Fick ingen svar på mina frågor så jag provar igen. Kör ni alla på 35 cm eller finns det någon mer som testad att minska avståndet?

Hur fungerar det med avståndet till kanter på rabatter? Bör man ha 35 cm där med eller kan man minska det eftersom det där inte finns något fast hinder i vägen? Det som begränsar det där är att hjulen inte hamnar i rabatten och får svårt att köra.

hc77 skrev:
Tack för ditt svar. Jo jag har läst det inlägget tidigare. Tänkte mest om det var några ytterliggare som provat och minska på avståndet och hur det fungerat.

Själv har jag en gräsmatta som är helt plan så bekymmer med nerförsbackar har jag inte. Min tomt gränsar till häck på tre sidor och staket på den fjärde. I övrigt så fins det fasta hinder i form av garage, växthus m.m och sedan har jag 2 långa rabatter.

Vore bra om man kuinde minska ner avståndet så mycket som möjligt men samtidigt så är man ju inte så sugen på att experimentera för mycket med risken att man får dra om slingan eftersom man snålat på avståndet.

Är dessa 35 cm enbart satt för att den skall kunna bromsa eller behöver den avståndet, likt Landroid, för att få plats när den följer slingan?

Hur har ni andra löst det för att slippa trimma mer än nödvändigt?

En helt annan fråga. Jag har en helt ny klippare som levererades med 5.7. Finns det info om hur man uppgraderar till 5.8?
 
Eriksgatan skrev:
Jo, faktiskt. Jag har kollat. Jag har själv betalat 8.999:- för min och har 453 kr att hämta när jag tar vägen förbi nästa gång. Enligt HB kundtjänst kan man tolka texten:
"Om du hittar en identisk artikel billigare hos en konkurrent ger vi dig detta pris – och för din information får du ett ytterligare avdrag på 10% som ett litet tack, så att säga."
...som att varje gång du hittar en artikel billigare än deras, dvs. 9.496<12.699, så har du rätt att få ut prisskillnaden mellan det du betalade och (konkurrentens pris - 10 %), dvs 9300-(9496*0,9)=754 kr till dig - så fråga när du ändå tar med dig kvittot och klipparen dit. Har du samma tur som jag får du ett fullt återköp med ny garanti från lördagen och 30 nya dagar att använda prisgarantin om priset sjunker ytterligare...
Trodde ni valde Indegon för att det var en bra och annorlunda klippare, inte för att spekulera i prisnedgångar för att göra så bra affär som möjligt ;)
 
Varför går det inte att beställa en på Harald? :/
 
INDEGO skrev:
Hej problemet som du har, fick jag när jag hjälpte en bekant att installera sin Indego. Lösningen hittade vi nästan direkt det var grannens Stiga som slog ut Boschen. Vi försökte byta kanal under inställningar (finns 5st) att välja på men det hjälpte inte utan maskinen startade kartering följde slingan 2-3m sen rymde han genom att gira mot vänster hela tiden. För att sen studsa mellan begränsningstrådarna. Lösningen blir att antingen byta till samma maskin som grannen har och byta signalkort för att få en B-signal. Eller flytta tråden emot grannen så att det blir minst 2m enl rekommendation från Boschsupport. Tråkigt tycker jag att en så avanserad som boschen nu skall var att det inte är okej att ha grannar med olika maskiner.


Jag har fått igång min maskin...delvis. Enkelt beskrivet så har min 700m2 gräsyta en geometri likt ett "U" med 300m2 på var sida...
Igår så kortade jag av slingan och valde att låta klipparen "mappa in" halva ytan vilket innebär ~175m tråd och då funkade alt perfekt.
Jag tänker öka ytan och se om/när han börjar bete sig konstigt igen tills jag har täckt hela tomten!

Fråga: jag vet att det finns en max rekommenderad längd från Bosch på 450m....men är det någon annan som märkt av om installationen/karteringen har ett "trådlängds-beroende" nr man kommer upp mot 300m ?
 
M
Hej robotexperter!
Jag funderar på att köpa en robot. Jag har plattor under staketet men endast 17 cm sticker ut innanför stolparna. Klarar indegon att klippa detta utan att ytterligare trimning behövs.
 
Malund71 skrev:
INDEGO skrev:
Hej problemet som du har, fick jag när jag hjälpte en bekant att installera sin Indego. Lösningen hittade vi nästan direkt det var grannens Stiga som slog ut Boschen. Vi försökte byta kanal under inställningar (finns 5st) att välja på men det hjälpte inte utan maskinen startade kartering följde slingan 2-3m sen rymde han genom att gira mot vänster hela tiden. För att sen studsa mellan begränsningstrådarna. Lösningen blir att antingen byta till samma maskin som grannen har och byta signalkort för att få en B-signal. Eller flytta tråden emot grannen så att det blir minst 2m enl rekommendation från Boschsupport. Tråkigt tycker jag att en så avanserad som boschen nu skall var att det inte är okej att ha grannar med olika maskiner.


Jag har fått igång min maskin...delvis. Enkelt beskrivet så har min 700m2 gräsyta en geometri likt ett "U" med 300m2 på var sida...
Igår så kortade jag av slingan och valde att låta klipparen "mappa in" halva ytan vilket innebär ~175m tråd och då funkade alt perfekt.
Jag tänker öka ytan och se om/när han börjar bete sig konstigt igen tills jag har täckt hela tomten!

Fråga: jag vet att det finns en max rekommenderad längd från Bosch på 450m....men är det någon annan som märkt av om installationen/karteringen har ett "trådlängds-beroende" nr man kommer upp mot 300m ?
Det är inte så att de som upplever konstiga beteenden med roboten att man har för lång begränsningskabel så signalen blir för svag helt enkelt ? Så att "signalsändaren" är underdimensionerad
 
Hämtar fö min idag på Hornbach. Blir installation nästa helg, först ESC ikväll.
 
HaraldN har den idag för 9399kr, dock står det 9499 om man klickar på produktbilden.

Känns som man kan utnyttja prisgarantin hur länge som helst med tanke på hur den är utformad. Verkar ju inte finnas några begränsningar.
 
Men hur gör man för att kunna beställa en då? Från Harald...
 
Hej.
Jag är ny användare - tidigare år har jag haft ungarna att klippa men de flyttar ut så det är svårt att få klippt ;-)
I torsdags kväll så började jag dra sladd runt det som ska klippas - vilket knappast kan kallas för gräsmatta. Massor med fruktträd, odligtlådor, kompost, sandlåda och kompost. Flera ställen har klipparen "gångar" på under en meters bredd att ta sig fram. Jämnheten är inte heller så där lyckad med hundar som gräver och barn som har gjort skattgömmor under åren.
Första missen. Jag satte laddstationen på "fel håll" så klipparen ville direkt gå på fel sida om sladden.
Det fixades efter en stunds funderande.

Nu har det gått några dagar och jag har varit väldigt fundersam flera gånger vad paddan håller på att göra. Den stoppar, tar sig hem och går ut igen. När den fastnar så får man ju fixa det. Det är många hål under gräset som behöver fyllas med jord märker jag. Vem vet, kanske det kan bli en hyfsat plan matta någon gång.
Det gick i stort sett hela rullen tråd trots att jag inte gjort några omvägar för hinder men jag är imponerad av att klipparen hittar nya plättar att klippa efter hand som den tar sig fram och tillbaka runt omgivningarna.

En sak som jag ännu inte hittat :
KAN MAN FLYTTA STATIONEN TILL EN ANNAN MATTA?
Jag har en matta på andra sidan huset och det går inte att ta sig mellan på ett vettigt sätt.
Klart är att jag får flytta klipparen för hand.
Enklast hade ju förstås varit om man kunde köpa en laddstation till men klarar maskinen flera "kartor".
Den mattan den håller på med nu är komplex och jag antar att den karterar hinder efter hand som den hittar nya. Det tar ju resurser så bäst hade ju varit om den kunde jobba med olika kartor. Maskinen ska ju ha GPS så den bör ju kunna fatta att man flyttar den.
 
hc77 skrev:
.. Kör ni alla på 35 cm eller finns det någon mer som testad att minska avståndet?
Jag tyckte att 35 cm var väldigt mycket så jag tog ner det en hel del - vilket jag fått justera på vissa platser.
1 - klipparen "ålar sig fram" längs tråden.
2 - klipparen kör över en bra bit när den ska svänga - exakt hur mycket har jag inte koll på men där jag har 90-graders hörn med hinder utanför så har jag fått öka på avståndet en bit. Andra ställen där det är raka kanter utan hinder utanför är jag nog nere på ca 15-20 cm.
 
Jag har en Indego jag köpte i april i år. Den har version 5.7 build 4462. Har sett att det finns en version 5.8 ute enligt forum. Någon som vet vad som är nytt i den versionen?
Min klippmotor verkar också gå i konstant högvarv medan en annan som jag lyssnat på ökar och minskar varvtalet beroende på gräsets "tjocklek"... Har någon liknande erfarenheter?
 
Eriksgatan skrev:
Det man inte har kunskap om får man ha i benen. Bifogar en jämförelse av 2012 och 2013 års modell. Vilken som är vilken framgår av bilderna... :) Det jag själv kan se är att de har bytt de tre skruvarna som håller knivbladen. Om detta sedan sänker ljudet med 8 dB har jag tyvärr inte tillräckliga aerodynamikkunskaper kvar att kunna bedöma efter alla år sniffandes avgaser från bensinklippare.
[bild]
Det ovan är versionerna märkta "86db" resp "78db" om jag minns rätt, bägge med version 5.7 av mjukvaran. Vill någon som har den senaste "75db"-versionen med 5.8-mjukvaran lägga ut motsvarande bilder vore det tacknämligt. :)
 
Hej,

Tack för alla bra tips inför mitt robotköpet. Är nu igång med min Indego och vad jag förstår så ser det ut att följa samma mönster som beskrivs när andra har installerat sina.Söker, klipper och tänker..... En fråga jag inte hittat något svar på, vilket avstånd rekommenderas mellan klippspåren? Auto lämnade en sträng oklippt, provar nu på 16 men har fortfarande en liten sträng ser det ut som.

Har också en rulle, 150 m, originaltråd över tillsammans med 300 fästpinnar. Om någon är intresserad så säljer jag tråden för 600 spänn och märlorna för 500.
 
Ursäkta, är ny på forumet och då tycker jag man kan svara hövligt med en ev. hänvisning av var man kan utläsa om tidigare inlägg i ämnet. Omskrivningar om samma saker är inte helt ovanliga när en tråd
kan hålla på i år..................:confused:
 
  • Gilla
Raketn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.