20 197 läst · 134 svar
20k läst
134 svar
Bromsat släp -- mycket krångel?
Blir det inte väldigt tungt att dra den framåt när du ska koppla? eller får du vara illersnabb att kasta dit kilenMikael_L skrev:
Och du har inte många cm att spela med om den trycker till.
Men allt är ju beroende av användande. Är ju många som inte kan backa med släpa om man ser till de man sett på sopåtervinning
Redigerat:
Jag håller helt med, då allt passar bra in på mig själv.E Edgarsven skrev:Som privatperson ska du välja obromsat i 9 fall av 10. Du har nästan aldrig behov av e bromsad kärra. Skulle jag behöva köra någon svarv eller grus. Så kan jag låna en kärra. Allt annat är alltid grejor som en obromsad funkar mycket bra till.
Finns så mycket fördelar med obromsat. Framför allt så är det betydligt billigare att äga.
Det är enklare att flytta runt en obromsad kärra på gården. Den kräver mindre service. Den väger mindre, enklare att dra med handkraft.
Billigare besiktning. osv. Ska du köpa en kärra till att ha hemma och fixa lite med, så är den bästa kärran en obromsad med kåpa.
Det enda dåliga med inlägget är att det inte visar förståelse för att det finns massor av olika behov för olika ägare.
Själv har jag ett obromsat av ungefär de orsakerna.
Det körs allra mest till återvinningen, och kanske någon IKEA-möbel eller så, aldrig tungt lastat.
Det står lite väl mycket still så bromsar skulle inte få lämpligt med motion.
Personligen har jag nästan slutat att köra byggmaterial t.ex. Jag beställer med utkörning så fort det är en mängd som motiverar det. Dvs när plockandet med att lasta och lasta av tar mer tid än vad det är värt i arbetstid att betala för det, dvs runt 1 timme vs 300 spänn.
Sen är jag medveten att för många är ett obromsat inget möjligt val, likaså finns det andra som har ännu större anledning än mig att välja obromsat.
Men TS fråga i första posten antyder ju att hen är i valet och kvalet för bromsat/obromsat, så då får man väl gissa att användningsområdet i huvudsak är så att ett obromsat fungerar.
Jag är rädd att det inte betyder så mycket om hur lite problem alla med riktigt gamla släp har haft.-RB- skrev:
Jag är nämligen misstänksam över kvaliteten på dagens släp, det skulle inte förvåna mig ifall de har förbilligat bromskonstruktionen så mycket på dagens släp att man nuförtiden får eviga problem ...
E Edgarsven skrev:Nu är det ju så att vad som passar, beror ju på vem man är och hur man använder sin kärra. Klart att det är många här på forumet som redan har köpt släp som är bromsat och försvarar det köpet.
Mest för att de kanske faktiskt har nytta av det. De kanske bygger ett eget hus eller är en person som handlar stenplattor varje vecka. Jag har en granne som brukar beställa ett lastbilslass med sten/grus/jord/ eller vad det kan vara varannan vecka. Så kommer de och tippar. Just nu håller han på att bygga en stenmur 2 meter bred, 2 meter hög och 40 meter lång. Ja, han är pensionär.
Han har en liten kärra obromsad, som han hämtar plattor och sten i. Funkar bra.
Om man kollar på vad som säljs mest, för kärror så är det små kärror som är obromsade. Sedan obromsade med byggskivemått. Först där efter kommer alla andra typer.
Om du bor i en villa och ska ha din kärra till att slänga ris, eller flytta möbler. Så är en obromsade nyare kärra det enklaste och bästa.
Det är betydligt billigare att köpa en obromsad kärra. För dessa pengar du sparar kan du lägga till en kåpa. Så att du slipper vatten och skräp.
Enda fördelen med bromsad kärra är att du kan lasta mera och att det är säkrare att köra med.
Sedan är det bara nackdelar. Dyrare inköp. Mycket mera underhåll och reparationer.
Dyrare att besikta. Själva kärran blir tyngre som tom. Det kan vara väldigt tungt att backa med kärran när den står löst. Jobbigare att montera på bilen.
Åh, ett inlägg till där du ska tala om vad som är bäst för någon annan. Och om någon inte håller med dig så ”försvarar man sitt köp”. Jag tror du ska fokusera på att tala om vad som är bäst för dig och beskriva det istället för att försöka beskriva vad vi andra behöver.
Jag köpte ett 3000kg släp för mer än tio år sedan. Kommer gå med vinst när jag säljer det, ink service och den ”dyra” besiktningen.
Varenda gång jag använder släpet funderar jag på hur folk klarar sig med ett mindre släp. Och jag ser att många inte gör det....man kör med överlast, utan kultryck osv, bara för att man ska ha ett så litet släp som möjligt.
Hur kan det vara mycket mer underhåll på en bromsad vagn om jag har justerat bromsarna EN gång på tio år?
Som jag ser det har en obromsad kärra bara nackdelar men jag kan förstå att den som bara ska köra ett par sopsäckar till åvc väljer en sådan.
Som sagt.MathiasS skrev:
Obromsat är perfekt val för en del, alldeles säkert inte för dig.
Men tråden torde handla om de som i princip kan ha vilket som, men funderar på om det är tillräcklig fördel eller nackdel med bromsar, för att välja det ena eller andra.
Både du och jag hör inte till de som är hjälpt av något svar från denna tråd.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 760 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 760 inlägg
Min obromsade kärra står i lite sluttning så den rullar in i bilen om jag inte håller emot när jag tar bort klossarna under hjulen. Jag är nog svagare än snittet och det är inget problem alls. Det beror väl på hur brant det är. Å andra sidan har jag kört rätt mycket hyrsläp med handbroms. Jag tycker de har två lagen, lös eller helt åtdragen så något större skillnad blir det ju inte och bromsen sitter ju inte där jag vill hålla emot heller.
Det finns också bromsade noshjul att sätta till en obromsad kärra. Biltema har en variant för 250:-. Jag har dock aldrig testat.
Det finns också bromsade noshjul att sätta till en obromsad kärra. Biltema har en variant för 250:-. Jag har dock aldrig testat.
Finns olika handbromsar, de som bara har två lägen inte brom/broms, sedan de med stegvis hack. Men visst man får trixa lite för den har en tendens att dra i bromsen. Men som jag skrev behöver inte alla bromsade kärror utan det är användandet som avgör och vad man behöver lasta, en obromsad tar väl ca 1m3 torkad blandved. Och har man en större bil så blir påverkan mindre och kärran inte så märkbar. Och använder man kärran lite blir det enklare att hyra då slipper man både besiktning och pengar som inte används.
Första meningen säger detta "Nu är det ju så att vad som passar, beror ju på vem man är och hur man använder sin kärra."MathiasS skrev:Åh, ett inlägg till där du ska tala om vad som är bäst för någon annan. Och om någon inte håller med dig så ”försvarar man sitt köp”. Jag tror du ska fokusera på att tala om vad som är bäst för dig och beskriva det istället för att försöka beskriva vad vi andra behöver.
Jag köpte ett 3000kg släp för mer än tio år sedan. Kommer gå med vinst när jag säljer det, ink service och den ”dyra” besiktningen.
Varenda gång jag använder släpet funderar jag på hur folk klarar sig med ett mindre släp. Och jag ser att många inte gör det....man kör med överlast, utan kultryck osv, bara för att man ska ha ett så litet släp som möjligt.
Hur kan det vara mycket mer underhåll på en bromsad vagn om jag har justerat bromsarna EN gång på tio år?
Som jag ser det har en obromsad kärra bara nackdelar men jag kan förstå att den som bara ska köra ett par sopsäckar till åvc väljer en sådan.
Läste du överhuvudtaget vad jag skrev? Läser man vad du skriver, så talar du också om vad andra bör köpa. Så ingen skillnad där.
Att du är nöjd med din 3T kärra är ju bra. Men för normala husägare med lätta behov är det inget alternativ. Det jag försökte förmedla är till de som funderar på sin första kärra är att du klara dig bra med en obromsad. Massor av människor är jättenöjda. Jag har själv en obromsad med 80 cm nätgrindar. Hade tidigare en bromsad äldre kärra som det var mycket problem med. Nu säger jag inte att bromsat är problem. Jag tycker det är onödigt att köpa om du normalt bara kör lättare laster från villan. Och det funkar faktiskt bra även om du håller på och bygger.
Har en av varje. Använder den obromsade mest då den är lätt å smidig. Den bromsade används max en ggn i månaden så där får man ta isär å fixa med bromsarna inför varje besiktning. Använder du ofta och lastar mer än 500 regelbundet= bromsat.
Använder du mer sällan och kör begränsade sträckor och lastar mer moderat=obromsat.
Svårare än så är det inte så sluta gaffla
Använder du mer sällan och kör begränsade sträckor och lastar mer moderat=obromsat.
Svårare än så är det inte så sluta gaffla
Jag är en helt normal husägare. Och nej jag talar inte om vad du ska köpa för släp, men jag gör observationen att jag ser MÅNGA som kör runt med för små släp för det som vill transportera, men extremt få som har för stora släp för ändamålet.
Poängen som inte går fram till dig är att man ska köpa släpvagn efter de behov man har, inte efter om man har det som privatperson, normal husägare, onormal husägare eller annan helt odefinierad kategorisering som inte säger ett smack om vad man ska köpa för släpvagn.
Man väljer släp baserat på följande:
1. Hur tunga saker ska man lasta.
2. Hur långa saker ska man lasta. Man behöver ha ett långt släp för att få hem brädor.
3. Hur stor volym behöver man lasta.
4. Vad har man för bil och körkort.
Har man rett ut detta ger sig obromsat eller bromsat rätt enkelt.
Om man ändå känner sig osäker är det ju bra att fråga här och då vore det ju bra om du inte sprider osanningar eller det du kallar nackdelar - för det kan vara svårt för den som inte har släperfarenhet att genomskåda det.
1. Ja det är jobbigt att ranchera ett stort släp, men behöver man göra det? Nej, oftast inte => inte en nackdel. Och ja, om det är viktigare att kunna knuffa runt släpet för hand än att det lastar det man behöver, så ja, då ska man ha ett litet obromsat släp. Den enkla lösningen oavsett bromsar eller inte är ju att man backar bilen till kulhandsken på släpet, det är inte svårt.
2. Det är mycket dyrare att serva ett bromsat släp. Mitt släp har kostat en gummibälg i service på 10 år, är det mycket dyrare? Nej.
3. Dyrare att besikta. 35kr per år. Ytterligare ett argument som bara vilseleder.
Poängen som inte går fram till dig är att man ska köpa släpvagn efter de behov man har, inte efter om man har det som privatperson, normal husägare, onormal husägare eller annan helt odefinierad kategorisering som inte säger ett smack om vad man ska köpa för släpvagn.
Man väljer släp baserat på följande:
1. Hur tunga saker ska man lasta.
2. Hur långa saker ska man lasta. Man behöver ha ett långt släp för att få hem brädor.
3. Hur stor volym behöver man lasta.
4. Vad har man för bil och körkort.
Har man rett ut detta ger sig obromsat eller bromsat rätt enkelt.
Om man ändå känner sig osäker är det ju bra att fråga här och då vore det ju bra om du inte sprider osanningar eller det du kallar nackdelar - för det kan vara svårt för den som inte har släperfarenhet att genomskåda det.
1. Ja det är jobbigt att ranchera ett stort släp, men behöver man göra det? Nej, oftast inte => inte en nackdel. Och ja, om det är viktigare att kunna knuffa runt släpet för hand än att det lastar det man behöver, så ja, då ska man ha ett litet obromsat släp. Den enkla lösningen oavsett bromsar eller inte är ju att man backar bilen till kulhandsken på släpet, det är inte svårt.
2. Det är mycket dyrare att serva ett bromsat släp. Mitt släp har kostat en gummibälg i service på 10 år, är det mycket dyrare? Nej.
3. Dyrare att besikta. 35kr per år. Ytterligare ett argument som bara vilseleder.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Eller inte..! Kinasläpen har så dåliga hjullager så att hjulen hinner nästan falla av innan första besiktningen, samt känns det billiga och veka, samt saknar handbroms, lokala släpvagnsfirman släcker 2’an och byter lager, men billiga som en många år kvalitetsvagn..E Edgarsven skrev:
Vilket fabrikat har du på din bromsade släpvagn? Låter ju helt nipprigt att du måste fixa bromsarna inför varje besiktning. Vad är det som måste fixas?john68 skrev:Har en av varje. Använder den obromsade mest då den är lätt å smidig. Den bromsade används max en ggn i månaden så där får man ta isär å fixa med bromsarna inför varje besiktning. Använder du ofta och lastar mer än 500 regelbundet= bromsat.
Använder du mer sällan och kör begränsade sträckor och lastar mer moderat=obromsat.
Svårare än så är det inte så sluta gaffla
Har 2 bromsade 4p vagnar från Åsele(4p). Ett av släpen har jag haft sen 2007 och ALDRIG rört bromsarna. Det andra släpet har jag bara ägt i ett år även om det är från 2003 så det ska bli spännande att se hur det funkar...