i samma läge(ingen bild)....
hå,hå ja ja...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På bild 1 kan man kanske se att piren blivit betydligt smalare...précis som ytterligare en pir i samma läge(ingen bild)....
hå,hå ja ja...
Redigerat:
edmund: jag är väl medveten om att det inte är bra gjort. Dock bättre än från början . Alla "korsningar" av rör är skruvade med Burtonkopplingar, så de sitter förhållandevis bra. Som du ser här ovanför (carra), så har man inte mycket att sätta emot om naturen vill något annat , det är bara att acceptera fakta. Jag har själv sett bryggpålar av trä med diameter c:a 20 cm, som fullständigt spjälkats upp. Ett isflak, 0,5 m tjockt, hundratals m brett och någon/några km långt, stoppar man ju inte så lätt om det börjar röra på sig.
Jag har också en ide om att ställa lösa (nästan i vart fall) bockar på bottnen och låta dem röra på sig under vintern. Lyfta långbryggan varje vår och justera tillbaka bockarna. Kan bli problem med att det är sten i början och dy längre ut, så bockarna kanske sjunker olika. Då måste man också göra loss flytbryggan från fästena och kanske bara binda fast den så den inte smiter.
Jag har också en ide om att ställa lösa (nästan i vart fall) bockar på bottnen och låta dem röra på sig under vintern. Lyfta långbryggan varje vår och justera tillbaka bockarna. Kan bli problem med att det är sten i början och dy längre ut, så bockarna kanske sjunker olika. Då måste man också göra loss flytbryggan från fästena och kanske bara binda fast den så den inte smiter.
Redigerat: