K
Sen kan jag tycka att klämringen inte ligger i botten runt om och anledningen till det ser ut att vara så pga att brunnsmanschetten sticker ut under klämringen till vänster i bild vilket är fel om det är så.

ByggaNytt skrev:
Ja, det står tydligt i BBV:
[bild]
[länk]
Det där kan ju tolkas RIKTIGT fel! Tänk om någon fyller upp hela utrymmet under gallret med bruk! Givetvis måste det vara enbart golvbrunnes kantfläns som avses, inte gallret med massa hål i... :x

• Gilla
ktm250
  • Laddar…
Se'n är det ju faktiskt så att i foliesystemen ligger brunnsmanschetten under folien vilket gör att man inte ser mycket av den.

Det man ser är folien som försvinner ner under klämringen och det där kan ju skapa en del förvirring...

K
Beror på tillverkare. Inte alla som monterar under.

R
fast jag har satt tätskikt i vårt badrum och jag satte då en Jafo brunn som på bilden. Om man skär enligt den skärmall som ingår så ser man att duken tittar fram under klämringen om man kikar in från sidan Och så ska de vara enligt både tätskiktsleverantör och Jafos tekniska support. Dvs duken tittar fram och leder eventuellt vatten rakt ner i brunnen.

R
ktm250 skrev:
[länk]

Det finns bara en brunnsleverantör som har manschetten under klämringen och det ät Blucher. Varken Jafo eller Purus godkänner detta
vad menar du. Med jafo, Du lägger ju ner skärmallen i brunnen, sen sätter du dit brunnsmanchett och tätskiktsduk över brunnen och sen skär du upp hålet i brunnen och skruvar dit klämringen.

Redigerat:
K
Ah, jag kanske var otydlig. Förlåt!
Varken Jafo eller Purus tillåter att manschetten går UNDER klämringen. Den ska bara följa sidan.
Bluchers däremot går även under.

• Gilla
J.Wentzel
  • Laddar…
R
ktm250 skrev:
Ah, jag kanske var otydlig. Förlåt!
Varken Jafo eller Purus tillåter att manschetten går UNDER klämringen. Den ska bara följa sidan.
Bluchers däremot går även under.
Förstår fortfarande inte vad du menar. Manschetten sätts över brunnen och ovanpå manchetten sätter man tätskiktsduken. Sen skär man ut för brunnshålet och skruvar dit klämringen. Manschett och tätskiktsduk är det som tittar fram under klämringen.

Redigerat:
Roland112 skrev:
Förstår fortfarande inte vad du menar. Manschetten sätts över brunnen och ovanpå manchetten sätter man tätskiktsduken. Sen skär man ut för brunnshålet och skruvar dit klämringen. Manschett och tätskiktsduk är det som tittar fram under klämringen.
grejen är den att om man använder Jafos skärmall (som man ska) så tittar inte tätskikt och manschett fram nedanför klämringen, de kläms bara från sidan som sagt.

R
fast man ser den om man tittar in från sidan

Roland112 skrev:
fast man ser den om man tittar in från sidan
Om man använder skärmall och skruvar klämringen i botten syns absolut ingenting från sidan, manschetten är bara på sidorna om klämringen och INTE under klämringen om JAFO monteras helt korrekt.

R
på min brunn kunde jag kika in i glipan och se duken då de var viktigt att inte dra för hårt.
IMG_0738.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klämringen ska dras i botten egentligen, men om manschetten + duk blir för tjockt så går inte det, drar man då för hårt så går plastgängorna i brunnen sönder så där har du helt rätt!

Men fortfarande ska duk och manschett inte vara under klämringen för då är det inte säkert att klämringen tätar nog bra. I praktiken är detta nog ett försvinnande litet problem, utan problemet är nog då klantarslen låter bli det helt :)

ktm250 skrev:
[bild]
Nu ger jag upp i förklarandet
Behövs väl inte förklara mer än så :)

• Gilla
ktm250
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.