Eriksgatan
Abki skrev:
Dom vill ha den inskickad igen, blir ytterligare 2 veckor och sen är den här klippsäsongen slut.
Blir antagligen att jag tar in den på Onsdag.
Lite skillnad på fjället och i södra Sverige... Förra året klippte Indegon en bra bit in i november här på västkusten. Sedan sade klipparen själv till på morgnarna att den tyckte det var för kallt för att gå ut, men den kunde köra ut lite senare när solen kom fram och temperaturen steg upp mot 6-10 grader. Man kan antagligen sätta en infravärmare över laddstationen för att locka ut den ifall gräset hunnit bli långt och man vill få ut den för årets sista klippning.
 
Jag skrev i går om att klipparen varit på reparation i knappt en månad. Gräset hann bli långt på den tiden. På ett parti är det över en decimeter.
I det här partiet har den haft det svårt. I morse stod den mitt i och slirade.
Jag knuffade fram den någon meter. Då backade den tillbaka någon decimeter, stannade och tänkte i ett par minuter, backade en decimeter igen......, tänkte........ backade..........

Jag fick åka till jobbet, men när jag kom hem hade den backat sig igenom hela det här värstingpartiet.
Bakändan hade åkt över begränsningstråden och stod i rabatten. Där hade den gett upp.
Men det var bara att knuffa fram den lite igen, så började den följa tråden.
Jag hade tänkt att den skall få klippa ner alltihop utan hjälp. Får se om det lyckas.
 
Procentaren skrev:
Jag skrev i går om att klipparen varit på reparation i knappt en månad. Gräset hann bli långt på den tiden. På ett parti är det över en decimeter.
I det här partiet har den haft det svårt. I morse stod den mitt i och slirade.
Jag knuffade fram den någon meter. Då backade den tillbaka någon decimeter, stannade och tänkte i ett par minuter, backade en decimeter igen......, tänkte........ backade..........

Jag fick åka till jobbet, men när jag kom hem hade den backat sig igenom hela det här värstingpartiet.
Bakändan hade åkt över begränsningstråden och stod i rabatten. Där hade den gett upp.
Men det var bara att knuffa fram den lite igen, så började den följa tråden.
Jag hade tänkt att den skall få klippa ner alltihop utan hjälp. Får se om det lyckas.
Hmm, är vi inte där igen nu, dvs att vissa nästan vill ha problem. Varför kör man en robotgräsklippare genom decimeterhögt gräs?
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
Så har Bosch efter sex dagars letande till slut hittat min borttappade klippare. Enligt Jonatan på Bosch support tar en reparation endast 24 h medan Hornbach säger att 4-6 veckor är rimligt. Det enda jag vet är att en av dem har väldigt fel. Återkommer med besked när jag fått tillbaka klipparen.
 
Dr Ost skrev:
Hmm, är vi inte där igen nu, dvs att vissa nästan vill ha problem. Varför kör man en robotgräsklippare genom decimeterhögt gräs?
Det är av ren nyfikenhet. Hur tjockt gräs klarar en indego, och hur bär den sig åt när/om det blir problem, och kommer det berömda brölet när det är så tjockt ?
Svaret blev att den började slira, och förmodligen uppfattade den motståndet från gräset som hinder. Därav allt backande.
Något bröl blev det inte. Den stannade upp så fort den kom in en bit i det tjocka partiet.
Det är ganska liten del av gräsmattan där det är så här tjockt gräs. Övriga delar har den klarat bra.

Men det hade nog varit smartare att gå en sväng med trimmern först, och klippt ner den värsta biten.
Men det är ju ingen sport :)
 
Procentaren skrev:
Det är av ren nyfikenhet. Hur tjockt gräs klarar en indego, och hur bär den sig åt när/om det blir problem, och kommer det berömda brölet när det är så tjockt ?
Svaret blev att den började slira, och förmodligen uppfattade den motståndet från gräset som hinder. Därav allt backande.
Något bröl blev det inte. Den stannade upp så fort den kom in en bit i det tjocka partiet.
Det är ganska liten del av gräsmattan där det är så här tjockt gräs. Övriga delar har den klarat bra.

Men det hade nog varit smartare att gå en sväng med trimmern först, och klippt ner den värsta biten.
Men det är ju ingen sport :)
Nei det er ingen sport, men du ber jo om problemer ... så her står det i Manualen din:

Så här förbereds gräset
Ta bort stenar, lösa träbitar, trådar, under spänningstående nätdonskablar och andra främmande föremålfrån det område som skall klippas.
Kontrollera att området som skall klippas är plant ochatt hinder för trädgårdsredskapet som t. ex. gropar,spår och branta släntar över 19° inte förekommer.Klipp huvudgräsmattan med en konventionell gräsklip-pare till en höjd på max. 40 mm och området kring be-gränsningstråden till en höjd på max. 20 mm.


 
Procentaren skrev:
Det är av ren nyfikenhet. Hur tjockt gräs klarar en indego, och hur bär den sig åt när/om det blir problem, och kommer det berömda brölet när det är så tjockt ?
Svaret blev att den började slira, och förmodligen uppfattade den motståndet från gräset som hinder. Därav allt backande.
Något bröl blev det inte. Den stannade upp så fort den kom in en bit i det tjocka partiet.
Det är ganska liten del av gräsmattan där det är så här tjockt gräs. Övriga delar har den klarat bra.

Men det hade nog varit smartare att gå en sväng med trimmern först, och klippt ner den värsta biten.
Men det är ju ingen sport :)
Living on the edge :)
 
Skönt med problemfritt gräsklippande :D när kommer den där stora firmware uppdateringen, ver 6?
 
Bockstensmannen skrev:
Skönt med problemfritt gräsklippande :D när kommer den där stora firmware uppdateringen, ver 6?
Nästa år/säsong ?
 
Procentaren skrev:
Jag skrev i går om att klipparen varit på reparation i knappt en månad. Gräset hann bli långt på den tiden. På ett parti är det över en decimeter.
I det här partiet har den haft det svårt. I morse stod den mitt i och slirade.
Jag knuffade fram den någon meter. Då backade den tillbaka någon decimeter, stannade och tänkte i ett par minuter, backade en decimeter igen......, tänkte........ backade..........

Jag fick åka till jobbet, men när jag kom hem hade den backat sig igenom hela det här värstingpartiet.
Bakändan hade åkt över begränsningstråden och stod i rabatten. Där hade den gett upp.
Men det var bara att knuffa fram den lite igen, så började den följa tråden.
Jag hade tänkt att den skall få klippa ner alltihop utan hjälp. Får se om det lyckas.
Ahh... coolt test. Nu blir man ju litet nyfiken på vad är det som Indegon triggar på. Uppfattar den det som att den har träffat på ett hinder (krockat) eller är det bara tungt. Det sitter krock/tilt sensorer på kretskortet och de reagerar nog bara på just stötar eller vältning. Sitter det någon sensor som känner av att kåpan rör sig i förhållande till chassit? Om inte så resulterar en mjuk inbromsning i tjock gräs bara till att klippmotorn går tungt. Är det det som maskinen reagerar på? Eller är det så sofistikerat att hjulen snurrar men maskinen inte flyttar på sig? Här är fritt för spekulationer, men har någon en underbyggd ide eller förklaring? Go on smartheads! And tell....
 
lilytwig skrev:
Ahh... coolt test. Nu blir man ju litet nyfiken på vad är det som Indegon triggar på. Uppfattar den det som att den har träffat på ett hinder (krockat) eller är det bara tungt. Det sitter krock/tilt sensorer på kretskortet och de reagerar nog bara på just stötar eller vältning. Sitter det någon sensor som känner av att kåpan rör sig i förhållande till chassit? Om inte så resulterar en mjuk inbromsning i tjock gräs bara till att klippmotorn går tungt. Är det det som maskinen reagerar på? Eller är det så sofistikerat att hjulen snurrar men maskinen inte flyttar på sig? Här är fritt för spekulationer, men har någon en underbyggd ide eller förklaring? Go on smartheads! And tell....
Det sitter krocksensorer i skalfestet. De reagerer på støt från sidan og fram-bak. På varje motor sitter det sensorer som reknar varv på hjulen. Da vet den hvor lang avstand den har åkt på klippeområdet eller langs kanttråden.

Så sitter det sensor før lutning, sladd, gps og kompass i elektroniken. På varje framhjul sitter lyftsensorer. På undersidan sitter og 3 sensorer som føler av kantledningen.

Klippaggregatet har ingen sensor, men den styr varvtalet ved hele tiden å måle effektforbrukningen til motoren. Når motstanden øker i gress eller mose så øker den turtallet og setter ner farten framåt.

Hvis den kommer i en sitvasjon hvor hjulen spinner eller den blir flyttet på vil den etter å ha kommit loss gå til kanttråden for å orientere seg på kartan. Når den finner ut hvor den er går den tilbake til arbetet.
 
  • Gilla
Waxinator och 1 till
  • Laddar…
Dr Ost skrev:
Living on the edge :)
Just precis. I dag har jag satt igång kantklippningen :)
 
Gräsligt kul...:)
 
hc77 skrev:
Hej,

Någon som gjort några försök att dämpa drivmotorerna med att trycka in mer fett i växellådorna och vad har ni i så fall fått för resultat?

Funderar på att prova detta närmaste dagarna och se om det går att få ner ljudnivåen något.
jag har gjort detta,, och kan tyvärr meddela att effekten är något kortvarig, efter ett par klippningar så återgick ljudet till det normala.
Kanske kan man fylla med ett lösare mer flytande fett, men då måste man göra egna tätningar som förhindrar att det rinner ur växellådan ( denna tätning saknas idag)

fett kul var det med :wow:
 
Redigerat:
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
rcjofo skrev:
Det sitter krocksensorer i skalfestet. De reagerer på støt från sidan og fram-bak. På varje motor sitter det sensorer som reknar varv på hjulen. Da vet den hvor lang avstand den har åkt på klippeområdet eller langs kanttråden.

Så sitter det sensor før lutning, sladd, gps og kompass i elektroniken. På varje framhjul sitter lyftsensorer. På undersidan sitter og 3 sensorer som føler av kantledningen.

Klippaggregatet har ingen sensor, men den styr varvtalet ved hele tiden å måle effektforbrukningen til motoren. Når motstanden øker i gress eller mose så øker den turtallet og setter ner farten framåt.

Hvis den kommer i en sitvasjon hvor hjulen spinner eller den blir flyttet på vil den etter å ha kommit loss gå til kanttråden for å orientere seg på kartan. Når den finner ut hvor den er går den tilbake til arbetet.
Ett av problemen med min klippare är att den ibland backar över tråden och signalerar att den är utanför området, det måste väl bevisa att trådsensorerna inte är aktiva när den backar? Detta händer enbart då den följer tråden utför en slänt (ca30% lutning)och det är fuktigt i gräset, då i sin iver att exakt följa tråden bromsar den ena hjulet och börjar då att glida,när den inte längre lyckas kompensera riktningen reagerar den med kraft och backar i en sväng ut ur området?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.