1 160 194 läst · 6 151 svar
1160k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Tråkigt att höra att barnen tagit sönder din Indego, har ingen aning hur de ställer sig till sådant. Skolan bör ersätta!
Vad jag vet har Bosch inte semester? Skickade du med Indego, basstationen och laddare? Vad jag har förstått måste de har de delarna.
Någon som vet om man kan dra ut information med ett SD kort från datorn? Någon måste ha provat? Finns det något sätt man kan koppla den till en dator och dra ut vad nu som finns på Indegon? Har man en programerar i släkten borde de kunna göra det ena och det andra?
Vad jag vet har Bosch inte semester? Skickade du med Indego, basstationen och laddare? Vad jag har förstått måste de har de delarna.
Någon som vet om man kan dra ut information med ett SD kort från datorn? Någon måste ha provat? Finns det något sätt man kan koppla den till en dator och dra ut vad nu som finns på Indegon? Har man en programerar i släkten borde de kunna göra det ena och det andra?
Jag testade att sätta i ett tomt kort i min.. tänkte om det dyker upp nån ny meny eller liknande, alt om indy slängde över något till kortet men icke.. absolut ingenting hände vid denna enkla manöver
Jag menade givetvis inte att alla på Bosch har semester men kan ju vara så att de har lägre bemanning just nu eftersom det verkar ta relativt lång tid att få tillbaka klipparna just nu.Vallentun skrev:Tråkigt att höra att barnen tagit sönder din Indego, har ingen aning hur de ställer sig till sådant. Skolan bör ersätta!
Nä, helt rätt, det har inte hänt så mycket sedan du var inne senast.....på fyra dagarmortimer skrev:
(jag försöker också komma ur det här beroendet ;-))
Vinkeln är inte skarp. 80 grader målt som at 0 grader er rakt fram, och 180 grader er at snu helt rundt.Eriksgatan skrev:Jag har funderat men har ingen aning varför den gick utanför. Förstår jag dig rätt så ligger stället där klipparen gick utanför ca 50 cm efter en hyfsat skarp vinkel, men vi vet inte från vilket håll den gick dit eller om det var under kantklippning eller klippning. Den kan ju ha klippt nästan parallellt med tråden i riktning mot halvcirkeln och vänt motsols mot denna så att den kommer en bit utanför tråden. Hur långt från tråden ligger stenen? Kan krocksensorerna då ha reagerat på stenen eller något annat, t ex slamrat emot någon skarv i trädgårdsplatta, precis innan klipparen hann göra sin normala backningsmanöver? Det kanske då bryter den programsnutten och gör att den istället fokuserar på att registrera och undersöka det tillfälliga hinder den nu stött på? Kanske är det så illa att den då "glömmer" vilken sida om begränsningstråden den är på och tror felaktigt att den är innanför med trådsensorn och därför inte vill passera den in till klippytan igen? I så fall kommer det att kunna hända de flesta av oss pga. staket och annat strax utanför tråden, om än inte särskilt ofta.
Jag vet att det är vilda spekulationer, men det är det enda jag kommer på.
Det er ingen andra hinder i det området den kunne treffe utan att gå utanför med alla 4 hjulen. Jag tror inte den har krokkad med et tre, backat lite, och sen hoppad på stenen när den skulle svinge snuten rundt.
Hjulen gikk framåt, forsøkte att gå leng upp på stenen. Derför tror jag inte krokksensorn blev aktiverad på nogot sett.
Och dette hende 4-5 gonger under den väckan jag hadde 5167. Jag tror den ville vassa knivene.
Usch då. Jag som redan har separationsångest efter 3 dagar......satt o tittade på när någon firma plöjde ner en kabel hos en granne igår för att en HQ 305 ska gå o störa mig där.......hc77 skrev:
Hade behövt Indy nu så kunde jag bussat han på den lille HQ klipparen.
Rätt roligt att installatören sa att HQ minsann hade vunnit striden om patentet, om jag inte minns rätt va det väl inte alls så. Det är väl därför Jula åter säljer Landroider.
Ska nog se till att Indy hugger den lille fan......
Ser ut att utveckla sig till robot krig på MeanMikes:s gata, ser framför mig något sånt här:MeanMike skrev:Usch då. Jag som redan har separationsångest efter 3 dagar......satt o tittade på när någon firma plöjde ner en kabel hos en granne igår för att en HQ 305 ska gå o störa mig där.......
Hade behövt Indy nu så kunde jag bussat han på den lille HQ klipparen.
Rätt roligt att installatören sa att HQ minsann hade vunnit striden om patentet, om jag inte minns rätt va det väl inte alls så. Det är väl därför Jula åter säljer Landroider.
Ska nog se till att Indy hugger den lille fan......
http://www.youtube.com/watch?v=LJxPLqO3EBE
Ni kan nog själva lista ut vilken robot som är Indy :wow: vi behöver bara modda lite på vapen sidan
Behövs det förstärkning så är det bara att kalla in "the hangarounds" från Göteborg, det vi ni väl nere i halmstad.
Sen kanske det finns en hangaround avdelning i Norge också ?
Kanske läge att skippa ljudämpnings modifiering av drivmotorerna och övergå till vapen utrustning i stället
Ja, om ni inte kan få dem till att klippa problemfritt kan man ju alltid använda dem till andra uppgifterTyk1 skrev:Ser ut att utveckla sig till robot krig på MeanMikes:s gata, ser framför mig något sånt här:
[länk]
Ni kan nog själva lista ut vilken robot som är Indy :wow: vi behöver bara modda lite på vapen sidan
Behövs det förstärkning så är det bara att kalla in "the hangarounds" från Göteborg, det vi ni väl nere i halmstad.
Sen kanske det finns en hangaround avdelning i Norge också ?
Kanske läge att skippa ljudämpnings modifiering av drivmotorerna och övergå till vapen utrustning i stället
Vet inte vilket patent som avsågs i tidigare inlägg, men en stor anledning till att det nu dyker upp så många nya robotar är att Husqvarnas viktigaste patent har gått ut i tid. Nä, jag vet inte exakt vad som avses men informationen i sig har jag fått direkt från folk på Husqvarna. En annan bor ju bara en kilometer ifrån
Blir lite förvirrad, är det du eller MeanMike som hört om patentstridens utgång från HQ folk. Det finns i alla fall inget på nätet vad jag kan se att så skulle vara fallet, någon som hittat mer än rykten.Dr Ost skrev:Vet inte vilket patent som avsågs i tidigare inlägg, men en stor anledning till att det nu dyker upp så många nya robotar är att Husqvarnas viktigaste patent har gått ut i tid. Nä, jag vet inte exakt vad som avses men informationen i sig har jag fått direkt från folk på Husqvarna. En annan bor ju bara en kilometer ifrån
Vad det gäller HQs patent så har det gått ut som redan är noterat. Alla fall i Sverige är tillbakadragna, om nu HQ menar detta som en seger. Det som återstår är en stämning mot Positec i Tyskland vilken skulle upp i rätten i juni, har inte hört något om detta. Expertisen säger att HQ inte har en chans att vinna. Dessutom har Worx tagit patent på den lösning som idag finns på 2013 års modell av klippare. Bosch har patent på parallellklippning och fler patent finns det säkert från andra märken. Tror nog att snaran börjar dras åt kring HQ. Det som återstår är guidekablen men vet inte om det låg med i det patent som gick ut.Gimbal skrev:
Sedan vet vi att Jula samt COOP har börjat att sälja Landroid igen. Så även där har HQ tydligen förlorat.
Redigerat:
Har talat med Bosch support idag (Jonatan)
Min klippare har fått "spelet" och har rymt utanför tråden flera gånger och visar kod 194 och 149.
Rådet från supporten är att ALLA hinder ska markeras med tråd. Alltså gäller inte den ursprungliga instruktionen om hinder högre än 6 cm.
Min klippare har bara gått med mode "Klipp" och vandrat mycket längs tråden så fula spår uppstått.
Är det bättre att köra med tidsfönster ur den aspekten? Klipparen har annars gjort sitt jobb hyggligt sen veckan före midsommar.
5.7 Build 4462
Min klippare har fått "spelet" och har rymt utanför tråden flera gånger och visar kod 194 och 149.
Rådet från supporten är att ALLA hinder ska markeras med tråd. Alltså gäller inte den ursprungliga instruktionen om hinder högre än 6 cm.
Min klippare har bara gått med mode "Klipp" och vandrat mycket längs tråden så fula spår uppstått.
Är det bättre att köra med tidsfönster ur den aspekten? Klipparen har annars gjort sitt jobb hyggligt sen veckan före midsommar.
5.7 Build 4462
Rymmer den utanför din tomt eller utanför dina interna begränsnignar (buskar, rabatter m.m..) på tomten ?iggepop skrev:Har talat med Bosch support idag (Jonatan)
5.7 Build 4462
Ser inte varför markering av ALLA hinder skulle lösa t.ex rymningsproblem.