K Kardan79 skrev:
Besökte farsgubben ganska nyligen.
Bor i lägenhet producerad för 4 år sedan, av ett av de större byggbolagen i Europa.
Fanns skarvar som såg betydligt värre ut än det där...
Är nog ganska personligt vad man kan stå ut med.

Själv fullständigt hatar jag randiga väggar.
Är en hemmapulare som lägger alldeles för mycket tid på spackling och slipning.
När jag nyligen köpte ett gammalt hus och bestämde mig för att renovera alla ytskikt och flytta ett par väggar köpte jag en giraff (har tidigare hyrt). Har sparat mig massor av tid.

/D

Edit - fast spackelranden till vänster om skarven saknade nog motsvarighet hemma hos farsan.
Hela remsan kommer fram i kraftigt släpljus, men syns nästan inte alls i vanligt ljus. Blev chockad när jag såg detta första gången. Hände när jag sprang runt med ficklampa på natten.
 
T TommyC skrev:
Behöver man en giraff så har man inte lärt sig att bredspackla. Jag använder ett ledat skaft med en fyrkantig platta som håller ett slippapper. Det ledade, hyfsat långa skaftet gör att man kan stå på golvet och slipa väggen upp till taket och drygt 2 meter åt vardera hållet i sidled. Handslipning med det ledade skaftet gör att det dammar väldigt lite. Det damm som skapas trillar till största delen rakt ner på golvet närmast väggen.
Inte när man slipar i taket..

Har den och har också plattan med utsug. Men nätet hugger i spacklet så inget bra.

Finns bara giraffen kvar och eftersom det inte syntes med 8000 lumen så är det inte så lätt.
Den blir bra för mig.
 
S skanfals skrev:
Hela remsan kommer fram i kraftigt släpljus, men syns nästan inte alls i vanligt ljus. Blev chockad när jag såg detta första gången. Hände när jag sprang runt med ficklampa på natten.
Är det på kortskarvarna eller i falsarna på långsidorna.
 
  • Gilla
skanfals
  • Laddar…
S skanfals skrev:
Nej, vad trist! Är det i normalt ljus framifrån eller är det i släpljus? Önskar dig lycka till framöver, och nu vet du i alla fall att du inte är ensam.
Nej har 3 kraftiga bygglampor som inte förmådde fånga upp detta. Det är nu med årstiderna och olika höjd på solen som det dyker upp.
 
Tvärskarv. De längsgående syns inte alls. Jag hade också bygglampa, men jag märker nu att defekter syns mer när rummet i övrigt är nedsläckt.
 
K
T TommyC skrev:
Behöver man en giraff så har man inte lärt sig att bredspackla. Jag använder ett ledat skaft med en fyrkantig platta som håller ett slippapper. Det ledade, hyfsat långa skaftet gör att man kan stå på golvet och slipa väggen upp till taket och drygt 2 meter åt vardera hållet i sidled. Handslipning med det ledade skaftet gör att det dammar väldigt lite. Det damm som skapas trillar till största delen rakt ner på
T TommyC skrev:
Behöver man en giraff så har man inte lärt sig att bredspackla. Jag använder ett ledat skaft med en fyrkantig platta som håller ett slippapper. Det ledade, hyfsat långa skaftet gör att man kan stå på golvet och slipa väggen upp till taket och drygt 2 meter åt vardera hållet i sidled. Handslipning med det ledade skaftet gör att det dammar väldigt lite. Det damm som skapas trillar till största delen rakt ner på golvet närmast väggen.
Jag ska berätta det för svågern, som är målare.
Han går visserligen mest i nyproduktion, men nog fan kan han spackla efter 30 år i yrket och trots det förordar han giraff.
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Nej har 3 kraftiga bygglampor som inte förmådde fånga upp detta. Det är nu med årstiderna och olika höjd på solen som det dyker upp.
Hur uppenbarar sig dina defekter? Är det ojämnheter, eller var är det du inte är nöjd med?
 
Unikt namn
S skanfals skrev:
Det låter ungefär som min upplevelse. Beklagar sprickorna. Enormt trist när det är så mycket arbete som läggs ner.

Ser det bra ut i övrigt då, i släpljus och så där?
Du kan få avgöra själv.

En lång spricka drar sig genom en jämn yta, skapar kontrast, möjlig skada eller naturfenomen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två lager papper med rivet bristning, texturen skapar abstrakt landskapsillusion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Jag är inte så nöjd)

Men jag intalar mig att det
blir bättre nästa gång. Finns många rum kvar att öva på också. :)
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
R
För bra resultat så behövs det lite mer spackel och slipning, giraffen är effektivare samt att den används ihop med en dammsugare arbetsmiljömässigt..
För en novis så är det svårare att slipa med en giraff än med med ledadslipkloss..
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Du kan få avgöra själv.

[bild][bild]

(Jag är inte så nöjd)

Men jag intalar mig att det
blir bättre nästa gång. Finns många rum kvar att öva på också. :)
Nu är jag som du förstått ingen expert, men jag antar att du inte använde skarvremsa? 🤔
 
S skanfals skrev:
Hur uppenbarar sig dina defekter? Är det ojämnheter, eller var är det du inte är nöjd med?
Japp. Där det är spacklat och skarvat.

Värst på kortsidorna där remsan ligger ovanpå
 
  • Gilla
skanfals
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Jag ska berätta det för svågern, som är målare.
Han går visserligen mest i nyproduktion, men nog fan kan han spackla efter 30 år i yrket och trots det förordar han giraff.
Också magstarkt att döma ut både det ena och det andra. Finns många sätt att göra rätt på..
 
D Dr Benz skrev:
Japp. Där det är spacklat och skarvat.

Värst på kortsidorna där remsan ligger ovanpå
🫤 Påminner det om mitt resultat?
 
S skanfals skrev:
🫤 Påminner det om mitt resultat?
Yes på första bilden.

Inte alla skarvarna men någon här och där. Har vant mig…..
 
  • Gilla
skanfals
  • Laddar…
K
Unikt namn Unikt namn skrev:
Du kan få avgöra själv.

[bild][bild]

(Jag är inte så nöjd)

Men jag intalar mig att det
blir bättre nästa gång. Finns många rum kvar att öva på också. :)
Vad tråkigt.
Beklagar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.