80 626 läst · 694 svar
81k läst
694 svar
Brand på Liseberg Oceana
Jo men hur kan du ifrågasätta att vissa vet mer? RISE's brandguru slår ju fast att det är "väldigt osannlikt" att man inte vet brandorsaken. Du placerar ju dig själv bland bland de klentrogna som ifrågasätter de som vet mer.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 700 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 700 inlägg
Jag har inte ifrågasatt någon brandguru utan jag har bara påpekat att du förvanskade personens uttalande när du påstod att personen inte sa väldigt osannolikt utan att det måste vara så.P paralun skrev:
Njou... jag förvanskade ingen brandgurus uttalande.BirgitS skrev:
Men den här diskussionen liknar ju den som ofta pågick under Covid.😉
Rena dumheterna isf rak och tydlig information om läget.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/taget-som-krockade-med-ett-husUnikt namn skrev:
edit:
Sorry, såg nu att det redan varit uppe och avhandlat.
Ni behöver inte läsa SVT-länken en gång till.
Det är helt utomstående personer utan mer insyn är du och jag som spekulerar.
Att det inte kommer information från polis eller NCC. Är inget konstigt alls i det här läget.
Att det inte kommer information från polis eller NCC. Är inget konstigt alls i det här läget.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 700 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 700 inlägg
Det tycks bara vara du som tycker det.
Vill minnas att när Experium i Sälen byggdes så var det entreprenörer från Tyskland eller Österrike? som monterade vattenrutschbanorna, ev samma företag som tillverkat och sålt dom. Men kan minnas fel...
Kanske inte är helt ovanligt att man köper sånna här special grejer med montering.
Kanske inte är helt ovanligt att man köper sånna här special grejer med montering.
Först, Svensk Krona förkortas SEK. Inget annat.P paralun skrev:
Sedan, det är inte alls säkert att värdet som gick upp i rök är en miljard. Mycket av projektpengarna har ju varit sådant som antingen klarat sig eller går att återanvända om man bygger upp igen som ritningar, planering etc. Lite krasst skulle man kunna se det som att man efter sanering och städ kan beställa allt material och entreprenad igen, undvika att göra alla misstag man gjorde första gången, och komma in väl under estimatet.
Precis, dom har ju knappt haft tillgång till olycksplatsen men ändå tycker vissa att det redan är klart med exakt vad som hänt.D Daniel 109 skrev:
Från GP
En person har saknats efter branden på Oceana och det har under veckan funnits en så stor säkerhetsrisk att det inte gått att söka igenom stora delar av byggnaden.
Men under fredagen kunde polis till slut gå in i den brandhärjade byggnaden och då fann man en person avliden.