D Dr Benz skrev:
Inte när man slipar i taket..

Har den och har också plattan med utsug. Men nätet hugger i spacklet så inget bra.

Finns bara giraffen kvar och eftersom det inte syntes med 8000 lumen så är det inte så lätt.
Den blir bra för mig.
Ok, jag glömde taket, svårare där. Festool hade en handslipplatta med anslutning till dammsugare. Jag har inte provat den och hittar den inte nu. Gissar att den kanske hade fungerat för enklare slipning i tak!?
 
K
D Dr Benz skrev:
Också magstarkt att döma ut både det ena och det andra. Finns många sätt att göra rätt på..
Menar du att jag dömt ut något? Det var inte min mening att döma ut något.

Jag skrev att jag är en hemmapulare som lägger för mycket tid på spackling och slipning, samt att jag använder giraff för att det trots allt spar mig tid. Sen fick jag höra att giraff använder man om man inte kan spackla, vilket är ett påstående jag ställer mig tveksam till.
 
K Kardan79 skrev:
Menar du att jag dömt ut något? Det var inte min mening att döma ut något.

Jag skrev att jag är en hemmapulare som lägger för mycket tid på spackling och slipning, samt att jag använder giraff för att det trots allt spar mig tid. Sen fick jag höra att giraff använder man om man inte kan spackla, vilket är ett påstående jag ställer mig tveksam till.
Nej nej. Jag syftade på det du citerade men då kom det inte med.. 😊
 
K Kardan79 skrev:
Jag ska berätta det för svågern, som är målare.
Han går visserligen mest i nyproduktion, men nog fan kan han spackla efter 30 år i yrket och trots det förordar han giraff.
Berätta gärna hur mycket man behöver spackla och slipa tak i nyproduktion som proffs. Jag har ingen aning men är ärligt nyfiken. Det kanske främst är av arbetsmiljöskäl som en giraff med tillhörande dammsugare är att föredra? Slipbehovet torde vara minimalt efter 30 år i yrket.
 
T TommyC skrev:
Ok, jag glömde taket, svårare där. Festool hade en handslipplatta med anslutning till dammsugare. Jag har inte provat den och hittar den inte nu. Gissar att den kanske hade fungerat för enklare slipning i tak!?
Den jag köpte var iofs hornbachs egen men tror inte det kan skilja för mkt. Dammet sögs upp men det blev tungt att slipa med jämfört med vanlig platta på skaft.
 
@Dr Benz Har du fått kläm på vad vi gör för fel? Är det för lite spackel?

Det känns jämt, men det är det enda jag kan tänka mig. 😐
 
S skanfals skrev:
@Dr Benz Har du fått kläm på vad vi gör för fel? Är det för lite spackel?

Det känns jämt, men det är det enda jag kan tänka mig. 😐
Min teori är att vi skall spackla bredare för att ha en chans att gömma det. Skall bygga en toalett i hallen i februari så då får vi se om det går bättre.

Problemet är ju om man inte kan se eller känna det med det ljus man har just då..

Blir intressant..🤔
 
D Dr Benz skrev:
Min teori är att vi skall spackla bredare för att ha en chans att gömma det. Skall bygga en toalett i hallen i februari så då får vi se om det går bättre.

Problemet är ju om man inte kan se eller känna det med det ljus man har just då..

Blir intressant..🤔
Hmm… Jag förstår att det kan ha betydelse om man spacklar lokalt på en helt ny gipsvägg, men vid bredspackling ska väl teknik och påläggning över skarven inte spela någon roll?
 
S skanfals skrev:
Ett att av de värsta exemplen är denna skarv.

Till synes ingen nivåskillnad alls och knappt synbart framifrån (du måste veta var remsan är för att kunna se den). Men i kraftigt släpljus, särskilt i mörker, går den inte att missa!
Kan du inte ta ett par omgångar med spackel på detta nu efteråt då? Och sen slipa jämnt i övergången till det gamla och måla igen det. Använd en bred spackel så du fyller upp jämnt

Inte för att jag heller är någon fantast på spackling men tycker det funkar att efterkompletera om man hittar något
 
O olofh skrev:
Kan du inte ta ett par omgångar med spackel på detta nu efteråt då? Och sen slipa jämnt i övergången till det gamla och måla igen det. Använd en bred spackel så du fyller upp jämnt

Inte för att jag heller är någon fantast på spackling men tycker det funkar att efterkompletera om man hittar något
Jag förstår din tanke, men insjunkningen är knappt märkbar (även om det ser ut så i släpljus). Därför tror jag det är svårt att angripa lokalt. Risken är att det bara skulle förvärra situationen. Någon gång tar jag säkert itu med rummet igen, men inte just nu.
 
Öva, öva, öva ....... det är det enda som fungerar i det här fallet (och många andra)
 
S skanfals skrev:
Hmm… Jag förstår att det kan ha betydelse om man spacklar lokalt på en helt ny gipsvägg, men vid bredspackling ska väl teknik och påläggning över skarven inte spela någon roll?
Aha. Hela vägen är spacklad?

Då är kanske frågan vilket spackel som använts och hur långt ut man har lagt remsan.

Missade det. Har bara spacklat skarvar.
 
Unikt namn
S skanfals skrev:
Nu är jag som du förstått ingen expert, men jag antar att du inte använde skarvremsa? 🤔
Väggarna hade gammal tapet så jag skippade nog remsa i de flesta hela skarvarna i tron om att det skulle hålla ändå. Men tji fick jag.

Det är även halvt snetak i rummet, många fula lister som jag tog bort.
Ersatte alla hörn med någon plast/papp remsa som spacklade in.
Det var med facit i hand ytterligare ett felaktigt beslut, för det blev hopplöst att få en vettig avslut/övergång mot taket som är fiberboard/tretex med lite struktur.
Ju mer spackel desto mer uppenbart blev kanten, vilket var motsatsen till målet, så jag använde nog för lite spackel pga det.

Jag borde istället rivit ner all tretex som jag inledningsvis tänkte och gipsat taket. Men det kändes under resans gång som ett lite för stort åtagande. Jag skulle ju egentligen bara måla lite snabbt.

Så sammanfattningsvis är det en lång rad dåliga beslut som är orsaken till att det ser förjävligt ut. 🙈
Men de gulblekta tapeterna från 80talet med felaktig mönsterpassning syns i alla fall inte längre, så viss förbättring blev det nog trots allt. Även om det känns surt att mycket slit var helt i onödan.
 
D Dr Benz skrev:
Aha. Hela vägen är spacklad?

Då är kanske frågan vilket spackel som använts och hur långt ut man har lagt remsan.

Missade det. Har bara spacklat skarvar.
Precis. Det gör det hela till ett ännu större mysterium. Men förmodligen har jag lagt på för tunt. Skulle bredspacklat en tredje gång.

Till remsorna, som är satta direkt mot gipset, har jag använt våtrumslim och därefter har väggarna spacklats med Beckers Medium.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Väggarna hade gammal tapet så jag skippade nog remsa i de flesta hela skarvarna i tron om att det skulle hålla ändå. Men tji fick jag.

Det är även halvt snetak i rummet, många fula lister som jag tog bort.
Ersatte alla hörn med någon plast/papp remsa som spacklade in.
Det var med facit i hand ytterligare ett felaktigt beslut, för det blev hopplöst att få en vettig avslut/övergång mot taket som är fiberboard/tretex med lite struktur.
Ju mer spackel desto mer uppenbart blev kanten, vilket var motsatsen till målet, så jag använde nog för lite spackel pga det.

Jag borde istället rivit ner all tretex som jag inledningsvis tänkte och gipsat taket. Men det kändes under resans gång som ett lite för stort åtagande. Jag skulle ju egentligen bara måla lite snabbt.

Så sammanfattningsvis är det en lång rad dåliga beslut som är orsaken till att det ser förjävligt ut. 🙈
Men de gulblekta tapeterna från 80talet med felaktig mönsterpassning syns i alla fall inte längre, så viss förbättring blev det nog trots allt. Även om det känns surt att mycket slit var helt i onödan.
Det är inte möjligt att sätta taklist för att dölja övergången?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.