12 074 läst · 116 svar
12k läst
116 svar
Braskamin värmer ej övervåning
När man har typ eldstad mitt i huset så går de varma luftströmmarna upp mot taken och sen ned efter fönster och väggar över golven och in mot eldstaden. Cirkulationen fortsätter.
Tvärtom med radiatorer under fönstren.
Hur det blir med golvvärme, kanske nån annan vet.
- Lite OT, då de för TS är fråga om varför inte varmluft från eldstaden letar sig till våningen ovanför via trappan.
Med andra ord, varför kommer ingen kallare luft motsröms via trappan till nedersta våningen.
Då detta inte sker blir det ingen uppvärmning av översta våningen.
- Lite OT, då de för TS är fråga om varför inte varmluft från eldstaden letar sig till våningen ovanför via trappan.
Med andra ord, varför kommer ingen kallare luft motsröms via trappan till nedersta våningen.
Läs inlägg #90 så blir delar av dina frågor besvarade .H Hybro skrev:När man har typ eldstad mitt i huset så går de varma luftströmmarna upp mot taken och sen ned efter fönster och väggar över golven och in mot eldstaden. Cirkulationen fortsätter.
När jag eldar I min kamin så får jag skicktning av värmen I rummet, kallare vid golvet . Nu står den vid en vägg om det har betydelse 🤔
Att en trappan mellan våningar blir en propp är känt sedan länge .
Redigerat:
Visst går det att värma hela hus med en enkel braskamin. Vi testade för någon månad sedan under ett nästan tre dygn långt strömavbrott. 160 m2, delvis i två plan. Temperaturen ute var mellan -5 och -15 och när strömmen kom tillbaka var det just under 20 grader i svalaste rummet.
Gissar att hemligheten är tätt och välisolerat hus.
Du måste värma upp golvet innan värmen sprider sig uppåt. Elda på mer bara.
Om nedervåningen är 100m2 är det ca 250m3 luft vilket är ca 250 kg luft. Vad kan golvet väga? Det tar ett bra tag av eldande innan det blir varmt och värmen sprider sig upp.
Om nedervåningen är 100m2 är det ca 250m3 luft vilket är ca 250 kg luft. Vad kan golvet väga? Det tar ett bra tag av eldande innan det blir varmt och värmen sprider sig upp.
Får stänga av min FLVP då 😉N nybyggarn3 skrev:Visst går det att värma hela hus med en enkel braskamin. Vi testade för någon månad sedan under ett nästan tre dygn långt strömavbrott. 160 m2, delvis i två plan. Temperaturen ute var mellan -5 och -15 och när strömmen kom tillbaka var det just under 20 grader i svalaste rummet.
OT: vatten lagrar betydligt mer värmeNissens skrev:
Är det normalt att ha frånluft i sovrum som Nissens? De hus jag känner till har frånluft i kök, på toa/dusch och i groventre/tvättstuga, det förekommer väl desutom rätt ofta att klädkammare har frånluft.Rabbithole skrev:
Har TS hus frånluft i sovrummen?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 945 inlägg
Jag menar om du har kallras från övervåningen, eller stora fönsterpartier.Tomture61 skrev:
Har du fönster med lågt u-värde blir det knappt märkbart kallt. Det är stor skillnad om glaset har u0,5 eller u1,0
Ja, men inte så vanligt med vattenmagasin i bostäder. Min murspis har typ 700 kg olivinsten som ackumulerar värme. Den ger värme många timmar efter att elden slocknat.F fribygg skrev:
Klart att det är normalt. Mitt hus byggdes 2004 och köptes av en husleverantör som använde professionella yrkesmänniskor till all konstruktion, även planeringen av värme/ventilation. Det är frånluft i sovrummen och friskluftventiler i ytterväggarna. Och som jag skrev har jag även ventilation i klädkammare.F fribygg skrev:
Just sovrumsventilationen uppskattas, alltid fräsch luft i sovrummen. 😊
Inte säkert om det är en efterinstallation.F fribygg skrev:
Mitt hus har tillluft i sovrummen i form av friskluftventiler i ytterväggen. Även när sovrumsdörren är stängd så sugs luft ut ur sovrummet och fräsch luft kommer in utifrån.O [old rusty] skrev:
Kan du specificera vad som är ”normalt” enligt dig? Systemet i mitt hus är konstruerat av yrkesmänniskor, jag lät bygga huset så jag vet.
Vad har du för kunskaper i ämnet?
Det är helt normalt, däremot har jag aldrig förr hört om nån som har frånluft i sovrummet. Vilken hustillverkare har frånluft i sovrummen?Nissens skrev: