jag har ju en brunn på tomten, men pga sämre vatten i den samt något begränsad tillgång på vatten så har vi kopplat på denna kallkälla,

den nya slangens vatten står alltså och "fyller på" brunnen på tomten.

så det finns nog nån m3 tillgodo.

blir spännande att se om flödet är bättre ikväll när man kommer hem..

tyckte det var aningen bättre imorse jämfört med igårkväll iaf

Testa att stänga den någon timme. Sådanna cyklingar kan hjälpa.

R
Du får se när du kommer hem , återkom med info

Inte helt omöjligt , när vattnet rinner i slangen så roterar ev den luft som finns på något ställe , luften blir lite sönderslagen i mindre bubblor och följer med flödet , till slut kan inte den stora bubblan hålla emot utan följer med , passa dig lite det kan bli en rackarns fart på det , så du tömmer där det kommer ifrån , då är bäst att ha en maxventil i brunnen , ungefär som i en toalett fast lite större flottör och ventil , då kan det finns risk med frysning om det inte flödar hela tiden
Men inga problem att ordna det heller ,

du verkar ha koll på läget rävlyan!

jag återkommer med hur det går..

tidigare låg den en klenare slang 1" i en gammal stockledning (!) från denna källa.
men med massvis med skarvar osv...

och grannen berättade (ja vi är 2 som delar på denna slang) att när han för några år sedan fyllt poolen så hade självtrycket ur slangen sprutat ca 10-15 meter, han lät den stå på full sprut till poolfyllningen och hade sedan gått upp till källan för att kolla nivån, och den var i princip oförändrad. så tillrinningen måste iaf då varit otroligt god (måste ju ha varit sommar med tanke på poolfyllning)

jag blev så besviken nu när det knappt rann ur denna nya grövre slang utan skarvar =(

R
C camaro1969 skrev:
jag blev så besviken nu när det knappt rann ur denna nya grövre slang utan skarvar =(
10-15 mter är ca 1,5 bar och häftigt när det gäller hävert

Blir nog bättre:D ska du se bara det blir lite fart på flödet

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
kollade igår när jag kom hem,
flödet var lite bättre men ändå klent tyckte jag..

lossade kopplingen och "strålen" blev ca 1 dm lång om man tänker radien på strålen.. det borde rimligtvis vara mer?

kan det vara som du säger att luften slås sönder med tiden och minskar?

här kommer en bild från brunnsringen vid källan för kuls skull =)

• Insidan av en brunnsring med vattenspegel och spegling av träd och himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Kan vara en bubbla som inte vill ge sig , om flödet är för litet så slås inte bubblan sönder och ligger som en propp i halva slangen .
då blir det bara lite som rinner förbi bubblan , men det rinner
Ser ut som att nivån kan bli mycket högre än den är nu , är det så att nivån stiger bra högt om du stänger till utloppet , det gäller att få höjdtryck och kanske bubblan flyttar sig lite uppåt , då ska det nog vara mage på två ställen och lite mage uppåt mellan
Kan du som du säger spola baklänges så kan luften gå ut upptill , tar nog ett tag att spola , tänker på längden , men bara gasa på

nivån på fotot är ca 1 dm över slangkopplingen som syns i bild, nivån kan stiga ca 1 dm om man stänger utloppet, likt det var från början, det går inte få nivån högre då det rinner ut mellan ringarna som i princip är i marknivå.

får se om det blivit ytterligare nån skillnad ikväll när man kommer hem =)

annars får vi fundera på lösningar..

nivån pendlar från att ligga vid slanganslutningen, till några dm över.. så det kommer ju suga luft med jämna mellanrum hur man än gör...

R
Har du bara ett rör in i ringen direkt så vid sug blir det en virvel , ungefär som att tömma ett handfat när det är lite fart på avttnet

ja slangen, en pem32 går in i botten, och på den sitter en prk koppling tillsammans med en silventil.

har inte sett någon virvel dock

R
I botten då räcker inte flödet till för att hålla nivån ovanför utfarten då

just precis.

eller det verkar variera, ibland är nivån ovanför och ibland jäms med utloppsröret.

grannen gissar nog att det kan bero på typ högtryck eller lågtryck, alltså vädret och sånt.

sen kan säkert flödet ur berget/grusåsen säkert variera en hel del det med

R
Då finns det bar två sätt att åtgärda det . det är nog ett häftigt sug med 15 m fallhöjd och 32 slang
1 Att strypa med en ventil , lämpligt då i din nedre brunn ( tänker på frysrisk ) så inte suget blir så stort utan hålls igen lite
2 Att sätta en flottör i den högre brunnen som stänger på en nivå ovanför . det som då är viktigt är att slangändan i den nedre brunnen alltid är under vattennivån där . kommer den ovanför så kommer luft att gå in och tömma slangen
Du får tänka lite hur du kan göra

vi har ventiler i nedre brunnen som vi laborerar med, försöker strypa så mycket man kan men ändå klara sig på vattnet..

det är lite oklart med slangdragning på själva gården där det splittas upp i 2 brunnar, till mig och grannen..

vi ska dra nytt här med men till dess tror jag inte vi försöker göra nån permanent lösning med flottörer eller så...

för 50-100 år sedan när de använde stockledningen, då rann väl allt vatten som kom upp till stockens nivå, ner till huset, och i nån tunna eller så gissar jag. alltså det bara stod och rann så mkt vatten som kom ur berget?

det får nog bli nån liknande lösning tills vidare fast i plastslang =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.