562 läst · 38 svar
562 läst
38 svar
Brandvägg mot ena grannen.
Sida 1 av 3
Vi har köpt ett radhus och enligt bes.mannen så saknas det en brandvägg mot ena grannen. Han rekommenderade att vi sätter in dubbla gipsskivor.
Tyvärr fick jag ingen info om det gäller alla väggar mot grannen eller om det räcker med en vägg? Någon som är kunnig och vet vad som ska göras?
Tyvärr fick jag ingen info om det gäller alla väggar mot grannen eller om det räcker med en vägg? Någon som är kunnig och vet vad som ska göras?
Moderator
· Stockholm
· 52 468 inlägg
Om det saknas brandvägg mot en annan bostad så behöver det fixas. Men från det du skriver vet vi ju inte om det saknas på alla ytor mot grannen. Ring bes. mannen och fråga, eller undersök själv.
Ja det är helt riktigt men eftersom det är 60minuter som gäller så är det dubbla gipsskivor från båda håll.john68 skrev:
Till TS som sagt så beror det ju på hur väggarna är uppbyggda i dom olika rummen.
Här kommer en nybörjarfråga. Visst räcker det med att man köper dubbla gipsskivor och monterar det på den befintliga väggen? Dvs du river inte ner några väggar?Matti_75 skrev:
Hjälper det verkligen då? Har ni vind?W Wisiano skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 468 inlägg
Nej gipsskivor skall inte vara ngt. problem i den vägen. Det man skall (hårt) undvika är att ha dubbla tätskikt. Så ingen ny byggplast i väggen. Under förutsättning att det finns plast idag innanför nuvarande skivmaterial.W Wisiano skrev:
Vet man hur det kommer sig att brandväggen saknas?
En annan sak är också att det får inte finnas några hål i väggen. Inga eldosor infällda i väggen. Har för mig att det finns dosor som är godkända för det, men det är ovanligt och troligen rejält dyrt.
Moderator
· Stockholm
· 52 468 inlägg