Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Dubbelkolla att det inte redan sitter en brandvägg på vinden först.

1997 skedde det en stor radhusbrand i Trosa som decimerade ett rätt stort område.
Efter det infördes det för ovanlighets skull retroaktiva regler för brandskydd i radhus.

Dvs, oavsett när huset är byggt, oavsett om det har byggts om eller ej så *ska* man ha satt in en brandskyddsvägg på vinden för mer än 20 år sedan.

Det gjordes rätt omfattande inspektioner landet runt efter det där och det borde vara väldigt svårt att ha kommit undan det kravet för tidigare ägare.
I samband med brandskyddsinspektion från sotare etc. ska det också upptäckas och det är ett vite förknippat med det hela, så att säga att man har brandskyddad lucka och brandvarnare räcker inte.

I övrigt så är ju de flesta regler kring brandskydd enbart förknippade med nybyggnation och ombyggnation, dvs dina väggar i huset har nog bara krav på sig att få bättre brandskydd nästa gång du renoverar.

*Men* det är inte primärt för att uppfylla regler och slippa viten man bygger brandsäkert, det är för att rädda din familjs liv och egendom i händelse av att det brinner hos grannen, så det är väldigt dumt att snåla in på.
Tack för info!
Det finns tydligen brandvägg monterad på vinden mot min vänstra granne.
Däremot saknas det brandvägg monterad på min granne, högra sida, på vinden.

Dubbelkolla att det inte redan sitter en brandvägg på vinden först.

1997 skedde det en stor radhusbrand i Trosa som decimerade ett rätt stort område.
Efter det infördes det för ovanlighets skull retroaktiva regler för brandskydd i radhus.
Tror inte de åtgärdar äldre lägenheter, senast i mars brann en länga ner strax utanför sthlm, brann upp som en tändsticka🔥

J J-banan skrev:
Tror inte de åtgärdar äldre lägenheter, senast i mars brann en länga ner strax utanför sthlm, brann upp som en tändsticka🔥
Kravet är som sagt för ovanlighets skull retroaktivt.
Men precis som andra regler så finns det folk som bryter mot dessa också.

Kravet är som sagt för ovanlighets skull retroaktivt.
Men precis som andra regler så finns det folk som bryter mot dessa också.
Om man har köpt fastigheten så är upp till husägaren att sätta brandskydd, men jag kan tänka mig att sånt åtgärdas om det är hyresrätt

W Wisiano skrev:
Tack för info!
Det finns tydligen brandvägg monterad på vinden mot min vänstra granne.
Däremot saknas det brandvägg monterad på min granne, högra sida, på vinden.
Då låter det som att du och grannen till höger tillsammans bör ta och åtgärda det snarast.
Är grannen motsträvig till att ta sin del av ansvaret kan du alltid be brandkåren komma förbi och göra en inspektion och komma med ett föreläggande.

Men, om du är nyinflyttad så är det inte rätt sätt att skaffa sig bra relationer med grannarna. :D

J J-banan skrev:
Om man har köpt fastigheten så är upp till husägaren att sätta brandskydd, men jag kan tänka mig att sånt åtgärdas om det är hyresrätt
Det är fastighetsägaren som ansvarar för brandskyddet ja, oavsett ägandeform.

Men du har nog rätt i att det oftare slarvas när man själv både är den som sitter med ansvar, kostnad och risk jämfört med om man bara sitter med risken (hyresgäst) då är det ju som sagt bara att kontakta brandkåren och få ett föreläggande så kommer fastighetsägaren antingen få åtgärda problemet eller få ett löpande vite tills dess att det är åtgärdat.

Sitter man själv med alla kort på hand kan man ju lätt tänka att man kan ta den kostnaden "sen"...

Då låter det som att du och grannen till höger tillsammans bör ta och åtgärda det snarast.
Är grannen motsträvig till att ta sin del av ansvaret kan du alltid be brandkåren komma förbi och göra en inspektion och komma med ett föreläggande.

Men, om du är nyinflyttad så är det inte rätt sätt att skaffa sig bra relationer med grannarna. :D
Haha.
Jag kommer iallafall göra min del och montera dubbla gipsskivor på högra sidan av vinden. Utifrån ett säkerhetsläge så är det lika bra. Eftersom han inte har tillgång till vinden så blir det ju svårt för honom att göra det, men jag håller med att de borde dela på kostnaden, för det handlar om deras säkerhet också.
Vi flyttar in i januari.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var kan jag läsa mer om detta? Retroaktiva krav för byggnader är så ovanliga att jag blir intresserad, det är verkligen ovanligt. Boverket listar inte detta på sin sida:

[länk]
Wtf. Jag minns mycket väl diskussionen kring det och det unika i att det skulle bli en retroaktiv åtgärd.
(Branden skedde 800m härifrån fågelvägen, så vi hade rätt intensiv bevakning av det hela.

Men du har helt rätt, jag hittar inte att det faktiskt gick igenom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.