Detta är förmodligen en pumpgrop, antagligen till någon form av avlopp där man inte vill släppa ut vattnet i vanliga avloppssystemet.

Men tror ni att det fyller någon funktion fortfarande? Till saken hör ju att jag inte vill ha kvar den om den inte behövs. Planen är att lägga ny klinkers i detta utrymme och då vore det skönt att få bort den. Alternativet är ju att hitta en lösning för att behålla gropen men hur gör jag lämpligast ny lucka i golvet? Den nuvarande har rostat sönder i kanterna.

Hur djupt har du grävt?
Om det är en äldre sänkbrunn eller pumpgrov kan det vara rätt djupt av sediment och medföljande grus/skit.
den ser dock väldigt torr och fin ut, verkar ju inte alls vara några organiska rester typ löv i den,

Inte grävt djupt alls, det är skitsvårt eftersom det är så djup och smalt. Nä, löv finns det inte i den. Bara sand och stenar. Men torrt är det inte men det är det ju inte nånstans runt min tomt.

mynnar något av rören som syns i den mot en brunn i trappan utanför?

Är det Fritzls gamla kåk?!

Krilleman
Enligt din ritning går ju avloppet rakt under... Rensbrunn skulle jag fortfarande tro

Vi har en lucka i vår källare för avstängning av vattnet innan mätaren :) den är dock bara 20 cm djup typ.

Hus från 72

Corre: Nej det finns ingen trappa utanför. Det är garageuppfart med bra lutning ut mot gatan.

Nyfniken: Nej, bara en ägare på kåken innan (smått fantastiskt) de hetter dock inte Fritzl ;) (då hade jag nog aldrig köpt.

Krilleman: Jag ska försöka gräva lite till...

Jkarlberg: Se där, jag har min i garaget, fast det vet ni ju redan ;)

Riggen skrev:
Jkarlberg: Se där, jag har min i garaget, fast det vet ni ju redan ;)
måste missat det inlägget :)

Syns på rintningen tror jag :)

ritningar läser jag aldrig haha

Korvgubbe
Riggen skrev:
Nej, bara en ägare på kåken innan (smått fantastiskt)
Du har ingen möjlighet att kontakta förra ägaren då och fråga vad det är för något? Med bara en tidigare ägare så känns det ju som att oddsen inte kan bli bättre!

Kan det ha suttit en hydropress där nere, sen har man kanske byggt till och flyttat ingående vatten?

Fått någon klarhet i vad det var?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.