Kan inte nån prova att skruva lite gips då?

Zephir

Jag har precis blivit klar med sovrummet. En vägg plyfa 13mm + 13mm gips. Samt tre väggar renoveringsgips, 6mm. Helt suverän  :D. Det enda jag kan klaga på är att moment justeringen inte är lika nogran som på Devalt dragaren jag annars använder.

Jag har precis blivit klar med sovrummet. En vägg plyfa 13mm + 13mm gips. Samt tre väggar renoveringsgips, 6mm. Helt suverän . Det enda jag kan klaga på är att moment justeringen inte är lika nogran som på Devalt dragaren jag annars använder.
Måste vara fint när man skall skruva typ 25m2 kortplank. Hatar att jobba med tunga maskiner över huvudet. Jag kör med såna där gipsbits så då kan man ju köra fullt spett på momentet.

Zephir

Nu är den testkörd lite mer och den kommer att ha sin givna plats i verktygsarsenalen. ;D Den är grymt bra när man ska arbeta med händerna högt uppe eller ta med sig dragaren upp på stege, till taket eller i trånga utrymmen. Fortfarande är dock en vanlig skruvdragare att föredra när man t ex ska lägga trall, då är det skönt att man för hjälp av dragarens egna vikt i skruvriktningen...

Gipsbits och fullt moment?? Pratar du om Philips bits... var kommer fullt moment in? Skulle jag skruva 25m2 så åker gipsdragaren fram med djupanslag, 1.4kg är inte tungt. Den är lättare än min redan lätta 12V'are.

400rpm är för långsamt så även om den är lätt så tar det tid för stora ytor. Bosch lilla är knappast en ersättare för att dra på stora ytor.

PH2 bit med ett fast djupanslag i form av en hylsa som sitter på biten. Drar in skruven ca 1/2 mm i gipset. Funkar faktiskt bättre än det låter.

Zephir

Aha, har sett det på bild fast tvekat över risken att det blir fula märken då hylsan snurrar med bitset. Fungerar säkert bra antar jag, fast det blir ju lite omständigt om man vill justera upp eller ner på djupet.

Det jag funderar över är om inte det blir fula skruvhuvuden då principen blir att bitset skall halka ur då skruven är tillräckligt idragen? Iofs inget problem vid gips då den spacklas men då skallen är synlig så...

// Edit
Såg precis att det finns färdiga Ph2 bits med krage som kallas gipsbits... Man lär sig varje dag.

Det jag funderar över är om inte det blir fula skruvhuvuden då principen blir att bitset skall halka ur då skruven är tillräckligt idragen? Iofs inget problem vid gips då den spacklas men då skallen är synlig så...
Visst syns det att biten har "slirat" men man använder den som sagt bara till gips och där skall det ju spacklas. Största problemet är väl som vanligt när man inte använder en riktig gipsdragare att dra in skruven rakt när man börjar bli trött efter ett antal skruvar.

Zephir

Alltså till att hålla på o skruva gips och trall m.m seriöst så ska man givetvis inte använda den här lilla maskinen. Det som jag tycker den är suverän på är att alltid ha i verktygsbältet för t.ex elektriker. Skruva armaturer vägguttag osv.

Erik_d's kommentar är faktiskt en bra anledning till att skaffa den lilla saken; den ryms ju överallt även om den inte ersätter allt. Måste fingra på den igen...

Det måste ju också vara en idealisk "instegsmodell" i det "blå träsket", med sitt användningsområde och pris.

Det måste ju vara lättare att övertala damen att skilja sig från 1200 kr än 2200kr...

(Har man sen väl fått en maskin så är det inte långt till två...eller tre...)

Sådärja. Nu har jag också en! Fantastiskt smidig, men jag retar mig på fyra saker:
1. Det finns ingen motorbroms
2. Lampan lyser inte på skruvskallen. Kanske blir det bättre med förlängare.
3. Det blir, av någon anledning, ingen magnetisk fasthållning av skruven på bitsen.
4. Har jag redan glömt. Jag återkommer om detta.

Edit: Jo, jag skulle vilja ha möjlighet att förvara 2-3 bits "ombord"

Med längre bits lyser lampan på rätt ställe. Motorbromsen förstår ja inte va du ska ha till, den går juh inte jättefort direkt ;). Bitsen har man i verktygsbältet i hållaren för lill boschen .

Ja ska försöka köpa ett batteri till nu i veckan till värstingen ;)

Ska du ha ett tredje batteri?

?
Ja fick bara med ett batteri. Menar du att du fick 2?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.