14 197 läst · 31 svar
14k läst
31 svar
Bra kulör till vardagsrummet?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 436 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 436 inlägg
Ja, vi ser färger relativt andra färger, med för- och nackdelarAllinug skrev:
I forumet verkar de flesta tycka att antikvita lister ser väldigt gula ut när de har helvita väggar.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Jag bodde närmare tio år i en lägenhet med putsväggar (sån där puts där man ser som små droppar glest över ytan).
Vi målade vardagsrummet i "lindblomsgrönt".
Efter lite provmålning, då färgen stack i ögonen, spädde vi den ordentligt.
Så blev det en mild grön-gul färg, som var lugnande och vilsam att se.
Och den skar sig inte med något i den övriga inredningen.
Men det är ju personligt vad man gillar, och hur inredningen i övrigt ser ut.
Men jag längtar ofta tillbaka till detta vackra rum. Flyttade därifrån 1975
Det här är visst färgkoden NCS: S 2010-G70Y
Sedan kan man väl göra den med varierande färgmättnad.
Exempel: http://linoljeprodukter.se/shop/product/09-linus-lindblomsgron-3l
Vi målade vardagsrummet i "lindblomsgrönt".
Efter lite provmålning, då färgen stack i ögonen, spädde vi den ordentligt.
Så blev det en mild grön-gul färg, som var lugnande och vilsam att se.
Och den skar sig inte med något i den övriga inredningen.
Men det är ju personligt vad man gillar, och hur inredningen i övrigt ser ut.
Men jag längtar ofta tillbaka till detta vackra rum. Flyttade därifrån 1975
Det här är visst färgkoden NCS: S 2010-G70Y
Sedan kan man väl göra den med varierande färgmättnad.
Exempel: http://linoljeprodukter.se/shop/product/09-linus-lindblomsgron-3l
Jag står precis i startblocken för att måla om vardagsrummet och har bestämt mig för S1000-N och snickerier att blir fortsatt S0500-N. jag tycker personligen att kör man mörkare än S1000-N blir det för mörkt i dom flesta rum, toaletten målade jag i våras och där körde jag med S1500-N men där har jag 2*18w lysrör på 1,5m2.
Hehe, jag tycker att S1500-N (som jag har i mitt vardagsrum) är nästan vitt. I sovrummet är det S2500-N, men jag funderar på att måla ett snäpp mörkare nu. Köket är S2000-N och hallen S5500-N. Hade jag målat vardagsrummet idag hade jag kört på S2000-N eller S2500-N – i mina ögon upplevs de färgerna som ganska ljusa samtidigt som de har den där fördelen som jag tycker att grå väggar har, nämligen att "allt" som placeras på eller vid väggen ser snyggare utjonko skrev:
I bilden nedan ser man S2000-N och S5500-N. Bilden är tagen på kvällen med dimmade halogenspottar som belysning, därav det varma sticket i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
S2000-N ser ju inte så mörk ut, mycket ljusare än vad den ser ut på de där färglapparna som finns i målarbutikerna. Listerna ser helt vita ut. Har du neutralvita foder till dörröppningen?
I sydväst så har jag ju eftermiddags- och kvällssol och stort ljusinsläpp så det kommer att göra mitt rum ljusare, åtminstone under de ljusa årstiderna.
Jag tror att om jag ska ha grått så måste jag bryta den mot gult för att få ordning på den gula parketten och de antikvita snickerierna. Men frågan är om det tillförs ännu mer gult ljus när man börjar se kvällssolen.
Jag testade med lindblomsgrönt också. Då kom röda toner fram från parkettgolvet.
Ganska häftigt hur en färg kan trolla fram andra färger!
I sydväst så har jag ju eftermiddags- och kvällssol och stort ljusinsläpp så det kommer att göra mitt rum ljusare, åtminstone under de ljusa årstiderna.
Jag tror att om jag ska ha grått så måste jag bryta den mot gult för att få ordning på den gula parketten och de antikvita snickerierna. Men frågan är om det tillförs ännu mer gult ljus när man börjar se kvällssolen.
Jag testade med lindblomsgrönt också. Då kom röda toner fram från parkettgolvet.
Ganska häftigt hur en färg kan trolla fram andra färger!
Ja, det blir lätt så med ljusa kulörer Det är svårt att från en liten lapp avgöra hur en vägg blir.Allinug skrev:
Ja.Allinug skrev:
På bilden ovan är golvet vitbonad ask, men i de andra rummen är det ett tio år gammal (dvs ganska gult) ekgolv och det fungerar bra (även där är snickerierna i obrutet vitt iofs). I hallen som ju är bra mycket mörkare (S5500-N) tyckte jag att det blev knas mot det ekgolv som låg där tidigare. Jag provade faktiskt därför även med en variant med lite gult i (minns inte färgkoden, men det var samma svärta) men det skar sig mot mina övriga väggar som ju är neutralt grå. Hursomhelst så är det just den tokmörka färgen i hallen som varit klart svårast att hantera av "mina" fyra grå varianter.Allinug skrev:I sydväst så har jag ju eftermiddags- och kvällssol och stort ljusinsläpp så det kommer att göra mitt rum ljusare, åtminstone under de ljusa årstiderna.
Ja! Det finns en annan bra tråd om det.Allinug skrev:
Nu testar jag en ljus, varmgrå kulör på väggen, alltså grått brutet mot gult med 43% rödhet: NCS 2102-Y43R (Beckers Rauk). Då ser listerna vita ut. Kulören är inte så varm som jag trodde att den skulle bli, trots att det är mycket gult och rött i. Fast man ser att det är mer rött i den än i kulören på spacklet.
Svårt detta med kulör, men när jag är klar med underabetet så blir det iaf lätt att måla om ifall det inte blev rätt kulör.
Svårt detta med kulör, men när jag är klar med underabetet så blir det iaf lätt att måla om ifall det inte blev rätt kulör.
Logga in
Skapa konto
TowaTei skrev:Hehe, jag tycker att S1500-N (som jag har i mitt vardagsrum) är nästan vitt. I sovrummet är det S2500-N, men jag funderar på att måla ett snäpp mörkare nu. Köket är S2000-N och hallen S5500-N. Hade jag målat vardagsrummet idag hade jag kört på S2000-N eller S2500-N i mina ögon upplevs de färgerna som ganska ljusa samtidigt som de har den där fördelen som jag tycker att grå väggar har, nämligen att "allt" som placeras på eller vid väggen ser snyggare ut
I bilden nedan ser man S2000-N och S5500-N. Bilden är tagen på kvällen med dimmade halogenspottar som belysning, därav det varma sticket i bilden.
[bild]
Som med allt är det en fråga om tycke och smak
Jag är egentligen inte ute efter att vängarna ska upplevas gråa utan dom ska bara vara "inte vita" om du förstår vad jag menar.
Men visst med rätt inredning är det skitsnyggt som du har det, problemet är bara att jag och frun har "lite" olika smak..
Jag hade nästan bestämt kulör och så var jag till färgaffären och såg detta blålila skimrande. :wow: Det skulle väl vara snyggt som fondvägg?
De har grundat med svart och sedan lagt på effektfärg (Marcopolo my art neutro).
De har grundat med svart och sedan lagt på effektfärg (Marcopolo my art neutro).
Logga in
Skapa konto
Brunt får mig att tänka på de bruna vävtapeterna som fanns i mitt flickrum. De rev jag ner på egen hand när jag var 10 år. T o m garderobsdörrarna var tapetserade med det. :eek:
Men brunt är ju på väg tillbaka igen, sägs det...
Men om jag skulle välja bland 70-talets färger så skulle jag nog välja lila, orange eller grönt, före brunt.
Men brunt är ju på väg tillbaka igen, sägs det...
Men om jag skulle välja bland 70-talets färger så skulle jag nog välja lila, orange eller grönt, före brunt.
Haha, jo som tidig 70-talist har jag också väldigt svårt för brunt Däremot gillar jag alla de där gula, orangefärgade och röda inslagen som också förekom friskt på den tiden – mina väggar må vara grå, men många mattor, kuddar, plädar och prydnadsföremål etc är röda/rosa/orangefärgade/gula. Inte "stiiiilrent" säger mina yngre bekanta (nu senast om min Tekla-ryamatta i färgställningen "raspberry swirl"), men det bekommer mig inte det minsta.