rcjofo skrev:
HQ 220 har en hastighet på 0,35m/s medan Bosch har 0,45m/s dvs Bosch Indego klipper med 30% høgre hastighet enn Husquarna.
Kan tänkas men HQ AM308 klipper med 38cm/s, vilka är kapacitetsmässigt mer lika än Indegon och AM220 på 1600m2
 
Är det någon som vet vad felkod 31 betyder ?
Jag fick tillbaka min klippare för några dagar sedan, efter reparation. Den har jobbat hårt med att klippa ner det långa gräset som blivit under utlandsvistelsen.

I dag såg jag felkod 31. Det låg kvar tills den varit inne och laddat.
Men jag märkte inget fel med klippningen. Den gick som vanligt.
 
mortimer skrev:
Kan tänkas men HQ AM308 klipper med 38cm/s, vilka är kapacitetsmässigt mer lika än Indegon och AM220 på 1600m2
Tallene er hentet fra HQ og Bosh sine data. Bosch Indego kjører da 20% hurtigere enn HQ AM308 og 30% hurtigere enn HQ 220

Min nabo har en HQ som arbetar timesvis og jeg vil si de har samme ljudnivå og hastighet från drivverket når Bosch går i lågfart.

Ville bare forsøke å forklare deg at når en bruker større motorer eller øker varvtalet vil ludnivået kunne øke. Nå avgir også planetgiret støy.


Ser du igjen etterspør ny mjukvara. Saknar du allerede din Indego Mortimmer ?
 
rcjofo skrev:
Tallene er hentet fra HQ og Bosh sine data. Bosch Indego kjører da 20% hurtigere enn HQ AM308 og 30% hurtigere enn HQ 220

Min nabo har en HQ som arbetar timesvis og jeg vil si de har samme ljudnivå og hastighet från drivverket når Bosch går i lågfart.

Ville bare forsøke å forklare deg at når en bruker større motorer eller øker varvtalet vil ludnivået kunne øke. Nå avgir også planetgiret støy.


Ser du igjen etterspør ny mjukvara. Saknar du allerede din Indego Mortimmer ?
Saknar inte Indegon det minsta. Det bästa jag gjorde var när jag lämnade tillbaka den. Mest intresserad av att se vilka som orkar hålla ut med produkten innan de upptäcker vilken ofärdig produkt de köpt.
 
A
Todde Rask skrev:
Fick tillbaka min efter två veckors väntan. Tyvärr är en chassi-upphängning paj :(
När jag lämnade in den för service skrev jag en lista på fel men fick inte någon information om något åtgärdats förutom nytt nätaggregat. Fel jag listat är fukt i displayen, laddstationen indikerar inte ok slinga utan blinkar (fast slingan är ok, har mätt, bytt, mätt igen och lagt massa tid på att kolla detta), brölar långt över 75db när den möter lite motstånd, kantklipper inte. Klipper först efter några meter efter kalibrering. Den fuskar med att åka upp i en passage som har 1,5 meter mellan slingans kanter.

12 stycken 1/10 arbetstimmar har de lagt iaf.

Nu ska den väl in igen (väntar på att bli uppringd av supporten) och jag får fortsätta gå med min gamla Stiga bensinare.

[bild]

Det ska för kantklippning fungera bara man inte begär det varje gång, då blir det ingen kantklippning alls på vissa builds.
 
A
Idag har jag skickat in min klippare med laddstation och nätaggregat.
Brukar vandra utanför tråden några gånger per dag, har även börjat med att stå med nosen mot husväggen på kanttråden men avstängd. Den har nog tröttnat på att klippa.
Då inte nätaggregatet är jordat så har jag placerat det inomhus, har hus som kräver täta väggar och har dragit sladden genom väggen och tätat med isolerskum sen så för att få med nätagget fick jag lov att klippa sladden och skarva sladden. Undrar om jag får tillbaka den orepad eller vad det blir. Lite dåligt att ha ett nätagg som är avsett för utomhusbruk men inte jordat, trodde det var förbjudet fast de kanske har dispans.
 
Nätaggregatet har symbolen med dubbla fyrkanter. Det betyder att den är dubbelisolerad och får därför anslutas till ett jordat uttag.
 
Abki skrev:
Idag har jag skickat in min klippare med laddstation och nätaggregat.
Brukar vandra utanför tråden några gånger per dag, har även börjat med att stå med nosen mot husväggen på kanttråden men avstängd. Den har nog tröttnat på att klippa.
Då inte nätaggregatet är jordat så har jag placerat det inomhus, har hus som kräver täta väggar och har dragit sladden genom väggen och tätat med isolerskum sen så för att få med nätagget fick jag lov att klippa sladden och skarva sladden. Undrar om jag får tillbaka den orepad eller vad det blir. Lite dåligt att ha ett nätagg som är avsett för utomhusbruk men inte jordat, trodde det var förbjudet fast de kanske har dispans.
Nätuttag utomhus ska normalt vara jordade, men apparaten du kopplar in kan vara ojordad, under förutsättning att den är avsedd för utomhusbruk. Nätaggregatet till Indego är IP44 och kan användas utomhus, men ska placeras under tak. Det är dock inte solklart vad som gäller. Om du har en skarvsladd för tillfälligt bruk så är det ok med IP44. Men annars IP56 om jag minns rätt. Jag tror att även ojordade europa-uttag kan vara ok utomhus om de är IP44 och kopplade över JF-brytare. Iofs bör man alltid ha JF ute och helst inne med faktiskt.
 
Bosse Indego skrev:
Nätaggregatet har symbolen med dubbla fyrkanter. Det betyder att den är dubbelisolerad och får därför anslutas till ett jordat uttag.
Du tänker nog rätt, men skriver fel!
Apparat som är dubbelisolerad kräver inte skyddsjord och får därmed anslutas till ett ojordat uttag. Sladden har ofta europapropp. Den fungerar i både jordade och ojordade uttag.
 
Procentaren skrev:
Är det någon som vet vad felkod 31 betyder ?
Jag fick tillbaka min klippare för några dagar sedan, efter reparation. Den har jobbat hårt med att klippa ner det långa gräset som blivit under utlandsvistelsen.

I dag såg jag felkod 31. Det låg kvar tills den varit inne och laddat.
Men jag märkte inget fel med klippningen. Den gick som vanligt.
Hej. Nja nu har jag inte varit inne o skrivit nåt på länge pga att allt funkar som det ska. Efter nytt nät aggregat så funkar nu alla funktioner och klippning o kanter o hela faderullan.
Jag känner nu att Bosch har en fungerande produkt. Måndagsex finns ju tyvärr alltid.
Senaste builden rullar på för mig som sagt.
Jag kan oxå konstatera att det är ungefär som vanligt här på tråden, goa o glada användare o att vissa är inne o rör om i myrstacken som vanligt. Alltid roligt o läsa tråden.


Felkod 31 är
If the GPS device does not provide position values for 30 seconds, this is reported. This is not critical as the mower does not use GPS now
 
Hejsan!

Jag har nu köpt en Indego och skall strax börja installera den. Men efter att ha läst igenom instruktionen så har jag två problem som jag har försökt att illustrera med paint. Ursäkta mina bländade kunskaper i programmet :surprised:


Jag har två funderingar som jag är osäker på om de blir ett problem eller ej, båda är med på skissen.
1. Guide-tråden skall ju gå 35 cm från klippgränsen men på ett ställe så är det endast 50 cm mellan ett träd och en altan. Går det att få den till att klippa där i mellan eller går man helt sonika runt och handklipper den lilla plätten? Hela poängen är ju att slippa ta fram klipparen :cool:
2. Laddstationen (blå) får plats där jag önskar vad gäller 2 meter framför och bakom men inom 3 meters radien så står ett träd (samma träd) snett bakom. Kommer detta att bli ett problem eller måste jag byta plats? Roboten går ut och in till stationen åt höger men det känner ni väl redan till ;)

Indego_zpsc3b61436.jpg
 
Jonbeee skrev:
Hejsan!

Jag har nu köpt en Indego och skall strax börja installera den. Men efter att ha läst igenom instruktionen så har jag två problem som jag har försökt att illustrera med paint. Ursäkta mina bländade kunskaper i programmet :surprised:


Jag har två funderingar som jag är osäker på om de blir ett problem eller ej, båda är med på skissen.
1. Guide-tråden skall ju gå 35 cm från klippgränsen men på ett ställe så är det endast 50 cm mellan ett träd och en altan. Går det att få den till att klippa där i mellan eller går man helt sonika runt och handklipper den lilla plätten? Hela poängen är ju att slippa ta fram klipparen :cool:
2. Laddstationen (blå) får plats där jag önskar vad gäller 2 meter framför och bakom men inom 3 meters radien så står ett träd (samma träd) snett bakom. Kommer detta att bli ett problem eller måste jag byta plats? Roboten går ut och in till stationen åt höger men det känner ni väl redan till ;)
Hei, velkommen og grattis med ny Indego !

1. Du kan forsøke å legge tråden rakt fram, men jag tror 50cm blir lite før smalt, isåfall lager du en ø rundt tredet hvor tilførselstråden legges med ca 15cm avstånd og ikke 1cm som det står i manualen.

2. Jeg tror det vil gå bra med den plassering du har på ritningen. Det som er viktigt er at du har minimum 2m fram og bakenfor laddstasjonen. Og tråden måste ligge helt rak annars vil den missa nær den skal inn og ladda.

Lykka til med installasjonen ! Og hold oss underrettat !
 
Men om jag lägger tråden rakt igen, dvs mellan altanen och trädet, med 35 cm till altanen och mindre till trädet, lär sig klipparen att det är ett hinder där eller måste man skapa "öar" runt alla hinder?

Jag skall väl tillägga att det är ca 50 cm till stenarna runt trädet. Markstenarna är platta och i nivå med gräsmattan så maskinen borde kunna köra över dem, till själva trädstammen är avståndet 75 cm... Kanske bäst att testa med en "ö" och låta den köra över stenarna och jorden intill trädstammen...(?)
 
Jonbeee skrev:
Men om jag lägger tråden rakt igen, dvs mellan altanen och trädet, med 35 cm till altanen och mindre till trädet, lär sig klipparen att det är ett hinder där eller måste man skapa "öar" runt alla hinder?

Jag skall väl tillägga att det är ca 50 cm till stenarna runt trädet. Markstenarna är platta och i nivå med gräsmattan så maskinen borde kunna köra över dem, till själva trädstammen är avståndet 75 cm... Kanske bäst att testa med en "ö" och låta den köra över stenarna och jorden intill trädstammen...(?)
Den lær seg at det er en ø, men den er avhengig av å krocka i trestammen många många gånger. Den kjør helt fint over markstenar som ligger plant med gresset. Har du jord mellan marksten ock trestammen vil kansje framhjulen få problem ...

Utan kanttråd vil du også få lengre avstand mellan Laddstasjonen og tre tredet det er en fordel.

Du behøver inte legge kanttråd rundt hinder som tåler en krock ock er høgre enn 6cm. Men bær/prydbuskar måste ha tråd ellers vil hjulen kunne sette seg fast.
 
Jonbeee skrev:
Men om jag lägger tråden rakt igen, dvs mellan altanen och trädet, med 35 cm till altanen och mindre till trädet, lär sig klipparen att det är ett hinder där eller måste man skapa "öar" runt alla hinder?

Jag skall väl tillägga att det är ca 50 cm till stenarna runt trädet. Markstenarna är platta och i nivå med gräsmattan så maskinen borde kunna köra över dem, till själva trädstammen är avståndet 75 cm... Kanske bäst att testa med en "ö" och låta den köra över stenarna och jorden intill trädstammen...(?)
Klipparen kommer aldrig att "lära" sej var hindren finns utan kommer att fortsätta att krocka med dom.
Rekomenderat avstånd mellan trådar ska inte understiga 1 m, förutom när dom ligger bredvid varandra ut till öar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.