A
MeanMike skrev:
Ja jag e helt säker. pga. att jag frågade var lappen satt och han sa att det va den bak på klipparen. Jag stod nämligen utanför cheapy , på parkeringen och va 2 min från att skicka iväg hela rasket. Det va då Bosch ringde.
Jag kan hålla med dig om kanske nr på laddaren vore mer intressant. om det inte är så att dom vet vilka laddare som levererats till vilka klippar nr.
Har för mig att klipparen inte går att köra på en annan ladare. Förmodligen finns det en koppling mellan tillverkningsnr mellan klippare och laddstation. Min första service så skickades klipparen utan laddstation men blev tvugen att skicka den också för att de skulle kunna testa reperationen.
 
Hej alla!

Följt tråden sporadiskt sedan i Maj.

Fick min klippare "på köpet" när jag i början av sommaren investerade i en IVT vämepump.
Klipparen, som er döpt till skalman, har funkat ganska bra, bortsett från undertecknads missar vid dragning av begränsningslinan. Har efterhand moddat med tråden och har tillslut fått till ett bra resultat. Tyvärr har Skalman kapat tråden 6 - 7 ggr under de första veckorna.

Har tyvärr fått en felkod 194 - signalen från kanttråden, kontrollera basstation och kanttråden.

Kontaktade Supporten som sa att jag skall skicka in nätaggregat, basstationen och klippare. Han bar mig vänta två veckor till då en ny större mjukvarurelease då skulle finnas tillgänglig.

Han sa även att jag skulle radera kartan och kartera om för att tillfälligt komma förbi problemet med felkoden.
Inget fungerade! Har idag krupit ca 75 meter längs kabeln (där brotten har varit) och allt ser bra ut. Har även grön lampa på basstationen..

Hjääälp!!:(
 
Eriksgatan skrev:
Det är inte helt meningsfullt att jämföra klipptider förrän efter kanske 10 klippningar efter en återställning. Ett exempel är min klippare som nu plötsligt har gjort ett "kvantsprång" i kortare klipptid och klippomgångarna 17-19 efter installation går nu på 7 - 7,5h mot tidigare 9 - 9,5h. Samma slinga, samma höjdinställning och samma överlappsinställning (16).
Stämmer med vad supporten sa till mig. Fulländad kartering tar ungefär tre veckor enl supportkillen.
 
mortimer skrev:
Klipparen ser ut som föregångaren till min Stiga Multiclip 50s som jag använder nu istället för Indegon.

Då blir det att försöka häva ditt köp hos din ÅF i dagarna ?
Det är redan klart, men kommer ligga på lur och bevaka, hoppas de reder ut grejerna till nästa år/modell eller kanske 2015. Kanske komplettera med fler sensorer så den lättare känner igen sig var den är, och slipper tugga runt längst slingan, tex känner av en byggnadsvägg, känner av ett träd, hinder etc...tekniken finns ju redan i tex damsugarrobotar.
Men 2015 kanske det finns andra smarta alternativ, för mig är dock en slumpklippare inget alternativ, då kör jag hellre med min Stiga Multiclip från 1986 som faktiskt alltid levererar, vilket inte Indegon gjorde. Notera spiken som draghandtag :cool:
 
Redigerat:
Bockstensmannen skrev:
Det är redan klart, men kommer ligga på lur och bevaka, hoppas de reder ut grejerna till nästa år/modell eller kanske 2015. Kanske komplettera med fler sensorer så den lättare känner igen sig var den är, och slipper tugga runt längst slingan, tex känner av en byggnadsvägg, känner av ett träd, hinder etc...tekniken finns ju redan i tex damsugarrobotar.
Men 2015 kanske det finns andra smarta alternativ, för mig är dock en slumpklippare inget alternativ, då kör jag hellre med min Stiga Multiclip från 1986 som faktiskt alltid levererar, vilket inte Indegon gjorde. Notera spiken som draghandtag :cool:
Samma som för min del också. Är mestadels passiv läsare utan att göra nämnvärt många inlägg.
Spiken såg jag först inte men alla sätt är bra utom de dåliga :D

Bytte olja på Stiga nu i helgen, var ingen katastrof men kostar ju knappt 15kr.
Jag har fått bra pris på en HQ AM308 men det är med blandade tankar om man ska ha en slumpklippare och framförallt hur den är ljudmässigt. Men det får bli i en annan tråd.

Kannske börjar med en AM som får hänga med ca 7 år sedan har kanske Bosch rett ut sina problem så det blir byte till en Indego 90 (?) :D
 
tealine skrev:
42 V stadigt o fint, men testslingan fick samma beteende direkt. 20 meter tråd åt fanders och samtal med Bosch på måndag.
Undra vad jag gjorde rätt igår som löste det hela då?
Så jäkla skumt. Soligt väder idag, så på pin kiv kopplade jag in den slinga som inte funkat under en veckas tid, och nu funkade den direkt. Inte ett pip om problem med begränsningstråd.
Fattar ingenting, men tydligen har jag fått mig en solskenslirare på halsen. Något händer när marken är laddad med vatten som den inte hanterar.
 
KtmDanne skrev:
Stämmer med vad supporten sa till mig. Fulländad kartering tar ungefär tre veckor enl supportkillen.
Ja tiden kanske inte är avgörande utan hur många klippnningar den klarat av.
Jag kör ibland 2-3 klippningar per dag (ja jag vet att det låter knäppt) och då behöver ju jag bara 3-4 dar på mig......den som klipper varannan dag.....ja ni fattar.
 
KtmDanne skrev:
Hej alla!

Följt tråden sporadiskt sedan i Maj.

Fick min klippare "på köpet" när jag i början av sommaren investerade i en IVT vämepump.
Klipparen, som er döpt till skalman, har funkat ganska bra, bortsett från undertecknads missar vid dragning av begränsningslinan. Har efterhand moddat med tråden och har tillslut fått till ett bra resultat. Tyvärr har Skalman kapat tråden 6 - 7 ggr under de första veckorna.

Har tyvärr fått en felkod 194 - signalen från kanttråden, kontrollera basstation och kanttråden.

Kontaktade Supporten som sa att jag skall skicka in nätaggregat, basstationen och klippare. Han bar mig vänta två veckor till då en ny större mjukvarurelease då skulle finnas tillgänglig.

Han sa även att jag skulle radera kartan och kartera om för att tillfälligt komma förbi problemet med felkoden.
Inget fungerade! Har idag krupit ca 75 meter längs kabeln (där brotten har varit) och allt ser bra ut. Har även grön lampa på basstationen..

Hjääälp!!:(
Ja fast det kan vara nätaggregatet precis som min.
Jag hade fast grönt sken, sen blinkande o nu stendött. Ojämn matning får klipparen till mycket konstigt tydligen.
 
Får ge mig ut och krypa längs resterande 225 meter begränsningstråd. Inte vad jag längtar efter direkt.
Tror också att det kan vara nätaggregatet som spökar då problemet kom en dag när klipparen skulle ut ur laddaren.
Hade även några tillfällen innan dess då klipparen missade begränsningskabeln.
 
Så fick även jag till slut reklamera min klippare. Hade tänkt vänta tills hösten med att få den uppgraderad pga diverse välkända störande "features" så som högt motorljud, att den går 3-4 m utan knivar påslagna efter kalibrering, hel kantklippning utförs ej etc.

På sistone har den kört över begränsningstråden med upp till 50 cm ofta, till slut gjorde den det hela tiden, så jag gjorde omstarter enligt konstens alla regler utan framgång. Till slut gjorde jag en fabriksåterställning och därefter hände ingenting efter tryckning på "Kartera". Nedräkning skedde med 5, 4, 3, 2, 1 och sedan visades fel i begränsningstråd trots att den gröna lampan lyste med konstant sken och inga ändringar av slingan skett på flera månader. Vad kan jag förstå har bl a Procentaren här på forumet haft samma problem.

Jag skrev en omfattande felrapport och åkte in med klipparen till Hornbach. Pratade med en av säljarna som totalsågade Bosch för att de lanserat en ej färdig produkt och deras mycket nonchalanta attityd till det mesta. Frågade om Gardena-klipparen var ett bättre alternativ för mig och han svarade att han personligen vare sig skulle köpa Bosch eller Gardena utan istället HQ (ett märke som Hornbach för övrigt inte säljer)...

Hoppas nu mest på att jag får tillbaka en klippare i toppform och att jag får den snart.
 
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
Enrique skrev:
Så fick även jag till slut reklamera min klippare. Hade tänkt vänta tills hösten med att få den uppgraderad pga diverse välkända störande "features" så som högt motorljud, att den går 3-4 m utan knivar påslagna efter kalibrering, hel kantklippning utförs ej etc.

På sistone har den kört över begränsningstråden med upp till 50 cm ofta, till slut gjorde den det hela tiden, så jag gjorde omstarter enligt konstens alla regler utan framgång. Till slut gjorde jag en fabriksåterställning och därefter hände ingenting efter tryckning på "Kartera". Nedräkning skedde med 5, 4, 3, 2, 1 och sedan visades fel i begränsningstråd trots att den gröna lampan lyste med konstant sken och inga ändringar av slingan skett på flera månader. Vad kan jag förstå har bl a Procentaren här på forumet haft samma problem.

Jag skrev en omfattande felrapport och åkte in med klipparen till Hornbach. Pratade med en av säljarna som totalsågade Bosch för att de lanserat en ej färdig produkt och deras mycket nonchalanta attityd till det mesta. Frågade om Gardena-klipparen var ett bättre alternativ för mig och han svarade att han personligen vare sig skulle köpa Bosch eller Gardena utan istället HQ (ett märke som Hornbach för övrigt inte säljer)...

Hoppas nu mest på att jag får tillbaka en klippare i toppform och att jag får den snart.
Vågar du dela med dig av vilken HB butik du var hos och vilken säljare ?
Jag har själv "erfarenhet" av HB i Malmö/Arlöv och mestadels säljaren Birk där.
 
Enrique skrev:
Frågade om Gardena-klipparen var ett bättre alternativ för mig och han svarade att han personligen vare sig skulle köpa Bosch eller Gardena utan istället HQ (ett märke som Hornbach för övrigt inte säljer)...
En säljare utan koll. Gardena & HQ är samma sak, bara olika skal & lite olika specar i mjukvaran.
 
  • Gilla
Dr Ost
  • Laddar…
Tabellen med klipptider. Ligger den någonstans eller är det bara cut and paste som gäller?
 
Bosse Indego skrev:
Tabellen med klipptider. Ligger den någonstans eller är det bara cut and paste som gäller?
Klipp och klistra
 
Namn Storlek m2 Tid
rcjofo 250. 1 tim
meanmike. 250 50min
ecb 100 350 2*0,5 tim?
dr ost 600 3t 45m
Abki 600 12-14 tim
plaggis 750 8 tim
dennisson 800 2*14 tim?
ensamgud. 1000 10 tim
waxinator 1100 30 tim
martinbj 1200 12tim 45min
Procentaren 1000 9 tim 50 min
Bosse Indego 400 2tim 10min

Har uppdaterat tabellen!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.