88 408 läst · 287 svar
88k läst
287 svar
Bråk om tomtgräns. Lantmäteriets karta.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 107 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 107 inlägg
Nu ska vi nog ta det där med stenarna i vägkanten lite med ro i och med att TS först har påbörjat en konflikt (en "fejd"!) om en klippt gräsmatta vid en liten väg.S Stefan1972 skrev:spelar ingen roll vems mark det är. Man får inte placera ut sten för att med vilje skada andras egendom. Inte tror jag man kommer särskilt långt med äganderätten till grässtrån vid vägkanten heller om han nu vill anmäla någon. Jag skulle nog ta det med ro och ev upplysa personen ifråga om vad som händer om stenarna orsakar skada.
Enklast för TS är nog att tagga ned. Bry dig inte och försök att inte köra på gräskanten så är nog alla nöjda. Och stenarna kommer då heller inte att vara i vägen för din bils däck.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 10 915 inlägg
oerhört ovanligt? Jobbar du med däck? Jag känner inte riktigt igen mig i det du skriver......Med alla dessa lågprofildäck idag så är det nästan vanligare med punkteringar idag än förr........Nissens skrev:
Sitter och läser med sympatier åt bägge håll faktiskt. Jag har som tomtägare ett liknande dilemma där bilar (störst problem med lastbilar) genar i en kurva runt mitt hus och kör sönder dikena på vägen (och vägen). Det är jag som drabbas av att försöka återställa dikena eftersom grannarna inte bryr sig (vi har ingen riktig vägförening, återkommer snart till detta). Jag har också i praktiken haft ansvaret att slyröja diket mot min tomt, vilket på västkusten är rätt utmanande då det är fullt med bland annat kaprifol och vildros.
För att lösa problemen med diket så har vi ("vägföreningen", dock bara en inofficiell förening för att slippa förrättning, i praktiken är detta jag och ett par till gubbar som engagerat oss i frågan) nu gjort täckdiken med grusvall (ca 50mm stora stenar) ut mot vägen. Jag håller dessutom på med att fylla ut bakom grusvallen så att det skall bli snyggt med lättunderhållet gräs mellan min tomt och vallen (iofs så går vägen lite på min tomt en bit också och diket är på min tomt en lite större bit). Hursomhelst så trodde vi att denna sten/grus-vall skulle få bilarna skulle hålla ut i kurvan. Det gör de inte! De genar nu istället upp på grusvallen och kör sönder denna samt drar ut stora stenar i vägen. Nästa steg var att ställa ut blomkrukor, men även dessa körs sönder av sopbilen, budbilar mm. Nu i vinter har jag satt upp plogpinnar och nu håller de sig utanför dessa. Detta var en introduktion till den ena sidan av problemet.
Den andra sidan av problemet är ju att man faktiskt kan råka glida av vägen och att man då inte skall riskera onödiga skador på bilen, detta var en av huvudorsakerna till att vi gjorde täckdiken, det hände flera gånger varje vinter att en sopbil, taxi, budbil eller annan transport genat för mycket och kört fast i diket och kört sönder detsamma. Dessutom så innebär varje sådant stopp att de som bor längre in längs vägen blir isolerade då inga bilar då tar sig förbi. Så för att minska problemet att ta sig förbi för boende och även för att minska skadorna på bilar så lade vi igen diket med det grus vi fick som ersättning av en lastbil som kört sönder vägkanten (gruset var resultatet av en förhandling med det företaget, det blev billigast för bägge sidor).
Vi hade också en granne som inne på sin tomt ville sätta upp ett vägräcke (för egen kostnad) för att hindra bilar från att köra sönder hans häck när de på vintern inte klarade av att hålla sig på vägen, efter diskussioner med de som var rädda att få plåtskador så valde han dock att inte göra det (för att rädda grannsämjan). Istället grävde han ett mindre dike på sin tomt som gav en liknande effekt då det styrde ut bilarna från att köra sönder häcken, det skedde oftast i låg fart vid ishalka. Ytterligare en annan granne har dock lagt in stora stenblock i kanten av din häck för att skrämma folk till att på vintern ta det lugnt när de kör i backen förbi hans tomt (det är ingen som kör av just där dock).
Hursomhelst, kontentan av detta är att någon form av pinnar eller annan guidning som hindrar folk att köra utanför vägen, det är det enda som fungerar och fortfarande är snällt mot fordonen.
För att lösa problemen med diket så har vi ("vägföreningen", dock bara en inofficiell förening för att slippa förrättning, i praktiken är detta jag och ett par till gubbar som engagerat oss i frågan) nu gjort täckdiken med grusvall (ca 50mm stora stenar) ut mot vägen. Jag håller dessutom på med att fylla ut bakom grusvallen så att det skall bli snyggt med lättunderhållet gräs mellan min tomt och vallen (iofs så går vägen lite på min tomt en bit också och diket är på min tomt en lite större bit). Hursomhelst så trodde vi att denna sten/grus-vall skulle få bilarna skulle hålla ut i kurvan. Det gör de inte! De genar nu istället upp på grusvallen och kör sönder denna samt drar ut stora stenar i vägen. Nästa steg var att ställa ut blomkrukor, men även dessa körs sönder av sopbilen, budbilar mm. Nu i vinter har jag satt upp plogpinnar och nu håller de sig utanför dessa. Detta var en introduktion till den ena sidan av problemet.
Den andra sidan av problemet är ju att man faktiskt kan råka glida av vägen och att man då inte skall riskera onödiga skador på bilen, detta var en av huvudorsakerna till att vi gjorde täckdiken, det hände flera gånger varje vinter att en sopbil, taxi, budbil eller annan transport genat för mycket och kört fast i diket och kört sönder detsamma. Dessutom så innebär varje sådant stopp att de som bor längre in längs vägen blir isolerade då inga bilar då tar sig förbi. Så för att minska problemet att ta sig förbi för boende och även för att minska skadorna på bilar så lade vi igen diket med det grus vi fick som ersättning av en lastbil som kört sönder vägkanten (gruset var resultatet av en förhandling med det företaget, det blev billigast för bägge sidor).
Vi hade också en granne som inne på sin tomt ville sätta upp ett vägräcke (för egen kostnad) för att hindra bilar från att köra sönder hans häck när de på vintern inte klarade av att hålla sig på vägen, efter diskussioner med de som var rädda att få plåtskador så valde han dock att inte göra det (för att rädda grannsämjan). Istället grävde han ett mindre dike på sin tomt som gav en liknande effekt då det styrde ut bilarna från att köra sönder häcken, det skedde oftast i låg fart vid ishalka. Ytterligare en annan granne har dock lagt in stora stenblock i kanten av din häck för att skrämma folk till att på vintern ta det lugnt när de kör i backen förbi hans tomt (det är ingen som kör av just där dock).
Hursomhelst, kontentan av detta är att någon form av pinnar eller annan guidning som hindrar folk att köra utanför vägen, det är det enda som fungerar och fortfarande är snällt mot fordonen.
Jo det mest vanliga är ju att en vägförening sätter ut plogpinnar mha en bra borr på höstkanten så blir det inget bråk. Sen borde det gå att hitta tomtgränspinnarna plus att man har en hövlig diskussion med ägaren om att så här är det.pacman42 skrev:
Hitta gränser:
https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/Min-fastighet/Oklarheter-kring-fastighet/Hitta-granser/
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 107 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 107 inlägg
Jag har samma erfarenhet från det lokala bostadsområdet. Man gillar att gena i kurvorna, särskilt tyngre trafik. Det som har fungerat är just skrämmande stenblock och stolpar, t ex med gatunamn. Stolpar syns mycket tydligt och förare håller sig borta från dem.pacman42 skrev:
Små diken, avfastningar, annat grus, lera, gräs o s v bryr sig inte förare om, de se ser det som möjlig körväg.
Jo men finns det en vägförening så är det enklare att man kommunicerar via den och slipper en massa egna lösningar på olika problem. Läggs det ut en massa stenblock så blir det snabbt anarki och nya risker.Claes Sörmland skrev:Jag har samma erfarenhet från det lokala bostadsområdet. Man gillar att gena i kurvorna, särskilt tyngre trafik. Det som har fungerat är just skrämmande stenblock och stolpar, t ex med gatunamn. Stolpar syns mycket tydligt och förare håller sig borta från dem.
Små diken, avfastningar, annat grus, lera, gräs o s v bryr sig inte förare om, de se ser det som möjlig körväg.
I TS fall kanske enkla permanenta stolpar när man enats om att så här bör det vara.
Det som jag reagerar på är att TS granne videoövervakar vägen. Där borde man kunna göra en anmälan. Att placera stenar nära vägen så att folk inte kan köra där, är inte heller något som man behöver acceptera.
Men ser jag på flygbilderna, verkar fastigheten på andra sidan grannen ha en häck som devis växer på vägområdet. Själv tror jag att det är ett större problem för tillgängligheten.
Men men, det finns faktiskt en Google streetviewbild av vägsnutten och då ser det inte så farligt ut, och borde varje bilist klara av att hålla sig på vägen
Men ser jag på flygbilderna, verkar fastigheten på andra sidan grannen ha en häck som devis växer på vägområdet. Själv tror jag att det är ett större problem för tillgängligheten.
Men men, det finns faktiskt en Google streetviewbild av vägsnutten och då ser det inte så farligt ut, och borde varje bilist klara av att hålla sig på vägen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är väl inte att grannen klipper gräset ut mot vägen, och använder del av samfällighet som sin. Enligt min mening är det väl bara bra att han sköter den markbiten. Problemet är ju att han förhindrar snöröjning, underhåll samt användande av vägen. Även om hans tomt gått fram till vägen så har man INTE de rättigheter som han hävdar. Det ska alltid finnas plats för snövallar, dikesklippning samt möte med breda fordon. Polisanmäl alla sattyg med vassa stenar samt hotfulla beteenden. Jag tar för givet att du även har resten av samfälligheten på din sida konflikten.
Möte med breda fordon? Detta är ett fd sommarstugeområde där det inte ens finns plats för större lastbilar, särskilt inte den stump som här diskuteras.
Jag har full förståelse för att grannen vill hålla det snyggt, även om det är utanför tomtgräns. Rekommendationen till grannen (i samförstånd med vägföreningen) är att sätta upp någon form av vägmarkering så att man inte genar över gräsmattan. Körs denna sönder så blir det svårt att klippa gräset.
Edit, jag rekommenderar att titta på lantmäteriets flygfoto med gränsmarkeringar. Det visar problemet rätt bra.
Jag har full förståelse för att grannen vill hålla det snyggt, även om det är utanför tomtgräns. Rekommendationen till grannen (i samförstånd med vägföreningen) är att sätta upp någon form av vägmarkering så att man inte genar över gräsmattan. Körs denna sönder så blir det svårt att klippa gräset.
Edit, jag rekommenderar att titta på lantmäteriets flygfoto med gränsmarkeringar. Det visar problemet rätt bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att grannen vill ha gräsmatta där det finns utrymme för en väg?
Ja, men nu tolkar jag det som att personen genom stenar och aggressivt beteende lyckats utöka gräsytan och inte accepterar om någon rökar köra där. Att gräset klipps ser jag inte som ett problem.