Fairlane Fairlane skrev:
"Föreningen får aldrig ingå avtal med företag på svarta listan"?
Om man bortser ifrån att det normalt är mindre lyckat att detaljskriva stadgar på det sättet så kan det ge en hel del problem också. Föreningen får då till exempel i te teckna avtal med Telia, Tele2 etc.
Ändra till "Föreningen får aldrig ingå avtal med företag på svarta listan utan bifall från medlemsomröstning" ?
 
  • Gilla
karin_sv
  • Laddar…
Fairlane
spikplanka spikplanka skrev:
Ändra till "Föreningen får aldrig ingå avtal med företag på svarta listan utan bifall från medlemsomröstning" ?
Så kan man förstås skriva, med risk för att det blir en massa omröstningar. Sen kommer nästa klagomål så får man ändra stadgarna igen etc.

Jag tycker det är enklare att de som vill att styrelsen ska arbeta på ett visst sätt helt enkelt anmäler intresse att sitta i styrelsen.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Byt ut styrelsen.
Så enkelt är det inte att byta ut styrelsen. Avtalet med hantverkaren gäller väl antingen det är gammal eller ny styrelse.
 
Fairlane Fairlane skrev:
med risk för att det blir en massa omröstningar.
Eller så kan man helt enkelt anlita bra hantverkare utan bagage.

Även om en dålig hantverkare gör jobbet gratis kan det ändå kosta på. Det måste man också tänka på. De kan orsaka stora skador utöver att göra ett dåligt jobb ren allmänt. Har man otur märker man det inte direkt heller.
 
RoTe
K karin_sv skrev:
Så enkelt är det inte att byta ut styrelsen.
Precis lika enkelt/svårt som att få till någon annan konstruktiv lösning.
 
B Bozzen skrev:
Personangrepp begick du ju själv med detta inlägg kan man tycka.

Sen anlitar väl styrelsen vem dem vill.
Jag ser inget angrepp i TS inlägg, utan mer en beskrivning av vilken oseriös hantverkare dom haft och en styrelse som inte verkar fungera på bästa sätt. Det är ju genom varningar och genom att sprida information som man kan skydda andra från att hamna i samma problem som TS gjort. Klåpare till hantverkare ska man se till att få bort och inte bidra till att dom får mer uppdrag att missköta.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
bostadsrättföreningar
Samla 10% av föreningens medlemmar att skriva under en kallelse till extra stämma (motion)
Redovisa punkterna som ni vill behandla (får inte finnas anklagelse mot person)
Exempel
§ Begäran att styrelsen redovisar hur upphandling av det aktuella företaget har gått till
Har företaget konkuransuts fins det några bindningar av styrelsen till bolaget (jäv) vilket avta har styrelsen
Upphandlat uppdraget på

§ Begäran att stämman beslutar att företaget omedelbart skall sägas upp

Underskrivit av 10% av medlemmarna
Kontrollera vad stadgarna säger kan påverka skrivningen
Mvh Åke

Jag kommer inte föra någon vidare dialog om detta då jag inte känner till alla turer i ärendet
 
Fairlane
spikplanka spikplanka skrev:
Eller så kan man helt enkelt anlita bra hantverkare utan bagage.
Det låter inte riktigt så enkelt.
Många företag har något i bagaget. Undantaget är väl nystartade bolag.
spikplanka spikplanka skrev:
Även om en dålig hantverkare gör jobbet gratis kan det ändå kosta på. Det måste man också tänka på. De kan orsaka stora skador utöver att göra ett dåligt jobb ren allmänt. Har man otur märker man det inte direkt heller.
Absolut är det så, vare sig det är ett företag som har dåligt historik eller inte. Jag rekommenderar att alla som vill lägga på styrelsen extra arbete i form av ännu hårdare kontroller anmäler sitt intresse att sitta i styrelsen och göra jobbet.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det låter inte riktigt så enkelt.
Många företag har något i bagaget. Undantaget är väl nystartade bolag.
Man kan aldrig veta allt. Men man kan lägga cirka 15 minuter på att kolla svarta listan och om de har ärenden hos kronofogden. Samt gärna begära in referenser och besöka senaste bygget.
Helt enkelt "due diligence".
 
Fairlane
spikplanka spikplanka skrev:
Man kan aldrig veta allt. Men man kan lägga cirka 15 minuter på att kolla svarta listan och om de har ärenden hos kronofogden. Samt gärna begära in referenser och besöka senaste bygget.
Helt enkelt "due diligence".
Ja och det försöker man normalt göra, men det finns ju som jag skrivit tidigare bolag som Telia på listan. Sen gissar jag att 15 minuter inte räcker särskilt långt och en styrelse kan ha många olika anbudsgivare i många olika ärenden. Det är åtminstone min erfarenhet efter många års styrelsearbete i olika föreningar att det är svårt att få folk att ställa upp och mer arbete tror jag inte underlättar. Jag vågar dessutom mig på att påstå att många som klagar på styrelsens arbete och tycker de borde göra mer inte själva är beredda att ställa upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.