H hempularen skrev:
Nej gipsskivor skall inte vara ngt. problem i den vägen. Det man skall (hårt) undvika är att ha dubbla tätskikt. Så ingen ny byggplast i väggen. Under förutsättning att det finns plast idag innanför nuvarande skivmaterial.

Vet man hur det kommer sig att brandväggen saknas?

En annan sak är också att det får inte finnas några hål i väggen. Inga eldosor infällda i väggen. Har för mig att det finns dosor som är godkända för det, men det är ovanligt och troligen rejält dyrt.
Egentligen fanns det ingen vind i huset när det byggdes på 60-talet. Dåvarande ägaren hade tydligen öppnat upp en lucka i taket och skapat en vind där uppe. Kan det vara därför ingen brandvägg är monterad mot ena grannen ?

H hempularen skrev:
Ja. Det fuskades vilt med detta framförallt på 70 talet. Finns oerhört många radhus som saknar brandvägg på vinden.
Räcker det att jag sätter upp brandvägg på vinden eller behöver jag göra det i huset också ? Övervåningen?

W Wisiano skrev:
Egentligen fanns det ingen vind i huset när det byggdes på 60-talet. Dåvarande ägaren hade tydligen öppnat upp en lucka i taket och skapat en vind där uppe. Kan det vara därför ingen brandvägg är monterad mot ena grannen ?
Det har väl alltid funnits en vind sen huset byggdes, han har väl inte höjt taket. Han har väl gjort ett loft

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Precis. Jag var otydlig. Det fanns vind, men ägaren har öppnat upp en lucka där. Själva luckan är ju brandsäker. Så varför ska jag sätta upp en brandvägg på vinden ? Även väggarna har jag hört är brandsäkra så varför är det så nödvändigt med brandvägg i huset ?

W Wisiano skrev:
Precis. Jag var otydlig. Det fanns vind, men ägaren har öppnat upp en lucka där. Själva luckan är ju brandsäker. Så varför ska jag sätta upp en brandvägg på vinden ? Även väggarna har jag hört är brandsäkra så varför är det så nödvändigt med brandvägg i huset ?
Om han har brandsäkrat på vinden med brandsäker gips så är det åtgärdat, det är känsligaste delen, elden sprider sig främst uppåt och på vind finns det mycket torrt lättantändligt virke som oxå täcker hela längan

Då räcker det med att luckan är brandsäkert gips ?

W Wisiano skrev:
Nej, emellan dig och din granne ska det vara vägg och brandtätat

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
W Wisiano skrev:
Gipset håller inte ute branden helt, den gör bara så det tar lite längre tid för branden att sprida sig, då skulle innertaket oxå vara extra brandtätat

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…

J J-banan skrev:
Nej, emellan dig och din granne ska det vara vägg och brandtätat
På vinden alltså ?
Ursäkta, jag är fortfarande nybörjare så ha tålamod.

W Wisiano skrev:

På vinden alltså ?
Ja på vinden, om man ska börja brandsäkra så är det där tycker jag. Onödigt gipsa väggarna inne när elden har fri passage på vinden

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
W Wisiano skrev:
Nej spridning via vinden har väldigt lite med eventuella luckors vara eller icke vara.

Det handlar om att elden oftast väldigt enkelt tar sig upp via innertaket och sedan har fri väg att sprida sig i rasande takt från vind till vind vilken får hela byggnaden att snabbt bli övertänd.
Sådant bygger man bort genom att ha brandväggar mellan respektive vind. Det är standard på nyproduktion idag men vanligt att man inte tänkte på sådant på 60-70-talet.

Visst är det väl bra att göra brandvägg på boendeplanen mellan sig och grannen. Men skippar man att åtgärda vinden så kvarstår ändå en stor del av problemet.

Här där jag bor har vi har haft ett par större bränder i radhus de senaste 2 åren där hela längan brann ner i ett nafs. I båda fallen var det gamla radhus där elden spred sig snabbt via vinden. Den ena startade i en elsparkcykel som stod på laddning. Den andra var troligvis en fimp i en blomlåda som satte eld på ett skärmtak och sedan in genom takfoten.

Sorry som jag avskräcker från att bosätta sig i radhus nu

• Gilla
Wisiano
  • Laddar…
W Wisiano skrev:

På vinden alltså ?
Tips, montera brandvarnare på vinden, längst upp mot nock och koppla extra siren till själva bostaden👍

J J-banan skrev:
Tips, montera brandvarnare på vinden, längst upp mot nock och koppla extra siren till själva bostaden👍
Tack!

W Wisiano skrev:
Tack!
Teckna ett abonnemang på exempelvis Verisure, de har smarta brandvarnare, de larmar till ledningscentral vid brand och vidare till brandkår. Då är man extra trygg även när man inte är hemma!

Dubbelkolla att det inte redan sitter en brandvägg på vinden först.

1997 skedde det en stor radhusbrand i Trosa som decimerade ett rätt stort område.
Efter det infördes det för ovanlighets skull retroaktiva regler för brandskydd i radhus.

Dvs, oavsett när huset är byggt, oavsett om det har byggts om eller ej så *ska* man ha satt in en brandskyddsvägg på vinden för mer än 20 år sedan.

Det gjordes rätt omfattande inspektioner landet runt efter det där och det borde vara väldigt svårt att ha kommit undan det kravet för tidigare ägare.
I samband med brandskyddsinspektion från sotare etc. ska det också upptäckas och det är ett vite förknippat med det hela, så att säga att man har brandskyddad lucka och brandvarnare räcker inte.

I övrigt så är ju de flesta regler kring brandskydd enbart förknippade med nybyggnation och ombyggnation, dvs dina väggar i huset har nog bara krav på sig att få bättre brandskydd nästa gång du renoverar.

*Men* det är inte primärt för att uppfylla regler och slippa viten man bygger brandsäkert, det är för att rädda din familjs liv och egendom i händelse av att det brinner hos grannen, så det är väldigt dumt att snåla in på.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.