Att du skulle lyckas få bort stolpen tror jag blir att fäkta med väderkvarnar. Glöm det. Det du möjligen kan lyckas med är ett utbyte av armatur, som inte lyser i riktning mot ditt rum.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
H hempularen skrev:
Att du skulle lyckas få bort stolpen tror jag blir att fäkta med väderkvarnar. Glöm det. Det du möjligen kan lyckass med är ett utbyte av armatur, som inte lyser i riktning mot ditt rum.
Ja, det är väl lämpligt att skriva en motion om det till vårens årsmöte.

nikasp
Jag hade störande pollare utanför en BR jag ägde 2012-2014 och det löstes med att skärma av det ljus som störde mig. Jag hoppas du får bort den eller lyckas skärma av ljuskällan. Hoppas det löser sig.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
harry73
Föreningens styrelse är troligtvis fortfarande entreprenören som byggde området, så bråkar du med dom, bråkar du (fortfarande) inte med dina grannar. Och då kan det vara bra att stå på sig lite.
MEN, om ni nu är nöjda med att de så gräs på 15kvm, då handlar det i princip om att ni vill att de strö ut lite gräsfrö (som man kan köpa för max 100kr) och klipper gräset en eller två gånger.
Det är varken en arbetsinsats eller kostnad som är värd en större strid.

Jag tror er när ni skriver att styrelsen i första hand förbjöd er att rama in lyktstolpen, men det har de med sin andra skrivelse ändrad i en rekommendation, så vill ni rama in dom får ni nu göra det.

Mitt råd just nu är att ni ska göra som ni vill (plantera häck, rama in stolparna eller vad ni nu vill) men inte kräva att föreningen gör något.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fixa gräset själva och försök hitta en "skärm" som passar på lyktstopen så ni kan sova gott och sluta sponsra en girig jurist (om ni inte har kompispris)!

Jag hade ALDRIG accepterat lyktstolpar på min tomt.
ALDRIG! Varför skulle man tycka att det är ok?
Försök att få bort de.

• Gilla
majimatti
  • Laddar…
Det är skickligt att få in tre lyktstolpar på en så liten yta.

• Gilla
VidarH och 3 till
  • Laddar…
Har du ett foto på detta? Tre lyktstolpar låter imponerande.

Jag hade personligen lagt min energi på att få bort lyktstolparna fullständigt från min tomt.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag tror er när ni skriver att styrelsen i första hand förbjöd er att rama in lyktstolpen, men det har de med sin andra skrivelse ändrad i en rekommendation, så vill ni rama in dom får ni nu göra det.
Någon uppfattning om varför det finns åsikter om ifall staketet skull "rama in" lyktstolparna? Svårare med underhåll? Så speciellt mycket underhåll görs väl inte på en stolpe och med en skylift kommer man väl åt ljuskällan vare sig stolpen står innanför ert staket eller inte?

Det kan inte vara så att det här "inramningsförbudet" bara råkar komma med utan att någon egentligen ser det som viktigt?

Som jag förstått det nämns lyktstolparna inte i upplåtelseavtalet, och inte heller i något tilläggsavtal?
Strikt är det väl så att bostadsrättsinnehavaren råder själv över den upplåtna marken om inget annat avtalats. Med reservation för att inte ha sett avtalet låter det därmed som om föreningen saknar rätt att sätta upp lyktstolparna.
Hur ser strömförsörjningen till lyktstolparna ut? Går det en nedgrävd ledning mellan dem?

C
K kindvall skrev:
Med reservation för att inte ha sett avtalet låter det därmed som om föreningen saknar rätt att sätta upp lyktstolparna.
Av allt att döma satt stolparna där redan vid tillträdet. Dvs. i praktiken innan bostadsrätten fanns.

C cpalm skrev:
Av allt att döma satt stolparna där redan vid tillträdet. Dvs. i praktiken innan bostadsrätten fanns.

Nej de fanns inte bostadsrätterna fanns. De kom upp efter att husen kom upp, men innan inflytt.

K kindvall skrev:
Som jag förstått det nämns lyktstolparna inte i upplåtelseavtalet, och inte heller i något tilläggsavtal?
Strikt är det väl så att bostadsrättsinnehavaren råder själv över den upplåtna marken om inget annat avtalats. Med reservation för att inte ha sett avtalet låter det därmed som om föreningen saknar rätt att sätta upp lyktstolparna.
Hur ser strömförsörjningen till lyktstolparna ut? Går det en nedgrävd ledning mellan dem?

Jag har ingen aning om hur strömförsörjningen ser ut eller något om ledningarna. Vet du vart jag kan se det? Tack snälla för svar!

N noupe skrev:
Har du ett foto på detta? Tre lyktstolpar låter imponerande.

Jag hade personligen lagt min energi på att få bort lyktstolparna fullständigt från min tomt.

Jag kan ta bild imorgon :)

Vet inte exakt hur vi ska motivera det :/

C
M majimatti skrev:
Nej de fanns inte bostadsrätterna fanns. De kom upp efter att husen kom upp, men innan inflytt.
När jag skrev att bostadsrätten inte fanns när lyktstolparna kom dit så menar jag att huset inte var upplåtet när lyktstolparna sattes upp. Oavsett om själva byggnaden fanns där eller inte när lyktstolparna sattes upp.

Det är först efter att du tillträtt bostadsrätten som du har rådighet över hus och mark. Om föreningen kommer efter tillträdet och vill mecka upp lyktstolpar på "din" mark så kräver det antingen ditt medgivande eller ett särskilt beslut. Men innan något tillträde har skett så kan föreningen göra vad de vill så länge marken på tillträdesdagen uppfyller vad som avtalats, alternativt är full brukbar för det avsedda ändamålet om inget särskilt har avtalats.
Därför är det i högsta grad intressant om stolparna kommit dit före eller efter tillträdet.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.