20 207 läst · 134 svar
20k läst
134 svar
Bromsat släp -- mycket krångel?
Jag gick från en Maja 2526 (”byggskivestorlek”) med Jaxalkåpa till en 4P 445 TXi med alukåpa. Majavan är en grym bladfjädrad obromsad EU-vagn. 4P-vagnen är en mycket större (445cm lång invändigt) vagn och bromsad.
Föutom det uppenbara att det är väldigt olika målgrupper på de två vagnarna så har jag lite reflektioner att dela med mig av.
Båda kräver underhåll. Även en EU-vagn har komponenter som behöver ses över då och då. Hjullager och eventuell fjädring tex.
Båda kräver rengöring.
När jag hade den mindre EU-vagnen och åkte till brädgården så blev det alltid trixande med överhäng och liknande. Det problemet försvann (nästan) såklart med den nya eftersom den är så mycket längre. Den andra skillnaden är att även om EU-vagnen gick fint bakom bilen så gör sig lasten påmind vid inbromsning tex. Man tänker inte så mycket på det innan man kört motsvarande med en bromsad vagn.
Kåpan.. vad ska man säga. Den där jävla kåpan från Jaxal. Jag köpte mellanhöjden och den var ta mig fan alltid i vägen. Har lyft av den otaliga gånger. Skulle jag köpt en mindre vagn idag så skulle jag köpa utan kåpa. På min nya är det ståhöjd för mig (175cm) när den är nedfälld så där är det inga problem .
Lastvikten. Ja, jag fick kasta på 500kg på EU-vagnen och det kändes även om den är stabil. Skillnaden med den nya vagnen är dock enorm. Får lasta nästan 900kg på den nya och har kört den med ca 700kg på. Känns inte ens. Visst, de är byggda för olika lastvikter så inte helt rättvis jämförelse.
Summa summarum. Jag skulle inte köpa ett för litet släp. I det fallet så mest jag att större är bättre. Köp så stort du har råd med och gärna med broms då det faktiskt gör skillnad vid körning.
Har haft husvagn (från 1987) med ojämn bromsverkan. Jag bytte själv påskjutsbroms, vajrar och belägg. Inte gratis förstås men det är faktiskt mindre komplicerat än man kan tro och det finns gott om bra guider i videoform på nätet. På chassin med broms finns smörjnipplar. Använd dem
Edit: stvafle
Föutom det uppenbara att det är väldigt olika målgrupper på de två vagnarna så har jag lite reflektioner att dela med mig av.
Båda kräver underhåll. Även en EU-vagn har komponenter som behöver ses över då och då. Hjullager och eventuell fjädring tex.
Båda kräver rengöring.
När jag hade den mindre EU-vagnen och åkte till brädgården så blev det alltid trixande med överhäng och liknande. Det problemet försvann (nästan) såklart med den nya eftersom den är så mycket längre. Den andra skillnaden är att även om EU-vagnen gick fint bakom bilen så gör sig lasten påmind vid inbromsning tex. Man tänker inte så mycket på det innan man kört motsvarande med en bromsad vagn.
Kåpan.. vad ska man säga. Den där jävla kåpan från Jaxal. Jag köpte mellanhöjden och den var ta mig fan alltid i vägen. Har lyft av den otaliga gånger. Skulle jag köpt en mindre vagn idag så skulle jag köpa utan kåpa. På min nya är det ståhöjd för mig (175cm) när den är nedfälld så där är det inga problem .
Lastvikten. Ja, jag fick kasta på 500kg på EU-vagnen och det kändes även om den är stabil. Skillnaden med den nya vagnen är dock enorm. Får lasta nästan 900kg på den nya och har kört den med ca 700kg på. Känns inte ens. Visst, de är byggda för olika lastvikter så inte helt rättvis jämförelse.
Summa summarum. Jag skulle inte köpa ett för litet släp. I det fallet så mest jag att större är bättre. Köp så stort du har råd med och gärna med broms då det faktiskt gör skillnad vid körning.
Har haft husvagn (från 1987) med ojämn bromsverkan. Jag bytte själv påskjutsbroms, vajrar och belägg. Inte gratis förstås men det är faktiskt mindre komplicerat än man kan tro och det finns gott om bra guider i videoform på nätet. På chassin med broms finns smörjnipplar. Använd dem
Edit: stvafle
Husägare
· Östergötland
· 49 inlägg
Jag köpte nyligen en släpvagn, självklart bromsad. Detta just pga lastvikten. Hyrvagnar här omkring är har alla en totalvikt på 750 kg vad jag kunnat hitta. Nu kör jag inte med mer än 500 kg last så många gånger per år, men med tanke på att polisen har en vägstation (som används flitigt) på vägen hem till mig så vill jag inte köra med övervikt. Det går ganska snabbt att komma upp i < 50% övervikt på hyrsläp, och då hamnar man på vårdslöshet i trafik. Därav har jag gärna marginalerna med mig och köpte en vagn med mer lastvikt.
Vagnen blev en tippbar åtm från 1998 med gallergrindar för 10 000 kr, ett riktigt kap. Just gallergrindar var krav nr två efter lastvikten. Detta då det känns mest flexibelt. Man kan få den stängd med presenning/kapell, man kan köra långa plankor, det är lättare att lasta jord/grus, man kan köra högre prylar utan att lägga ner de, exempelvis kylskåp, man drar mindre bränsle jämfört med en vagn med kåpa (speciellt när man kör tom, då drar jag iallafall 1,5 dl mindre per mil jämfört med kåpa). Just att man drar mindre bränsle har jag mätt när jag kört hyrvagnar, jämfört med både gallersläp, kåpa och flyttvagn.
Självklart köper man vagn efter sina behov, i mitt fall var det helt givet med en bromsad vagn just för lastvikten.
Vagnen blev en tippbar åtm från 1998 med gallergrindar för 10 000 kr, ett riktigt kap. Just gallergrindar var krav nr två efter lastvikten. Detta då det känns mest flexibelt. Man kan få den stängd med presenning/kapell, man kan köra långa plankor, det är lättare att lasta jord/grus, man kan köra högre prylar utan att lägga ner de, exempelvis kylskåp, man drar mindre bränsle jämfört med en vagn med kåpa (speciellt när man kör tom, då drar jag iallafall 1,5 dl mindre per mil jämfört med kåpa). Just att man drar mindre bränsle har jag mätt när jag kört hyrvagnar, jämfört med både gallersläp, kåpa och flyttvagn.
Självklart köper man vagn efter sina behov, i mitt fall var det helt givet med en bromsad vagn just för lastvikten.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Finns väldigt många obromsade Kinasläp! Eller nästan endast! Och det som pratades om var underhåll..! Knappt kullager i hjulaxeln, samt allmänt veka, men vagnen gör jobbet, men låg lastvikt, och saknar handbroms,Fairlane skrev:
Dina observationer stämmer kanske för någon bonde ute på landet. Inte för städer, med normala människor.MathiasS skrev:
Var det inte precis det jag skrev? Nu har du missat det jag skrev två gånger. Jag är ganska säker på att du kan läsa.
1. Nej, hur tunga saker man oftast lastar.
2. Det behöver man oftast inte alls. Du kan lasta långa brädor även på kärror som är mindre än brädan. Det ser man hela tiden.
3. Eller så väljer man att köra två gånger. Det är korkat att köpa ett enormt stort släp, för del är det dyrt. Dels tar det upp plats på trädgården. Dels så är det bökigare att köra runt med. Endast bönder som har stora marker bryr sig inte om dessa detaljer.
4. Nej! Bara för att man kan köpa ett stort släp, så är det inte alltid bäst att köpa största möjliga.
Det är så mycket andra faktorer som påverkar, t ex din ekonomi.
Då kan du ju bemöta dessa osanningar, vilket du har valt att inte göra. Istället sprider du själv en massa sanningar / osanningar. Dina åsikter är precis lika mycket värda som andras.
Det är alltid så att du behöver lossa släpet flytta runt det fylla det med, jord, kvistar, eller lasta möbler. Eller bara flytta på släpet där det står, för att du ska klippa gräset.1. Ja det är jobbigt att ranchera ett stort släp, men behöver man göra det? Nej, oftast inte => inte en nackdel. Och ja, om det är viktigare att kunna knuffa runt släpet för hand än att det lastar det man behöver, så ja, då ska man ha ett litet obromsat släp. Den enkla lösningen oavsett bromsar eller inte
Att flytta runt på sitt släp, är något du gör hela tiden. Ja, om man inte är bonde då. För då struntar man inte det. Är du bonde? Jag börjar misstänka det. För de använder släp på ett helt annat sätt.
Överlastar, med foder osv.
Ganska svårt imho. Mina grannar som är 65+ de skrapar bilen, släpet, husvagnen varje vecka.
Varför skulle ditt släp vara representativt för hur det är att äga en bromsad? Du köpte det säkert nytt. Och då håller bromsarna 10 år. Sedan beror det på mycket man kör, och hur man förvarar kärran.
Kanske inte mycket dyrare. Dock dyrare. Om det blir ombesiktning ökar kostnaden ytterligare.
På landsbygden är en liten minoritet lantbrukare idag, så den delen kan vi väl avsluta nu blir bara otrevligt då det du påstår inte stämmer på de flesta lantbrukare med moderna jordbruk.E Edgarsven skrev:
Oberoende av vilken släpvagn man har blir en ombesiktning en ny kostnad.
Jag börjar seriöst fundera på om du trollar edgarsven...
Du argumenterar emot andra att deras exempel inte är relevanta för det gäller den specifika individen men du gör ju exakt samma sak? Drar slutsatser utan något direkt belägg?
Är ett bromsat släp dyrare i underhåll? På lång sikt, kanske. Men inte nödvändigtvis om man sköter det.
Bör man ha ett bromsat släp? Det beror ju helt och hållet på den enskilda invidividens behov precis som tidigare avhandlat. Rent säkerhetsmässigt så behöver man inte vara Einstein för att räkna ut att det är säkrare att köra med ett släp som hjälper till att bromsa.
Spelar bilen roll? Klart den gör. Mer eller mindre alla bilar får dra bromsade 750kg släp men det är långt ifrån alla som får dra det obromsat.
Måste man vara bonde för att ha ett lite större bromsat släp? Nej. Sjukt barnsligt.
Vad är då bäst?
Kör man ytterst sällan med släp och sällan tungt lastat så är det inget negativt med ett obromsat. Men kör man 12+ ggr om året (minst 1ggr/mån) så skulle jag rekommendera bromsat. Ja de är dyrare i inköp men har också ett bättre andrahandsvärde. Har man dessutom lövgrindar till så är det löjligt lättsålt, de går som smör i solsken.
Jag hade aldrig kunnat tänka mig ett obromsat släp, vad jag än lastat. Varför? Av samma skäl som jag aldrig skulle köra på linglong däck eller satt mina barn i en Renault clio -94. Säkerhet får gå först och i den debatten har inte ett obromsat släp någonting att argumentera emot med.
Du argumenterar emot andra att deras exempel inte är relevanta för det gäller den specifika individen men du gör ju exakt samma sak? Drar slutsatser utan något direkt belägg?
Är ett bromsat släp dyrare i underhåll? På lång sikt, kanske. Men inte nödvändigtvis om man sköter det.
Bör man ha ett bromsat släp? Det beror ju helt och hållet på den enskilda invidividens behov precis som tidigare avhandlat. Rent säkerhetsmässigt så behöver man inte vara Einstein för att räkna ut att det är säkrare att köra med ett släp som hjälper till att bromsa.
Spelar bilen roll? Klart den gör. Mer eller mindre alla bilar får dra bromsade 750kg släp men det är långt ifrån alla som får dra det obromsat.
Måste man vara bonde för att ha ett lite större bromsat släp? Nej. Sjukt barnsligt.
Vad är då bäst?
Kör man ytterst sällan med släp och sällan tungt lastat så är det inget negativt med ett obromsat. Men kör man 12+ ggr om året (minst 1ggr/mån) så skulle jag rekommendera bromsat. Ja de är dyrare i inköp men har också ett bättre andrahandsvärde. Har man dessutom lövgrindar till så är det löjligt lättsålt, de går som smör i solsken.
Jag hade aldrig kunnat tänka mig ett obromsat släp, vad jag än lastat. Varför? Av samma skäl som jag aldrig skulle köra på linglong däck eller satt mina barn i en Renault clio -94. Säkerhet får gå först och i den debatten har inte ett obromsat släp någonting att argumentera emot med.
Har ett drygt 10 år gammalt bromsat boggiesläp. Har behövt justera bromsarna en gång, det får väl kännas överkomligt. Största fördelen är den höga totalvikten så jag slipper låna ut det till alla utan BE-kort.
Jag har aldrig haft något behov av att rangera släpet för hand och backar till det så att det bara är att veva ner draget på kulan när jag kopplar.
Å andra sidan har jag aldrig flyttat husvagnen för hand på en camping heller...
Går det inte att komma dit med bil har inte släpet där att göra heller.
Jag har aldrig haft något behov av att rangera släpet för hand och backar till det så att det bara är att veva ner draget på kulan när jag kopplar.
Å andra sidan har jag aldrig flyttat husvagnen för hand på en camping heller...
Går det inte att komma dit med bil har inte släpet där att göra heller.
Vi har ett gammalt Fobo-släp där bromsarna krånglar en del. Så fort man backat ligger de på och man får dra i bromsvajern för att få dem att släppa .
Men jag vill verkligen tipsa om flexicab kapell! Mycket bättre än de här kapellen med fast ställning! Bilden lånad från deras hemsida.
Vi har ett sånt och det är hur smidigt som helst. Enkelt att fälla och enkelt att ta bort om man vill det. Vi har haft vårat i säkert 10 år och är otroligt nöjda!
Men jag vill verkligen tipsa om flexicab kapell! Mycket bättre än de här kapellen med fast ställning! Bilden lånad från deras hemsida.
Vi har ett sånt och det är hur smidigt som helst. Enkelt att fälla och enkelt att ta bort om man vill det. Vi har haft vårat i säkert 10 år och är otroligt nöjda!
Nej mina obervationer avser Stockholm de senaste 20 åren och det blir bara värre och värre. Parkera vid valfri ÅVC eller bygghandel så ser du själv, det går inte att missa.E Edgarsven skrev:Dina observationer stämmer kanske för någon bonde ute på landet. Inte för städer, med normala människor.
Var det inte precis det jag skrev? Nu har du missat det jag skrev två gånger. Jag är ganska säker på att du kan läsa.
1. Nej, hur tunga saker man oftast lastar.
2. Det behöver man oftast inte alls. Du kan lasta långa brädor även på kärror som är mindre än brädan. Det ser man hela tiden.
3. Eller så väljer man att köra två gånger. Det är korkat att köpa ett enormt stort släp, för del är det dyrt. Dels tar det upp plats på trädgården. Dels så är det bökigare att köra runt med. Endast bönder som har stora marker bryr sig inte om dessa detaljer.
4. Nej! Bara för att man kan köpa ett stort släp, så är det inte alltid bäst att köpa största möjliga.
Det är så mycket andra faktorer som påverkar, t ex din ekonomi.
Då kan du ju bemöta dessa osanningar, vilket du har valt att inte göra. Istället sprider du själv en massa sanningar / osanningar. Dina åsikter är precis lika mycket värda som andras.
Det är alltid så att du behöver lossa släpet flytta runt det fylla det med, jord, kvistar, eller lasta möbler. Eller bara flytta på släpet där det står, för att du ska klippa gräset.
Att flytta runt på sitt släp, är något du gör hela tiden. Ja, om man inte är bonde då. För då struntar man inte det. Är du bonde? Jag börjar misstänka det. För de använder släp på ett helt annat sätt.
Överlastar, med foder osv.
Ganska svårt imho. Mina grannar som är 65+ de skrapar bilen, släpet, husvagnen varje vecka.
Varför skulle ditt släp vara representativt för hur det är att äga en bromsad? Du köpte det säkert nytt. Och då håller bromsarna 10 år. Sedan beror det på mycket man kör, och hur man förvarar kärran.
Kanske inte mycket dyrare. Dock dyrare. Om det blir ombesiktning ökar kostnaden ytterligare.
Nej, jag jobbar inte som bonde, bor i villatätort i Stockholm.
Jag känner aldrig behov av att flytta runt mitt släp, annat än när det sitter på bilen, varför skulle man göra det? Har du det behovet är det ju jättebra att du kan köpa ett pyttelitet släp du kan bära.
Vad menas med långa brädor? Så fort brädan är cirka 2m längre än flaklängden kan du inte lasta och fortfarande ha kultryck, det är det största problemet. Har man gallergrind kan man komma runt problemet, men nu har du ju sagt att alla ska ha kåpa för det är bäst, så då går det ju inte alls istället.
I övrigt orkar jag faktiskt inte svara en gång till på dina påståenden.
Allt går att lasta med obromsat
Men det kanske inte är lagligt och lika säkert så det är inte för vem som helst.
2 meter längre brädor lastar man med 1m överhäng båda sidor ungefär
Jag själv kör obromsat och får ibland vara "kreativ" men oftast är det inga problem och lagligt
Men det kanske inte är lagligt och lika säkert så det är inte för vem som helst.
2 meter längre brädor lastar man med 1m överhäng båda sidor ungefär
Jag själv kör obromsat och får ibland vara "kreativ" men oftast är det inga problem och lagligt
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 768 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 768 inlägg
Ursäkta, men det där är rent trams.H Husqvarna220Ac skrev:
Handbroms kan vara bra, men ärligt talat så är det sällan en dealbreaker och då får man väl köpa ett bromsat noshjul för 250 kronor och släpet är för svårt att hantera utan handbroms.
Eller är dessa kinasläp med sämre hjulaxlar än släpet till höger?
Fogelsta FS1425U750 - Fogelsta FS1425B750
Tiki CP275-R - Tiki CP275-RB/750
Brenderup FS1425U750 - Brenderup FS1425B750
Antingen så skiljer det i hjulaxlar mellan släpen och släpen är allmänt veka dvs inte kvalitet, eller också jämför du äpplen och päron.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Så du tror alltså att en dyrare vagn har Kina axlar..? Åk på byggvaruhusen och känn på en Kina vagn, min far har en sådan, som jag brukar låna, jag saknar handbromsen!
Samt att EU-släp får endast köra 40km/h i Norge.
Tycker EU släp funkar bra med att slänga lite skärp på ÅVC, hämta småsaker, och ja billigt för ett nytt, men köper hellre ett beggat bromsat för samma peng..
Samt att EU-släp får endast köra 40km/h i Norge.
Tycker EU släp funkar bra med att slänga lite skärp på ÅVC, hämta småsaker, och ja billigt för ett nytt, men köper hellre ett beggat bromsat för samma peng..
Man behöver inte vara "bonde" för att behöva en bra kärra, räcker med en matglada hästar och det finns det väl många av ute i landet men den här bilden kanske inte är representativ för funderingen om bromsat eller ej och tillför så mycket i tråden.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Över 2ton..