Ett snabbt och enkelt sätt att testa om/hur man kan få upp värme till 2:a vån och/eller sprida värmen bättre i huset är att köpa en enkel fläkt av ngt slag och pröva vilken skillnad det kan göra.
T ex https://www.biltema.se/hem/flaktar-...lakt-med-fjarrkontroll-o-40-121-cm-2000042187

Några termometrar på lämpliga ställen och loggning av temp innan, under, och efter eldning så får man det svart på vitt vilken effekt eldning med och utan fläkt har. Loggning är absolut nödvändigt, annars är det bara STORA skillnader som märks. Loggning inkluderar tiden också. Liten kamin/värme-effekt gör att det tar längre tid att ändra värmen, och längre tid ju längre bort man är från kaminen.

Nissens
Tomture61 Tomture61 skrev:
Jag bor i ett hus med 2 vån. + jag har FLVP sen 16 år tillbaks .
Vet exakt utmaningarna / gränserna .
TS har troligtvis exakt samma utmaningar .
Värmen från en braskamin når ej ö-våningen .
Detta när man har en FLVP och inte självdrag I kåken .
Bor du själv i hus med FLVP 🤔
Jag har också den uppsättningen, men har bott här 20 år, vinner jag då? 😂

Märkligt att det blir varmt på min övervåning då. Kanske för att de flesta frånluftsventilerna sitter på 2:a våningen i sovrummen och stora badrummet samt klädkammare?

Nissens Nissens skrev:
TS har frånluft enligt egen uppgift, och en eldstad. Detta har jag också, och det har aldrig varit någon fördel att stänga av frånluften för att sprida värmen från eldstaden.
Hur vet du att det inte hjälper TS om du helt saknar egen erfarenhet och inte förstår att värmen inte sprider sig lika bra i andras hus som i ditt?

Lite lustigt är det när folk som inte förstår termodynamik ska förklara ett begrepp dom inte greppar och pratar om "lock" 😅😂

Om man har FLVP är det bra att ha koll på att den inte går på innetempgivare utan istället på utetemperatur och värmekurva på framledningen. Man kan trimma in värmekurvan och köra alla termostater öppna permanent, eller ha några strypta. I ett välisolerat hus bör överväningens radiatorer kunna ha samma framledningstemperatur som golvvärme på bottenplan om det är tilltänkt i dimensioneringen.

Stänga av ventilation minskar kalldrag från friskluftsventiler men känns lite väl dumsnålt.

Man kan ha en överstor genomföring för skorstenen upp till övre plan, då kommer varm luft stiga längs med skorstenen i större utsträckning.

Det troliga i detta fallet är att kaminens värmeeffekt är lite låg för att värma hela huset.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Hur vet du att det inte hjälper TS om du helt saknar egen erfarenhet och inte förstår att värmen inte sprider sig lika bra i andras hus som i ditt?
Jag har 20 års erfarenhet av att ha en eldstad kombinerat med frånluft. Så lite erfarenhet har jag.

Vad du yrar om är det nog ingen som begriper…

Nissens Nissens skrev:
Märkligt att det blir varmt på min övervåning då. Kanske för att de flesta frånluftsventilerna sitter på 2:a våningen i sovrummen och stora badrummet samt klädkammare?
Har du frånluft i sovrummen @Nissens ?

Om TS hus är felbyggt och inte har tillluft och frånluft på rätt ställen eller bara har en feljusterad ventilation kan det vara värt att prova att stänga den mekaniska ventilationen ett par timmar och prova om och hur kaminvärmen sprider sig.

S Snurrespratt skrev:
Har själv en liknande Contura. Är ganska säker på att den är alldeles för liten att värma en våning till. Har tittat på dessa självgående fläktar man kan placera ovanpå kaminen. Men har täljstensplatta på toppen av kaminen, fick veta att då är det meningslöst att ha fläkt ovanpå.
Vi har en sån självgående fläkt uppe på täljstenskaminen. Funkar bra som värmespridare. Fick du nån förklaring varför det skulle vara meningslöst?

Nissens
F fribygg skrev:
Har du frånluft i sovrummen @Nissens ?
Absolut, det skall vara frånluft i sovrum, badrum/toaletter tvättstuga, köt etc. Enda rummen jag inte har frånluft i är ett kontor, vardagsrummet, allrum och hall.
F fribygg skrev:
Om TS hus är felbyggt och inte har tillluft och frånluft på rätt ställen eller bara har en feljusterad ventilation kan det vara värt att prova att stänga den mekaniska ventilationen ett par timmar och prova om och hur kaminvärmen sprider sig.
Är huset felbyggt är det en helt annan issue. Utgick ifrån att frånluften var korrekt installerad…

• Wow
Jonatan79
  • Laddar…
Tomture61
Nissens Nissens skrev:
Jag har också den uppsättningen, men har bott här 20 år, vinner jag då? 😂

Har 4 st tilluftsventiler och 3 st frånluftsventiler på np , 5 st tilluftsventiler och 1 st frånluftventil på öp .
Bägge våningar är åvanför marknivå .
Har ej justerat fläktens fart med instrument dvs. hur mycket luft det ska vara på varje individuell frånluftsventil . En granne har snöfritt hela vintern runt röret på taket som släpper ut gammal luft 🙄 Det är feljusterat .

Tyvärr är er kamin felmonterad, enligt vår murare, övergripande sett om den skall värma övervåning och om den skall vara effektiv. De flesta kaminer numera är felmonterade enligt dem och det är arkitekternas fel ofta.

I vårt nya hus hade vi massor av diskussioner med muraren innan. Bör inte stå så nära en vägg, utan mer fritt, alltså i mitten av rummet och absolut inte i ena änden av huset eller mot en yttervägg. De som bygger har installerat en s.k. Airmove som tar varm luft till andra våningen.

Se exempelbild. Perfekt monterat. Om det är andra våning så behövs en Airmove.

• Modern kamin centralt i ett ljust rum med öppen planlösning, placerad korrekt för optimal värmespridning, omgiven av möbler och stora fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Varmluft kanske inte stiger i alla hus. Vadvetjag.
Prova att läsa TS inlägg. I #1 skriver ju @Bleazt att det inte kommer upp nån värme till 2: vån
B Bleazt skrev:
Vid eldning kommer aldrig någon värme upp till 2 vån. Givetvis alstrar skorstensröret viss värme men upplever inte att värme stiger från nv?

A annsofian skrev:
Vi har en sån självgående fläkt uppe på täljstenskaminen. Funkar bra som värmespridare. Fick du nån förklaring varför det skulle vara menmeningslöst
Klart det inte fanns någon förklaring då dom bevisligen fungerar, även om effekten på det stora hela inte är enorm.

Ju mer luften blandas om, destå jämnare blir temperaturfördelningen.

Nissens
L L Jan skrev:
Tyvärr är er kamin felmonterad, enligt vår murare, övergripande sett om den skall värma övervåning och om den skall vara effektiv. De flesta kaminer numera är felmonterade enligt dem och det är arkitekternas fel ofta.

I vårt nya hus hade vi massor av diskussioner med muraren innan. Bör inte stå så nära en vägg, utan mer fritt, alltså i mitten av rummet och absolut inte i ena änden av huset eller mot en yttervägg. De som bygger har installerat en s.k. Airmove som tar varm luft till andra våningen.

Se exempelbild. Perfekt monterat. Om det är andra våning så behövs en Airmove.
Plåtkaminer är inte tänkta att värma huset överhuvudtaget.

Det du skall ha för uppvärmning är en murspis med kassett. Bäst är om man har ett inbyggt magasin med sten som ackumulerar värmen.

Nissens Nissens skrev:
Plåtkaminer är inte tänkta att värma huset överhuvudtaget. Det du skall ha för det är en murspis med kassett. Bäst är om man har wtt magasin med sten som ackumulerar värmen.
Precis, då kan du ha lägre utstrålad effekt i rummet under eldning, med en jämnare värmeutstrålning över tid.

Sen hjälps det åt om det inte är smällkallt så värmeförlusterna från rummen långt bort ute i hörnen kyls av för mycket

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Plåtkaminer är inte tänkta att värma huset överhuvudtaget. Det du skall ha för det är en murspis med kassett. Bäst är om man har wtt magasin med sten som ackumulerar värmen.
Nähä, inte värma huset med överhuvudtaget? Märkligt att man inte skaffar dekorationsbrasa istället?

"Nissens" är ännu ett exempel på turs som busudlar. Personen har inget eget liv, ledsamt .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.