Vi har köpt ett radhus och enligt bes.mannen så saknas det en brandvägg mot ena grannen. Han rekommenderade att vi sätter in dubbla gipsskivor.

Tyvärr fick jag ingen info om det gäller alla väggar mot grannen eller om det räcker med en vägg? Någon som är kunnig och vet vad som ska göras?

Om det saknas brandvägg mot en annan bostad så behöver det fixas. Men från det du skriver vet vi ju inte om det saknas på alla ytor mot grannen. Ring bes. mannen och fråga, eller undersök själv.

Det är väl ett delat ansvar?
1 gips på din sida och en på den andra? Man bedömmer ju inte bara från en sida utan hela skiljeväggens konstruktion.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ja precis. Men om grannen har dubbla gipsskivor, så behöver vi väl inte sätta in en brandvägg? Eller tänker jag fel?

john68 john68 skrev:
Det är väl ett delat ansvar?
1 gips på din sida och en på den andra? Man bedömmer ju inte bara från en sida utan hela skiljeväggens konstruktion.
Ja det är helt riktigt men eftersom det är 60minuter som gäller så är det dubbla gipsskivor från båda håll.

Till TS som sagt så beror det ju på hur väggarna är uppbyggda i dom olika rummen.

• Gilla
john68
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja det är helt riktigt men eftersom det är 60minuter som gäller så är det dubbla gipsskivor från båda håll.

Till TS som sagt så beror det ju på hur väggarna är uppbyggda i dom olika rummen.
Här kommer en nybörjarfråga. Visst räcker det med att man köper dubbla gipsskivor och monterar det på den befintliga väggen? Dvs du river inte ner några väggar?

Nej du behöver inte riva något. Du måste bara se till att du får alla springor och genomföringar i den nya gipsen ordentligt tät med brandfogmassa.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
En fundering till:
Finns det inte risk fukt i väggen om jag sätter in dubbla gipsskivor brandvägg på väggen?
Någon som vet?

W Wisiano skrev:
Vi har köpt ett radhus och enligt bes.mannen så saknas det en brandvägg mot ena grannen. Han rekommenderade att vi sätter in dubbla gipsskivor.

Tyvärr fick jag ingen info om det gäller alla väggar mot grannen eller om det räcker med en vägg? Någon som är kunnig och vet vad som ska göras?
Hjälper det verkligen då? Har ni vind?

J J-banan skrev:
Hjälper det verkligen då? Har ni vind?
Ja vi har vind. Vi är nog den enda som har vind i huslängan.

W Wisiano skrev:
Ja vi har vind. Vi är nog den enda som har vind i huslängan.
Det är väl där branden sprider sig, en radhuslänga hos min pappa brann ner när elden spreds via vinden, byggd 70 tal

J J-banan skrev:
Det är väl där branden sprider sig, en radhuslänga hos min pappa brann ner när elden spreds via vinden, byggd 70 tal
Precis. Då är det väl extra viktigt med brandvägg mot ena grannen ?

W Wisiano skrev:
Ja uppe på vinden oxå

W Wisiano skrev:
En fundering till:
Finns det inte risk fukt i väggen om jag sätter in dubbla gipsskivor brandvägg på väggen?
Någon som vet?
Nej gipsskivor skall inte vara ngt. problem i den vägen. Det man skall (hårt) undvika är att ha dubbla tätskikt. Så ingen ny byggplast i väggen. Under förutsättning att det finns plast idag innanför nuvarande skivmaterial.

Vet man hur det kommer sig att brandväggen saknas?

En annan sak är också att det får inte finnas några hål i väggen. Inga eldosor infällda i väggen. Har för mig att det finns dosor som är godkända för det, men det är ovanligt och troligen rejält dyrt.

W Wisiano skrev:
Ja. Det fuskades vilt med detta framförallt på 70 talet. Finns oerhört många radhus som saknar brandvägg på vinden.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.