D09
Har du något snustorrt virke liggandes?

T ex omålat, ej impregnerad regel etc som du kan testa med?

Jag hade samma bekymmer när jag hade ved som inte var helt torr.

Testade med torrt spillvirke och det blev en grym eld / glöd.

Ge inte upp med elden, du kommer bli mästare på det.

Ps. Beklagar sorgen :(

naikon skrev:
Tack för svaren. Blir mycket att svara på, och det är jobbigt utan att kunna citera fler stycken samtidigt.
Vissa säger att man ska ha gott om utrymme så veden kan andas, och nu säger någon att det ser för glest ut?
Enligt Contura så är luckan i tändningsläge när man har skjutit till den, men utan att låsa den. Eller ska man ha rejält öppet på 10 cm? Blir så förvirrad av olika råd

Men den videon var bra, den fanns minsann inte på min DVD. Men han använder ju hur mycket tändved som helst? Och den tändveden vi använder är ju jätteliten jämför med deras.
Det räcker om du vrider handtaget till stängt läge utan att stänga dörren. Dvs den springan på 1cm är mer än väl för uppstarten

Hur mycket tändved som behövs beror på olika saker men till stor del på skorstenen. Tändveden måste ge tillräckligt med värme för att få fart uppåt på den kalla luft som finns i skorstenen. Det som man rekommenderar är för ett "värsta fall" om någon har en bred och hög skorsten. 2.2 kilo är i princip hela kaminen full och jag började med det men har successivt minskat och lägger in strax under ett kilo tändved alltså ungefär halvfullt. Prova att göra som de säger och fyll och när du fått det att fungera så kan du minska till vad som är lagom för din kamin och skorsten.

Du behöver inte krångla med rostret (vänstra handtaget). Greja bara med det om du vill putta ner aska i byttan, annars ska det vara stängt.
Jag förutsätter att du öppnar spjället helt, dvs skjuter det helt åt höger.
Ta den fina tändveden du har på bilderna och lägg i en hög mellan/under de större vedträna som du kan stapla ganska tätt korsvis på varandra. Stoppa dit lite tidningspapper eller spånor vid tändveden och tutta eld. (Jag har ganska finkluven ved så jag använder en tändkub som jag placerar under sex vedträn.)
När luckan är öppen och du tänt fäller du in handtaget till låsläge och skjuter till luckan så en springa fortfarande är öppen.
Stäng och lås luckan helt när elden fått fart. Som flera har nämnt så kan det i extrema fall behövas lite extra tidningspapper för att trycka undan kall luft i skorstenen.
Funkar inte detta så har du antingen sur och/eller för grov ved, något fel på kaminen så du inte får igång draget eller så har du för dåligt med luft in i huset så du måste öppna ett fönster under upptändningen.

Att ha luckan öppen funkar absolut inte för mig,jag lägger lite hopvridet tidningspapper så det blir en öppning i mitten för drag genom rostret sn några finhuggen björk med barken nedåt det tar till 99 % med stänglucka och tar sig aldrig med luckan på glänt ,sen är det bara att lägga på lite grövre ved, max 2-3 kg åt gången för att undvika överhettning
som alltid vid vedeldning gäller torr ved

Hur har det gått? Får du nån fart på brasan?

Undraren skrev:
Hur har det gått? Får du nån fart på brasan?
Hej hej. Helt tappat motivationen och orken att fortsätta med att få igång brasan. Vill tacka för alla tipsen, inte orkat svara på alla tyvärr.
Jag tror att orsaken är att den inte kommer upp i arbetstemperatur. Lassar på hur mycket tändningsved som helst, och den brinner som bara den. Men så fort man lägger in ett vanligt vedträ så blir det aldrig någon riktigt fart på det, ligger bara och småbrinner i några minuter.
Ringde Contura och de tyckte att jag skulle köpa en vedklyv så att jag kunde klyva den riktiga veden till smalare bitar och sen använda den som tändved istället.

Så här krångligt behövde min pappa aldrig göra det, förstår verkligen inte vad det är jag misslyckas med. Använder samma slags tändved som han hade, han behövde aldrig ha någon vedklyv för att göra tunnare bitar.

D09
naikon skrev:
Hej hej. Helt tappat motivationen och orken att fortsätta med att få igång brasan. Vill tacka för alla tipsen, inte orkat svara på alla tyvärr.
Jag tror att orsaken är att den inte kommer upp i arbetstemperatur. Lassar på hur mycket tändningsved som helst, och den brinner som bara den. Men så fort man lägger in ett vanligt vedträ så blir det aldrig någon riktigt fart på det, ligger bara och småbrinner i några minuter.
Ringde Contura och de tyckte att jag skulle köpa en vedklyv så att jag kunde klyva den riktiga veden till smalare bitar och sen använda den som tändved istället.

Så här krångligt behövde min pappa aldrig göra det, förstår verkligen inte vad det är jag misslyckas med. Använder samma slags tändved som han hade, han behövde aldrig ha någon vedklyv för att göra tunnare bitar.
Tror din ved inte är torr. Den kommer inte upp i rätt temp, dvs krävs för mycket för att torka den innan den kan ta eld.

Vintern har ju inte börjat så ingen skada skedd :)

Bor du nära Härryda kan du få lite ved att jämföra med. Testat med fuktmätare?

kulle
Om du har möjlighet så låt veden ligga inomhus några dagar innan du eldar med den.
Du kan ju prova att köpa en säck ved på macken o se om den brinner bättre.

Det är inte veden det är fel på, även pappret slocknar. På bilderna som visats är det tydligt vad problemet är - luckan är inte öppen. Så jag undrar, vad är det för lucka trådskaparen tycker han har öppen egentligen?

På ALLA bilder när du tänder är luckan (dörren man öppnar för att lägga in ved) helt stängd. Då blir det ingen brasa.

Dra spjället under luckan längst till höger.
När du tänder, öppna luckan, fäll in handtaget, skjut igen luckan. Då bildas en liten springa. 10 min senare brinner det. Funkar inte att ha luckan helt öppen, funkar inte att tända med den stängd, funkar inte att stänga luckan med handtaget utfällt, då blir det ingen springa.

När jag gör upp eld gör jag precis som du gjort på bilderna med tändved, men jag tycker det ser ut som du lägger på väl stora klabbar på tändveden.

Jag brukar ta lite ved i "mellan storlek" på tändveden och smygstarta med innan bamse veden åker på. Min uppfattning är att det krävs ganska mycket att tända ved i den storleken, särskilt om de är minsta fuktiga.

Tack för svaren. Veden har legat inomhus i ca 1 månad, och innan dess utomhus under tak, så jag antar att den borde vara torr nu.

MathiasS: Jag har följt Conturas instruktioner, och enligt dem så är det så man ska göra: ha handtaget öppet och skjuta igen luckan, och sen stänga handtaget när det har tagit sig. Tändveden som jag använder brinner hur bra som helst, oavsett om luckan är öppen eller stängd. Dock när jag lägger in den riktiga veden, så spelar det ingen roll om luckan är öppen eller stängd, det brinner ändå inte.

naikon skrev:
Tack för svaren. Veden har legat inomhus i ca 1 månad, och innan dess utomhus under tak, så jag antar att den borde vara torr nu.

MathiasS: Jag har följt Conturas instruktioner, och enligt dem så är det så man ska göra: ha handtaget öppet och skjuta igen luckan, och sen stänga handtaget när det har tagit sig. Tändveden som jag använder brinner hur bra som helst, oavsett om luckan är öppen eller stängd. Dock när jag lägger in den riktiga veden, så spelar det ingen roll om luckan är öppen eller stängd, det brinner ändå inte.

DSC_0406.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut när luckan är i korrekt läge. Öppen med "stängt" handtag. Gör så så funkar det.

• Gilla
237 och 1 till
  • Laddar…
Det ser helt klart ut som att luften inte räcker till tycker jag.
Det brinner en stund, men sedan räcker inte luften och elden dör.

Ställ upp altandörren eller ett fönster.
Om kaminluckan skall vara öppen eller ej låter jag vara osagt,
jag kan inte den kamintypen.

(Detta kanske redan är omnämt tidigare i tråden.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.