M majimatti skrev:
Jag har ingen aning om hur strömförsörjningen ser ut eller något om ledningarna. Vet du vart jag kan se det? Tack snälla för svar!
Det jag tänkte på var om det går nedgrävda ledningar för stolparna. Kan vara bra att veta om ni tänkt gräva för staket eller annat.

C cpalm skrev:
När jag skrev att bostadsrätten inte fanns när lyktstolparna kom dit så menar jag att huset inte var upplåtet när lyktstolparna sattes upp. Oavsett om själva byggnaden fanns där eller inte när lyktstolparna sattes upp.

Det är först efter att du tillträtt bostadsrätten som du har rådighet över hus och mark. Om föreningen kommer efter tillträdet och vill mecka upp lyktstolpar på "din" mark så kräver det antingen ditt medgivande eller ett särskilt beslut. Men innan något tillträde har skett så kan föreningen göra vad de vill så länge marken på tillträdesdagen uppfyller vad som avtalats, alternativt är full brukbar för det avsedda ändamålet om inget särskilt har avtalats.
Därför är det i högsta grad intressant om stolparna kommit dit före eller efter tillträdet.
Men det verkar som det har skrivits ett avtal före tillträdet, där inget har nämnts om några stolpar som begränsar markens användning. Därmed uppfyller marken inte vad som avtalats, och är inte fullt brukbar för det avsedda ändamålet.

C
K kindvall skrev:
Men det verkar som det har skrivits ett avtal före tillträdet, där inget har nämnts om några stolpar som begränsar markens användning. Därmed uppfyller marken inte vad som avtalats, och är inte fullt brukbar för det avsedda ändamålet.
Kanske, kanske inte. Beror ju på hur avtalet är skrivet. Det är därför jag fiskat kring detta, men det har ju inte framkommit något annat än att det inte står något om lyktstolparna. Men det behöver ju inte betyda att lyktstolparna strider mot vad som avtalats.

Men om inget annat avtalats bör väl TS ha full rådighet över markens användning, vilket lyktstolparna förhindrar.

C
K kindvall skrev:
Men om inget annat avtalats bör väl TS ha full rådighet över markens användning, vilket lyktstolparna förhindrar.
Någon fullständig rådighet kan det inte bli frågan om eftersom en bostadsrätt är en nyttjanderätt med vissa begränsningar.

Det är ju inte helt ovanligt att det förekommer vissa installationer som tillhör föreningen på en bostadsrättstomt, så jag tror som sagt att det är väldigt tveksamt att man kan komma någonvart med detta.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Någon fullständig rådighet kan det inte bli frågan om eftersom en bostadsrätt är en nyttjanderätt med vissa begränsningar.

Det är ju inte helt ovanligt att det förekommer vissa installationer som tillhör föreningen på en bostadsrättstomt, så jag tror som sagt att det är väldigt tveksamt att man kan komma någonvart med detta.
Det stämmer att det kan finnas begränsningar av nyttjanderätt, samt föreningens installationer på den upplåtna marken. Men det skall isåfall regleras i ett avtal, eller via stadgar. Saknas sådan reglering är utgångspunkten att man råder över marken precis som inne i lägenheten. Det är t ex i princip alltid noga beskrivet vem som ansvarar för vad i lägenheten och vad man inte får göra.
För marken gäller samma sak. Större förändringar kan kräva bygglov samt godkännande av förening eller stämmobeslut.
Ett tips till TS är att titta i föreningens stadgar för att se om de säger något om markens utnyttjande.

C
K kindvall skrev:
Saknas sådan reglering är utgångspunkten att man råder över marken precis som inne i lägenheten.
Instämmer, men menar du därmed att det skulle vara fritt fram för TS att plocka bort lyktstolparna? Eller kräva att föreningen plockar bort dem?

Redigerat:
Fast det här är ju lite liknande som att du har stammledningar för vatten, avlopp och ibland el genom lägenheter. Framförallt i äldre lägenheter går dessa ofta antingen synliga, eller i en utbyggd låda i lägenheten. De finns igenom lägenheten utan några specifika avtal. Även i relativt nybyggda lägenheter där det mesta går i rörschakt, så är det vanligt att fula värmeledningar går vertikalt mellan lägenheterna, mitt på en vardasgsrumsvägg.

Jag har aldrig hört talas om att någon lyckats kräva att stammledningar skall tas bort ur en lägenhet, för att de stör.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker mig ana tre delvis olika problem, även om de är relaterade.
  1. Stolparna står på "din" mark.
  2. På grund av stolparna kan ni kanske/eventuellt/absolut inte sätta staketet där ni vill.
  3. Ljuset från stolparna stör.
Har jag fattat rätt? Skulle ni kunna tänka er en lösning där stolparna står kvar på "er mark" men ni hägnar in dessa med staket som ni tänkt från början och att man byter/justerar "armaturerna" så att ljuset hamnar där det är önskvärt och stör mindre? Tror ni att föreningen är villig att diskutera i dessa banor?

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker mig ana tre delvis olika problem, även om de är relaterade.
  1. Stolparna står på "din" mark.
  2. På grund av stolparna kan ni kanske/eventuellt/absolut inte sätta staketet där ni vill.
  3. Ljuset från stolparna stör.
Har jag fattat rätt? Skulle ni kunna tänka er en lösning där stolparna står kvar på "er mark" men ni hägnar in dessa med staket som ni tänkt från början och att man byter/justerar "armaturerna" så att ljuset hamnar där det är önskvärt och stör mindre? Tror ni att föreningen är villig att diskutera i dessa banor?

Vi har byggt staketet och det var okej för oss att inte kunna utnyttja 15 kvm av tomten dvs vi ramade inte in stolparna. Problemet hamnade i att vi bad dem sätta gräs på den biten (de hade lämnade det utan gräs då man kunde få häck om man ville) som vi inte kunde utnyttja. Vi erbjöd oss även att underhålla gräset om de bara satte dit det. Eller om de kunde asfaltera eller hitta en annan lösning. För jag känner att det inte är rättvist att bara låta det stå eller behöva kasta egna pengar. Om man bara låter det kommer det även växa ogräs som kag blir tvungen att ta hand om. Vilket inte alls känns okej.

Föreningen valde att inte vilja möta oss där.

Därför känner jag nu att jag hellre vill ha bort stolparna och så får det vara så. Flr vi accepterade både att ha stolpar som lyser rätt in i våra sovrum ovh att förlora tomt mot lite gräs, men de valde att sätta sig på tvären. Så ni känns det mer som en principsak då vi känner oss orättvist behandlade

Hur har föreningen tänkt serva dom om de skulle krångla?

E eleson skrev:
Hur har föreningen tänkt serva dom om de skulle krångla?

Det vet vi inte då vi ek fått någon info alls
Om lyktstolparna

C cpalm skrev:
Instämmer, men menar du därmed att det skulle vara fritt fram för TS att plocka bort lyktstolparna? Eller kräva att föreningen plockar bort dem?
Det är definitivt inte fritt fram för TS att plocka bort lyktstolparna.
Däremot att kräva att de plockar bort dem. Men det är ju inte alltid man får rätt fast man har rätt.
BRF kan ju kanske rätta till så det blir korrekt i efterhand, men det är ju inte säkert att TS situation blir bättre.
Man får anta att lyktstolparna fyller en funktion.

M majimatti skrev:
Jag kan ta bild imorgon :)

Vet inte exakt hur vi ska motivera det :/
Blev det något foto?

M majimatti skrev:
Problemet hamnade i att vi bad dem sätta gräs på den biten (de hade lämnade det utan gräs då man kunde få häck om man ville) som vi inte kunde utnyttja. Vi erbjöd oss även att underhålla gräset om de bara satte dit det.
Gräsfrö till 15 kvm kostar väl runt en femtiolapp. Principsak eller ej, är detta verkligen värt att ta strid för?

• Gilla
perra i skogen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.