33 049 läst · 83 svar
33k läst
83 svar
Braskaminen brinner inte särskilt bra
Jag har aldrig luckan öppen när jag tänder för då brinner det absolut inte, men det är dock ingen Contura
Lägger lite klen tändved i kors o sedan lite grövre direkt ovanpå det funkar till 99%
låter man tändveden brinna ner innan man lägger grövre släcker det ,den grövre veden får för låg temperatur
Lägger lite klen tändved i kors o sedan lite grövre direkt ovanpå det funkar till 99%
låter man tändveden brinna ner innan man lägger grövre släcker det ,den grövre veden får för låg temperatur
Hur går det? Du får inte tröttna, en fin brasa är som att se en bra film
lägg in 5-6 rader med tändved med 2 st tändkuber under.
Öppna spjället fullt, dra till höger.
Tänd på tändkuberna.
Öppna dörren och stäng handtaget, skjut sedan igen luckan så att det blir som MathiasS visar.
Låt luckan stå på glänt tills det brinner ordentligt, nästan så att man tycker att lågorna tar sig ut ovan dörren.
Nu kan du stänga dörren helt men låt spjället vara öppet helt fortfarande.
Elden kommer minska lite men kommer fortfarande brinna tills det blir en glödbädd.
När elden nästan har slocknat så ska du öppna lucka försiktigt så att trycket i kaminen hinner utjämnas så att du kan fylla på med ved.
Prova nu att lägga in lite mindre ved ca 45x45 2-3 st och stäng luckan helt.
Vänta ett litet tag tills det har tagit sig bra i kaminen och prova minska luftspjället lite ca 70% öppet.
När det brinner lite lite och har en bra glöd så öppnar du luckan försiktigt och kan nu fylla på med grövre ved Max 2 st grova och kan nu sänka spjället till 50% när det har tagit sig.
lycka till och och ge inte upp
lägg in 5-6 rader med tändved med 2 st tändkuber under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppna spjället fullt, dra till höger.
Tänd på tändkuberna.
Öppna dörren och stäng handtaget, skjut sedan igen luckan så att det blir som MathiasS visar.
Låt luckan stå på glänt tills det brinner ordentligt, nästan så att man tycker att lågorna tar sig ut ovan dörren.
Nu kan du stänga dörren helt men låt spjället vara öppet helt fortfarande.
Elden kommer minska lite men kommer fortfarande brinna tills det blir en glödbädd.
När elden nästan har slocknat så ska du öppna lucka försiktigt så att trycket i kaminen hinner utjämnas så att du kan fylla på med ved.
Prova nu att lägga in lite mindre ved ca 45x45 2-3 st och stäng luckan helt.
Vänta ett litet tag tills det har tagit sig bra i kaminen och prova minska luftspjället lite ca 70% öppet.
När det brinner lite lite och har en bra glöd så öppnar du luckan försiktigt och kan nu fylla på med grövre ved Max 2 st grova och kan nu sänka spjället till 50% när det har tagit sig.
lycka till och och ge inte upp
Som nämnts tidigare i tråden har jag en precis likadan kamin och tyvärr även samma bekymmer.
Jag har eldat en del senaste tiden och det börjar väl fungera något bättre, men det är ett jäkla pyssel varje gång.
Jag kan inte få igång brasan med luckan i läget "stängd men med springa". Det tar sig aldrig... Jag måste ha helt öppen lucka en stund, för att därefter stänga den lite, för att därefter stänga den till liten springa, för att sen kanske stänga den helt. Man får inte ha bråttom...
Jag har eldat en del senaste tiden och det börjar väl fungera något bättre, men det är ett jäkla pyssel varje gång.
Jag kan inte få igång brasan med luckan i läget "stängd men med springa". Det tar sig aldrig... Jag måste ha helt öppen lucka en stund, för att därefter stänga den lite, för att därefter stänga den till liten springa, för att sen kanske stänga den helt. Man får inte ha bråttom...
En contura 5xx är inte krånglig men har man ingen tilluft brinner det inte, inget konstigt med det. Jag slänger in fyra normalstora vedträn + en vit tändpåse (vad dom nu heter) och ställer sedan dörren på glänt enligt bild. Misslyckas aldrig => kaminen är det inte fel på.....
Har du stängt med springa enligt nibes anvisning eller enligt min bild ovan?DanneVärmdö skrev:Som nämnts tidigare i tråden har jag en precis likadan kamin och tyvärr även samma bekymmer.
Medlem
· Halland
· 4 071 inlägg
Jag får väl dra mitt strå till stacken för att öka förvirringen. Finns det inget roster i botten som primärluften kommer in genom? Normalt finns det väl en asklåda under rostret, är denna tömd? Jag hade börjat med att rengöra brännkammaren och tömma askllådan så inte primärluften hindras.
Sedan tvärt emot alla andra här så lägger jag två-tre bitar i botten med kanske 7-10 cm sida. Säg att du klyver en björk på 15-20 cm i fyra delar så har du storleken. Sedan lägger jag två tändblock ovanpå och ovanpå tändblocken på tvärs bitarna i botten (eller snedden) lägger jag tändved. Jag gör tändveden som fyrkantiga bitar men 30-50 mm sida. Absolut inte för fint för då har du inte massa nog att få fyr på veden i botten. Lägg tre-fyra bitar tändved ovanpå tändblocken. Antänd. Kör med fullt öppen primär. Läs i instruktionsboken var primär- och sekundärreglagen sitter. Och känn efter att spjällen rör sig när du rör reglaget så inget hoppat loss.
Vad som nu händer i min kamin (en HWAM 3420) är att tändblocken (Ö&B sågspån med vegetabilisk olja) börjar brinna och antänder tändveden som ligger ovanpå, elden sprider sig sedan nedåt och antänder styckena i botten. När detta brunnit ut har jag en bra glödbädd. Då kan jag elda på rejält. Men se till att 1) styckena i botten är cirka 7-10 cm i sida, inte grövre 2) tändveden inte är för klen. Och givetvis att veden är rimligt torr.
Sedan tvärt emot alla andra här så lägger jag två-tre bitar i botten med kanske 7-10 cm sida. Säg att du klyver en björk på 15-20 cm i fyra delar så har du storleken. Sedan lägger jag två tändblock ovanpå och ovanpå tändblocken på tvärs bitarna i botten (eller snedden) lägger jag tändved. Jag gör tändveden som fyrkantiga bitar men 30-50 mm sida. Absolut inte för fint för då har du inte massa nog att få fyr på veden i botten. Lägg tre-fyra bitar tändved ovanpå tändblocken. Antänd. Kör med fullt öppen primär. Läs i instruktionsboken var primär- och sekundärreglagen sitter. Och känn efter att spjällen rör sig när du rör reglaget så inget hoppat loss.
Vad som nu händer i min kamin (en HWAM 3420) är att tändblocken (Ö&B sågspån med vegetabilisk olja) börjar brinna och antänder tändveden som ligger ovanpå, elden sprider sig sedan nedåt och antänder styckena i botten. När detta brunnit ut har jag en bra glödbädd. Då kan jag elda på rejält. Men se till att 1) styckena i botten är cirka 7-10 cm i sida, inte grövre 2) tändveden inte är för klen. Och givetvis att veden är rimligt torr.
Ja, du ökar förvirringenAnders_Nilsson skrev:
Contura rekommenderar att ett asklager ligger i kaminens botten vid eldning. Dessutom varnar dom för överhettning om rostergallret är öppet under eldningen.
Contura 500 serien se nedan eldningsinstruktioner;
Saxat:
Vänstra handtaget som reglerar rostertallriken skall vara
stängt under eldning.
http://www.contura.se/Documents/contura/se/bav/bav_Contura_500_se.pdf
Till TS: Jag skulle vilja se en bild på baksidan av din kamin samt framifrån i undre utrymmet. Om du har en kamin exakt som du skickat bild så har du vedförråd där. Jag vill gärna se hur din inkommande slang för friskluft är monterad.
Dom instruktioner som cuntura ger skapar absolut förvirring ,verkar som en skrivbordsprodu
Det finns ingen anledning att fylla en kamin med tändved så det blir som på klippet You tub,
Om jag skulle låta aska ligga kvar och ha stängt både primär o sekundärluft,får jag samma problem som Cuntura får om man följer deras anvisningar
Det är säkert inget fel på produkten men fel i deras anvisningar
Mitt råd se till att det är fritt fram för draget genom roster så förbränningsluften kan gå den vägen alltså den rätta vägen och håll luckan stängd under eldning,så har kamin funkat i alla tider och gör det även nu i vilken kamin med roster
Blev det ändå mer förvirring nu ?
kanske jag kan komma med bilder hur det funkar i min Caminos
Det finns ingen anledning att fylla en kamin med tändved så det blir som på klippet You tub,
Om jag skulle låta aska ligga kvar och ha stängt både primär o sekundärluft,får jag samma problem som Cuntura får om man följer deras anvisningar
Det är säkert inget fel på produkten men fel i deras anvisningar
Mitt råd se till att det är fritt fram för draget genom roster så förbränningsluften kan gå den vägen alltså den rätta vägen och håll luckan stängd under eldning,så har kamin funkat i alla tider och gör det även nu i vilken kamin med roster
Blev det ändå mer förvirring nu ?
kanske jag kan komma med bilder hur det funkar i min Caminos
Tycker det synd att ge råd utifrån andra kaminer när man inte testat conturan ifråga. Jag tänder och eldar utan problem med 5cm aska i kaminen och rostret stängt. Conturan behöver ingen luft därifrån.
Hur det funkar i andra kaminer kan vi säkert ta i en annan tråd, det fungerar uppenbarligen helt olika.
Hur det funkar i andra kaminer kan vi säkert ta i en annan tråd, det fungerar uppenbarligen helt olika.
Medlem
· Halland
· 4 071 inlägg
Ok, jag hade fel vad gäller primärluften, men den springande punkten i mitt resonemang är väl värd att prova? Dvs att lägga tändblock och tändved ovanpå huvudladdningen samt att inte köra med för lite massa i tändsatsen? Jag har också haft en helv--e när jag försöker tända huvudladdningen liggandes ovanpå tändsatsen.
Jaha då skal jag kanske hålla käft med hur en riktig kamin fungerar o var skall man diskutera andra kaminer än Contur?MathiasS skrev:Tycker det synd att ge råd utifrån andra kaminer när man inte testat conturan ifråga. Jag tänder och eldar utan problem med 5cm aska i kaminen och rostret stängt. Conturan behöver ingen luft därifrån.
Att tända kamin o elda med luckan öppen är väl inget att rekommendera med hänsyn till brandrisk