BirgitS BirgitS skrev:
Vilken konstig teori har jag?
Det är du som pratar om alla brandgurus, att man måste veta etc. fast det inte alls stämmer med källorna som du länkar till. Det är du som efterlyser spekulationer om brandorsaken i stället för att vänta på resultatet från den noggranna utredningen.
Jo men hur kan du ifrågasätta att vissa vet mer? RISE's brandguru slår ju fast att det är "väldigt osannlikt" att man inte vet brandorsaken. Du placerar ju dig själv bland bland de klentrogna som ifrågasätter de som vet mer.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo men hur kan du ifrågasätta att vissa vet mer? RISE's brandguru slår ju fast att det är "väldigt osannlikt" att man inte vet brandorsaken. Du placerar ju dig själv bland bland de klentrogna som ifrågasätter de som vet mer.
Jag har inte ifrågasatt någon brandguru utan jag har bara påpekat att du förvanskade personens uttalande när du påstod att personen inte sa väldigt osannolikt utan att det måste vara så.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte ifrågasatt någon brandguru utan jag har bara påpekat att du förvanskade personens uttalande när du påstod att personen inte sa väldigt osannolikt utan att det måste vara så.
Njou... jag förvanskade ingen brandgurus uttalande.
Men den här diskussionen liknar ju den som ofta pågick under Covid.😉
Rena dumheterna isf rak och tydlig information om läget.

Mikael_L
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag vill minnas att tågen brukade vara upplåsta och städaren brukade flytta dessa i samband med städning.
Sen hade väl personen glömt och lägga i bromsen, eller om det åkte iväg lite längre än tänkt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/taget-som-krockade-med-ett-hus

edit:
Sorry, såg nu att det redan varit uppe och avhandlat.
Ni behöver inte läsa SVT-länken en gång till.

Det är helt utomstående personer utan mer insyn är du och jag som spekulerar.

Att det inte kommer information från polis eller NCC. Är inget konstigt alls i det här läget.

• Gilla
Grindstolpe och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Njou... jag förvanskade ingen brandgurus uttalande.
Du skrev:
P paralun skrev:
Jo exakt och eftersom "brandgurus" förefaller eniga om att man måste veta vad som startade branden.
Men i artikeln ingress står det:
Text om brandorsak av expert Franz Evegren från RISE; citat om osannolikhet att inte känna till orsaken.
Sen när blev det samma sak?

D Daniel 109 skrev:
Det är helt utomstående personer utan mer insyn är du och jag som spekulerar.

Att det inte kommer information från polis eller NCC. Är inget konstigt alls i det här läget.
Jo det ÄR mycket konstigt, imho.

Det tycks bara vara du som tycker det.

• Gilla
Grindstolpe och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det tycks bara vara du som tycker det.
Inte alls när man ser diskuterandet på sociala medier.... hur man kan bränna upp
1 000 000 000 SKR.

Vill minnas att när Experium i Sälen byggdes så var det entreprenörer från Tyskland eller Österrike? som monterade vattenrutschbanorna, ev samma företag som tillverkat och sålt dom. Men kan minnas fel...
Kanske inte är helt ovanligt att man köper sånna här special grejer med montering.

P paralun skrev:
Inte alls när man ser diskuterandet på sociala medier.... hur man kan bränna upp
1 000 000 000 SKR.
Först, Svensk Krona förkortas SEK. Inget annat.

Sedan, det är inte alls säkert att värdet som gick upp i rök är en miljard. Mycket av projektpengarna har ju varit sådant som antingen klarat sig eller går att återanvända om man bygger upp igen som ritningar, planering etc. Lite krasst skulle man kunna se det som att man efter sanering och städ kan beställa allt material och entreprenad igen, undvika att göra alla misstag man gjorde första gången, och komma in väl under estimatet.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att det inte kommer information från polis eller NCC. Är inget konstigt alls i det här läget
Precis, dom har ju knappt haft tillgång till olycksplatsen men ändå tycker vissa att det redan är klart med exakt vad som hänt.

Från GP
En person har saknats efter branden på Oceana och det har under veckan funnits en så stor säkerhetsrisk att det inte gått att söka igenom stora delar av byggnaden.

Men under fredagen kunde polis till slut gå in i den brandhärjade byggnaden och då fann man en person avliden.

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Alla bilder visar ju att det börjar brinna i den gröna vattenrutschkanan där de gjorde arbeten. Resten är ett resultat av detta.
Ahhh du har sett bilder innefrån , eller drar du egna slutsatser av några få bilder o klipp ?

P Petter Bygg skrev:
Kan vara en rysk/ukrainsk drönare som släppts från en segelbåt.
Troll?

Z zimbas skrev:
Ahhh du har sett bilder innefrån , eller drar du egna slutsatser av några få bilder o klipp ?
Det är slutsatser som med hög säkerhet kan dras från publicerade bilder och videor.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.