Eriksgatan
Dr Ost skrev:
Jag är med på att Indegon använder kanttråden för att orientera sig, men det duger inte som svar till kunden varför det blir fula märken i gräsmattan. Den åker på samma ställe alldeles för ofta och alldeles för långa sträckor. Gissningsvis har Bosch inte simulerat tillräckligt många typer av form på gräsmattor. Om man skickar ut en fråga här så antar jag att det finns personer som inte ser detta som ett problem (och de har säkert en annan form på gräsmattan)?

På bilden visas med rött de områden som ser värst ut....[bild]
Dr Ost, är det så att klipparen ofta går i det till gräsytan utstående hörnet två utstående hörn till vänster om klipparen? Har du någon möjlighet att flytta laddstationen åt höger så att den hamnar mitt på den på bilden vertikala raksträckan? Då kommer den att kunna göra en något vidare båge när den är i den vänstra gaffeltanden och måste återvända mot laddstationen.

Eriksgatan skrev:
En fråga till dig Mike: Vad var det för öar du hade, var det markerade träd (eller ölburkar... :wow:) som du nu fysiskt har tagit bort? Eller är det så att du hade öar och när du tog bort öarna, så har du kvar hindren men klipparen får på så vis mer plats (upp till 2 x 35 cm per ö) att hitta emellan? Men får du istället nu fler "slumpmässiga" körsträckor tillbaka till laddstationen för att registrera hinder, eller har klipparen lärt sig hindren nu?
Hej.
Jag har tagit bort både ö:n och busken. Det jag menar är att när min klippare avslutar tex den bortre (från laddaren sett) delen av trädgården så klipper den ju ofta ända ut i en hörna. men min kommer aldrig ända ut i hörnan utan anser sig klar (stannar) ca 1 meter från det exakta hörnet. Jag antar då att den tror sig vara i hörnet och då följaktningsfullt räknar fel på en meter när den sen ska ta sig tillbaka. då krockar den eller missar passager på väg tillbaka. Då blir det lindans direkt.
Hade Den varit ända ute i hörnet när den stannade så hade den troligen hittat tillbaka rätt. Något går fel när den ska ta sig tillbaka från den positionen. Annars går min klippare väldigt bra o exakt.
Burkarna har jag precis plockat upp och pantat så nu har jag köpt mig ett lyxhus på Rivieran för pengarna.....hehe Den som spar han har.....:wow:

Redigerat:
Dr Ost skrev:
Spekulationen att öar orsakar att Indegon följer kanttråden väl mycket är både intressant och kanske lite förvånande. ... Är det troligt att den (samt ev andra öar i närheten av kanten) orsakar de ständiga vandringarna längs med kanttråden? I så fall så känns det som att det blir till att ta fram motorsågen, för alternativet med ej uppmärkta hinder känns tveksamt. Vad tror ni?
Jag har med senare programversioner bara haft kantvandringar när klipparen fastnat, halkat och blivit upplyft. Jag har ett tjugofemtal tallar och buskar som alla är omarkerade. Flera av buskarna är tunna (fåtal grenar) men körs aldrig över av klipparen. Klipparen känner dem och byter klippriktning eller går runt dem och fortsätter. De enda öar jag har är biltältet som jag inte vill att den går in i och ett par döende 2-pinnade vinbärsbuskar som jag ville skona speciellt.

jaha......jag klipper gräsmatta fortfarande. e det nån mer som e igång?
det växer bra än hos mig. eller ja.,...bra o bra men det växer ialla fall.:D

En är i vinteride, en är hos importör för uppgradering och service.

Inplockad i samband med frostnätterna som var för en månad sedan, eller om det kanske t.o.m. snart är två. Tror det var i slutet på september.
Då gräset växer fortfarande, så har jag fått handjaga några ggr.

Redigerat:
Bosse klipper fortfarande. Fast börjar bli mest löv.

Jag kan inte hålla mig, måste dela med mig av lite roligt också. Har ju inte varit härinne på en bra tid av olika anledningar. Som många härinne läst så var jag ordentligt missnöjd med min klippare och fick köpet hävt med full återbetalning i början av aug. Bara någon dag innan så hade jag lämnat in den för service; hade inte fått tillbaka den innan mitt köp hävdes. Allt frid o fröjd, upplyste alla parter om vart min klippare fanns(Bosch, säljare i butiken och två till tre ggr den personalen som tog emot mig i kundservicedisken). Avslutad historia i mina ögon.
I början av denna veckan ringer butiken och säger att min klippare är klar för avhämtning, vilket de även gjort 1gång efter köpet hävts också men jag har ignorerat det.
Så summa summarum; det är inte bara Bosch som inte pratar internt på avdelningarna.

OpiMaza
mortimer skrev:
Jag kan inte hålla mig, måste dela med mig av lite roligt också. Har ju inte varit härinne på en bra tid av olika anledningar. Som många härinne läst så var jag ordentligt missnöjd med min klippare och fick köpet hävt med full återbetalning i början av aug. Bara någon dag innan så hade jag lämnat in den för service; hade inte fått tillbaka den innan mitt köp hävdes. Allt frid o fröjd, upplyste alla parter om vart min klippare fanns(Bosch, säljare i butiken och två till tre ggr den personalen som tog emot mig i kundservicedisken). Avslutad historia i mina ögon.
I början av denna veckan ringer butiken och säger att min klippare är klar för avhämtning, vilket de även gjort 1gång efter köpet hävts också men jag har ignorerat det.
Så summa summarum; det är inte bara Bosch som inte pratar internt på avdelningarna.
Då är det väl bara att hämta den då ? (y)

Jaha nu är även min Indy inplockad för vintern.

God Jul på er allihop. (om det e nån som fortfarande läser).......

• Gilla
Eriksgatan och 2 till
  • Laddar…
MeanMike skrev:
Jaha nu är även min Indy inplockad för vintern.

God Jul på er allihop. (om det e nån som fortfarande läser).......
Redan? Jag fick tillbaka min idag från Danmark och har precis kommit in efter att ha kört kartering och en första klippning av gräsmattan efter att den fått växa hela november.

God Jul själv! :)

Det jag reflekterade över först var annorlunda ordval i menyn, nästa att den inte var lika känslig vid karteringen, och därefter att den blivit mycket tystare vid klippningen. Hjulmotorerna viner på som tidigare men klippningen hörs inte längre, man hör bara gräset slås av (eller löven rättare sagt, så mycket gräs stod inte upp idag). Vad som hänt? Jag har motvilligt fått den uppdaterad från 4435 till 5233...måste erkänna att jag nog var skeptisk lite i onödan, uppdateringen känns som ett lyft. Den var egentligen inne på reparation av hårdvaran, mjukvaran var jag nöjd med.
iPhone 4S 014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har inte läst den här tråden på länge då jag tröttnade på allt tjafs i den och inte förstår meningen med att bunta ihop alla frågor till en tråd där diskussionerna flätas in i varandra och blir omöjliga att följa. Vill helst slippa läsa igenom de senaste 100-150 sidorna så jag frågar direkt och hoppas på svar från någon vänlig själ som har gjort det:
Är 5233 den senaste versionen eller vilken är det?
Är 5233 den som nya maskiner levereras med nu, eller är det fortfarande 5167?
Har 5233 några nackdelar, eller är t ex överlappningsproblemen, brölandet och vad det nu var mer för problem som kom med senare versioner efter 4435 lösta i 5233 eller kvarstår där något?

(Hoppas nu på fint väder till helgen så jag kan få se den "nya" maskinen göra en komplett klippning i dagsljus :). Är barnsligt nyfiken på hur den beter sig jämfört med den tidigare, om där tillförts någon intelligens och om den är snabbare/effektivare än tidigare)

A
Fick build 5233 på senaste servicen.
Efeter några dagar så bytte den språk till engelska men den bytte pinkod och tog bort klippschemat också. Numer funderar jag på om jag ska skicka in den på service eller lämna tillbaka den. Har under sommaren varit mer på verksatden än den har varit på gräsmattan så är inte riktigt nöjd.

Hoppsann!
jeg har hatt store problemer med min klipper da spesielt på et sted (30-40m) der kanttråden ligger i en hellning på ca 15-20 grader, der bremser den opp og prøver å reversere eller snu "mot kanttråden" med det resultatet at den glir over og må flyttes innenfor igjen med påfølgende linedans ca150meter, det er og et problem med en "øy" som ligger i en 25 grader skråning, her blir det "åker", jeg er blitt lovet ny klipper til neste sesong(ny modell sier de) noen som har info om den "nye" modellen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.