Fairlane
N Nerre skrev:
Ja, jag pratar inte om mig, jag pratar om alla de som imorgon eftermiddag kommer att åka hem från jobbet, hämta familjen och sen sätta sig i bilen och köra "till landet".
Du talar inte om dig, utan du talar för andra. Är det inte bättre att de talar för sig själva?
Jag har gjort det precis där mer än en gång, kommit hem och åkt vidare. Nu har jag ingen elbil (vilket jag skrivit tidigare), men även om jag hade det så hade det inte varit något problem för mig. För vissa är det ett problem, för andra inte.
Om jag inte minns helt galet så skrev du något tidigare, i en annan tråd, att för dig var det omöjligt att hyra en bil för semestern om inte den vanliga fungerade för ändamålet. Du skulle ju till jobbet och sen snabbt hem och åka. Att ta sig till bensinstationen för att hämta upp en hyrbil då var uteslutet. Jag köper det, men jag har gjort precis det och jag vet många som inte ens har bil utan gör precis så. Bara för att det är ett stort problem för dig, är det inte nödvändigtvis det för andra.
N Nerre skrev:
Jag tycker det är jobbigt att behöva sätta i sladden till motorvärmaren på vintern, menar du att det är mindre krångel att sätta i laddsladden?
Ja du tycker det. Jag sätter i sladden till motorvärmaren varenda dag när det är den säsongen och jag har inget problem med det. Återigen, bara för att det är ett problem för dig är det inte nödvändigtvis ett problem för andra. Jag skulle medd glädje peta i laddsladden varje dag för att slippa åka till macken 3-4 gånger i månaden. Det tycker jag är lite irriterande och det stör inte dig. Vi är olika helt enkelt.
N Nerre skrev:
Kollektivtrafik är mer naturligt än bilpendlande om man tittar på antalet resenärer. Ni elbilsfantaster, hur mycket "naturligt" kollektivt åker ni? Ni menar väl inte att det är ett problem att åka kollektivt? Majoriteten gör ju det, då kan det ju inte vara ett problem?
Återigen, i din iver att ha rätt, så är du totalt ute och cyklar. Först och främst har jag ingen elbil och det är inte ens troligt att jag skulle välja en om jag skulle byta bil idag. Bara för att jag inte ser alla hinder som du ser betyder det inte att jag är elbilsfanatiker. Bara att välja ordet fanatiker om folk med en annan åsikt säger rätt mycket om vad du är för typ, en som alltid vet bäst. Tyvärr vet du inte alltid bäst, för då hade du vetat att jag åker mycket kollektivt. Nu under Corona-tider har det blivit mer bil, men annars är det kollektivt för det mesta.
N Nerre skrev:
Men det var ju exakt den situationen jag tog upp. Imorgon eftermiddag är det många som kommer hem från jobbet och sen åker direkt till landet för att fira midsommar. Det är de vana vid för det har de kunnat göra de senaste 20 åren när de haft bil som går på bensin eller diesel. Men med en elbil verkar de bli tvungna att ändra sitt beteende.
Ja, men de som köper en elbil vet det och accepterar det. Det har inget med tråden att göra för ingen som funderar på att köpa elbil är beredd att betala för snabbladdning hemma och som jag skrivit innan 16A enfas är ointressant i ditt scenario för det gör varken till eller från.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
F fth skrev:
Nja, bara om dom har typ 10 mil till jobbet, och det är det väl väldigt få som har? Annars har man väl haft en lagom laddad bil på morgonen, och sedan kört en normal pendlingssträcka på kanske 3 mil, och det betyder förstås ingenting nämnvärt för resan till landet.
Det räcker väl med att man, som jag skrev tidigare, har 5 mil till jobbet och ingen möjlighet att ladda på jobbet (eftersom man måste parkera på gatan där)? Då har man kört upp 10 mils räckvidd när man kommer hem. Det är ju 10-20 kWh?
 
Om jag inte minns helt galet så skrev du något tidigare, i en annan tråd, att för dig var det omöjligt att hyra en bil för semestern om inte den vanliga fungerade för ändamålet. Du skulle ju till jobbet och sen snabbt hem och åka. Att ta sig till bensinstationen för att hämta upp en hyrbil då var uteslutet. Jag köper det, men jag har gjort precis det och jag vet många som inte ens har bil utan gör precis så. Bara för att det är ett stort problem för dig, är det inte nödvändigtvis det för andra.
Ja, nu minns du nog helt galet.

Det jag menade var att om jag ska hyra bil måste jag dels hämta ut den en dag tidigare för att kunna lasta den i lugn och ro hemma. Sen är problemet också då att jag måste åka kollektivt för att hämta och lämna bilen eftersom min sambo inte har körkort.

Återigen, bara för att det är ett problem för dig är det inte nödvändigtvis ett problem för andra.
Åter igen, bara för att det inte är ett problem för dig är det inte nödvändigtvis så att det inte är att problem för andra.

Jag skulle medd glädje peta i laddsladden varje dag för att slippa åka till macken 3-4 gånger i månaden. Det tycker jag är lite irriterande och det stör inte dig. Vi är olika helt enkelt.
Jag för min del tankar ju inte flera gånger i månaden, mackar åker jag dessutom förbi hela tiden. Ska vi t.ex. åka till landet så passerar jag 4 mackar innan vi ens kommit upp på motorvägen, och längs E4:an dräller det av mackar. Eftersom det bara tar 5 minuter att svänga av och tanka är det inget problem eftersom det sker så sällan.

Edit: Blev nåt konstigt med citaten först.
 
N Nerre skrev:
Det räcker väl med att man, som jag skrev tidigare, har 5 mil till jobbet och ingen möjlighet att ladda på jobbet (eftersom man måste parkera på gatan där)? Då har man kört upp 10 mils räckvidd när man kommer hem. Det är ju 10-20 kWh?
Se mina siffror ovan om hur korta och långa resor påverkas av olika initial SoC.

10 mil eller 20kWh motsvarar 15-40% av total räckvidd för dom vanligaste elbilarna, då kommer resan till landet att ta några minuter längre, dock endast under förutsättning att landet ligger längre bort än vad man kan ta sig på 60-85% räckvidd. För en Tesla (med låg SoC) tar 20kWh drygt 8 minuter att fylla på, det är alltså i den storleksordningen som förseningen hamnar.

Jag tycker inte det är något problem om det mot förmodan skulle inträffa, men det tycker kanske inte alla.

/fth
 
N Nerre skrev:
Ja, nu minns du nog helt galet.
Nu citerar du nog helt galet, det var inte jag som skrev det ;)

/fth
 
F fth skrev:
För en Tesla (med låg SoC) tar 20kWh drygt 8 minuter att fylla på, det är alltså i den storleksordningen som förseningen hamnar.
Förutsatt att det finns en snabbladdare på vägen väl? Och att den är ledig?
 
N Nerre skrev:
Förutsatt att det finns en snabbladdare på vägen väl? Och att den är ledig?
Ja, och för Tesla är det absolut inget problem idag, andra märken har en (lång) bit kvar till deras nivå, men det finns förvånansvärt många snabbladdare, dom är dock inte alls lika synliga som fossilmackar. Det finns förslag på att snabbladdare i likhet med mackar också ska ha stora skyltar med pris/kWh etc, men vi är inte där än.

Jag har t.ex. 195km till landet, på den korta sträckan har jag tre Tesla Superchargers (SuC), med sammanlagt 32 laddplatser med 150kW effekt, jag killgissar att det faktiskt är fler än (lätt tillgängliga) bensinpumpar på den sträckan efter man lade om E4 norr om Uppsala. Jag tror aldrig jag har sett fler än kanske 4-5 bilar på någon av dessa SuC, och jag har (som jag skrivit tidigare) aldrig någonsin behövt vänta på laddning på mina långresor över hela Europa. Nere i Europa ligger SuC väldigt tätt, i snitt kanske 100km mellan, även norra Sverige har nu fått hyfsad täckning.

För andra märken är det dock mycket mer "spretigt", om man behöver göra många långresor skulle jag faktiskt fortfarande inte rekommendera något annat märke än Tesla. Det byggs förstås ut i snabb takt, men man behöver fortfarande vara lite entusiast, sätta sig in i olika nätverk och prismodeller, skaffa abbonemang, rfid-taggar, appar etc. för att långresor ska vara smidiga utanför Teslas nätverk.

/fth
 
  • Gilla
kardborren och 1 till
  • Laddar…
Nu känns det som att du gör allt för att tycka ner elbilar snarare än att diskutera trådens ämne.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Ja, nu minns du nog helt galet.

Det jag menade var att om jag ska hyra bil måste jag dels hämta ut den en dag tidigare för att kunna lasta den i lugn och ro hemma. Sen är problemet också då att jag måste åka kollektivt för att hämta och lämna bilen eftersom min sambo inte har körkort.
Då mindes jag inte helt fel. Det var ett problem för dig att åka kollektivt och hämta bilen. För andra är det inget problem. Jag har gjort det flera gånger och jag har även gått till bensinstationen för att hämta bilen, samt gått hem efter att återlämnat den. Det är nog så folk som saknar bil gör också skulle jag tro.

N Nerre skrev:
Åter igen, bara för att det inte är ett problem för dig är det inte nödvändigtvis så att det inte är att problem för andra.
Precis. Vi är olika.
Då är ju frågan om du tror att TS som har köpt en elbil (möjligen en hybrid, men det tror jag inte) ser ett problem med att stoppa i laddsladden hemma?
Tror du att TS som har köpt en elbil har något problem med att på långresor ladda på vägen (det visste förmodligen TS när hen köpte bilen)?

N Nerre skrev:
Jag för min del tankar ju inte flera gånger i månaden, mackar åker jag dessutom förbi hela tiden. Ska vi t.ex. åka till landet så passerar jag 4 mackar innan vi ens kommit upp på motorvägen, och längs E4:an dräller det av mackar. Eftersom det bara tar 5 minuter att svänga av och tanka är det inget problem eftersom det sker så sällan.
Nej, men de flesta gör nog det. Många som kör hybridbil som bara klarar sig 5 mil på el säger att de besöker macken några få gånger per år. Den som kör elbil kan normala månader klara sig helt utan att behöva åka förbi någon laddstation om det finns en möjlighet att ladda hemma. Kanske tycker de att det är mer värt att slippa många 5-minuterspauser, än de tycker det är jobbigt med en lång paus någon gång då och då.

TS är säkert bekant med att det går fortare att tanka en fossilbil än en elbil och TS är säkert medveten om att det ibland kräver ett lite längre stopp på resan om man kör elbil och TS har nog ansett att det var ok, annars hade hen inte köpt elbil.
TS tycker att 400 kr/månad och 2 kr/kW är lite dyrt. Tror du att TS vill ha det du säger krävs, snabbladdning, eller åtminstone att alla i föreningen ska kunna ladda max vad deras bil kan ta emot precis jämnt, även om månadsavgiften då skulle dubbleras eller mer?
Eller är allt ditt skrivande i tråden bara ett sätt för dig att säga "elbil är fel för mig"?
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu känns det som att du gör allt för att tycka ner elbilar snarare än att diskutera trådens ämne.
Jag tror iofs tråden har övergått till att vara en elbilstråd snarare än brf-juridik sedan länge, jag hade nästan glömt den ursprungliga frågeställningen tills jag läste titeln på inlägget nyss :D

/fth
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Ja, vi har kanske spårat ur lite grann från ursprungsfrågan, men det jag ville lyfta fram är att lastbalansering innebär att det kommer bli konflikter mellan alla de som i samband med storhelger vill kunna "toppa upp" hemma innan de åker iväg.

Argumentet att 90% av laddningen kommer att kunna göras över natten hjälper ju inte för de där resterande 10% av tillfällena.

Folk har olika resmönster, de som har resmönster som funkar med elbil (d.v.s. företrädesvis vardagspendlar med bil istället för kollektivt) har redan skaffat elbil. Frågan är hur det blir när resten av befolkningen skaffar elbil.
 
N Nerre skrev:
Ja, vi har kanske spårat ur lite grann från ursprungsfrågan, men det jag ville lyfta fram är att lastbalansering innebär att det kommer bli konflikter mellan alla de som i samband med storhelger vill kunna "toppa upp" hemma innan de åker iväg.
Och jag, som elbilist, är 100% övertygad om att detta inte kommer att vara ett reellt problem. Det kommer förstås alltid finnas utrymme för konflikter och missnöje, klagomål på för högt eller lågt pris, det kommer att förekomma grannar som klagar på hur/när/varför man laddar etc, men samma gäller ju gårdsstädning, färg på staket, eller vilken annan fråga som helst i en förening :)

/fth
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Frågan är ju enbart relevant för de som tycker att de klarar sig med elbil. Övriga kan vi bortse ifrån helt.
Jag menar att det är så pass liten andel som behöver ladda max (vilket ändå verkar vara lågt i de flesta bilar) samtidigt, att man kan ha en relativt klen anslutning till elnätet. Det under förutsättning att det finns en aktiv lastbalansering.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Skärmbild av Chargenode-appen som visar inställningar för laddning, inklusive bilmodell, avresetid och batterinivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om vi ska diskutera lastbalansering och avresetid så finns det lösningar på det, t ex hos Chargenode där man kan ställa in önskad avresetid. Då prioriteras bilarna efter det och bilar som ska stå längre kan få lägre effekt/vänta på laddning. Hills golfklubb utanför Göteborg har installerat drygt 100 ladduttag på sin parkering.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
K kardborren skrev:
[bild]
Om vi ska diskutera lastbalansering och avresetid så finns det lösningar på det, t ex hos Chargenode där man kan ställa in önskad avresetid. Då prioriteras bilarna efter det och bilar som ska stå längre kan få lägre effekt/vänta på laddning. Hills golfklubb utanför Göteborg har installerat drygt 100 ladduttag på sin parkering.
Det är precis den här typen av lösningar (finns några andra bra exempel, även ett open source-initiativ) som visar hur bra det kan bli med ”intelligent” laddning. Med kunskap om avresetid för varje bil så kan man bygga rätt stora lösningar med fortfarande rimlig matning. (y)

/fth
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.