Eriksgatan
Dr Ost skrev:
Tack nattredaktionen (Eriksgatan) för bra kommentarer :).
När ägarna sover vakar Eriksgatan över Indegosarna (gammalt trädgårdsordspråk) :D
Dr Ost skrev:
Bara ett litet förtydligande ang trädet. Utifrån att ön är satt utifrån minimimåttet 35 cm så trodde jag inte att klipparen kunde komma så långt fram så att den kunde signalera att den är utanför tråden (för där står ju ett träd som hindrar den ganska rejält :)), men uppenbarligen så krävs visst inte många mm/cm överträdelse...
Körde klipparen alltså rakt fram in i trädet med fronten först och stannade därefter med meddelandet "utanför tråden"? Den hade väl tolkat inställd klipphöjd något fel eller så behövde trädet kanske beskäras... Eller så har du råkat få en riktig alfahanne som tolkar alla hinder som tillfälliga eftersom de strax blir nedkämpade. Inget futtigt litet träd skall få hindra grässkötaren att genomföra sitt uppdrag att hålla gräsmattan kortklippt... :)

Annars, om man följer 35 cm avstånd runt öar borde det nog alltid finnas utrymme nog för att klipparen skall kunna begå felet att gå utanför tråden när den svänger från sidan.

Ta i trä, men mina 2012 4200/ver. 5.7 kunde ibland hamna utanför tråden just vid sidovridningar, men ingen från de senare två versionerna har ännu gjort detta. Jag antar att det beror på en smartare logik, där klipparen först prövar att backa rakt bakåt ca ett halvt hjulvarv när den känner att den är över tråden och först därefter svänger runt. Jag tror att detta inte kom förrän med b.5167, men denna version har du ju fått med din uppgradering... :confused:
Är trädet ungefär vid halva trådens längd, dvs. längst bort från laddstationen?
 
Man skall ju inte behöva klippa ner gräsmattan med vanlig bensin-klippare först 2 nivåer under vad indegon är inställd på för att slippa "turbo bröl"
Då känns det ju rätt meningslöst med en robot :p

Jag hade min inställd på nivå 3 innan (med 5.8) då gick den nästan hela tiden i turbomode, oavsett hur mycket jag klippte gräsmattan verkade det som. Kanske för mycket i mossans lägre nivå då, ojämn gräsmatta etc?

Hade varit bättre med att kunna inaktivera turbobröl helt isf. Min går upp i turbomode till synes utan att gräset är speciellt högt ibland och ligger sedan där ett bra tag.
Känns som funktionen är förättrad sedan 5.7 men inte helt 100% ännu.
 
Eriksgatan skrev:
Körde klipparen alltså rakt fram in i trädet med fronten först och stannade därefter med meddelandet "utanför tråden"? ...
...
Är trädet ungefär vid halva trådens längd, dvs. längst bort från laddstationen?
Nu blev jag nästan mörkrädd. Hur visste du trädets position? Helt rätt, nästan exakt efter halva sträckan mitt emot laddstationen (dock en bra bit bort). Berätta mer :) Magnetfältet som lägst där?

Ang HUR den körde in så är svaret att jag inte vet då jag inte var hemma. Om jag tittar på kortet som jag tog så står nosen rakt emot trädet med ett avstånd som gissningsvis är något mindre än de 35 cm (dock inget komplicerat område. Rent och fint runtomkring trädet).
 
Bockstensmannen skrev:
Man skall ju inte behöva klippa ner gräsmattan med vanlig bensin-klippare först 2 nivåer under vad indegon är inställd på för att slippa "turbo bröl"
Då känns det ju rätt meningslöst med en robot :p

Jag hade min inställd på nivå 3 innan (med 5.8) då gick den nästan hela tiden i turbomode, oavsett hur mycket jag klippte gräsmattan verkade det som. Kanske för mycket i mossans lägre nivå då, ojämn gräsmatta etc?

Hade varit bättre med att kunna inaktivera turbobröl helt isf. Min går upp i turbomode till synes utan att gräset är speciellt högt ibland och ligger sedan där ett bra tag.
Känns som funktionen är förättrad sedan 5.7 men inte helt 100% ännu.
Det finns inget enkelt svar på detta......
Om man säger så här istället:
Varför går den upp i "bröl"? (tubomode)
Om det är som du skriver, att du har klippt mattan under nivån för klipparen, då e det fel på klipparen
men.....jag gissar på att du har partier där knivarna tar i (då är du inte 2 nivåer under....) då aktiveras (turbomode)
Mossa är något som oxå trögar knivarna. men då är du inte 2 nivåer under....heller.

Det finns inga andra altenativ. De som har haft turbomode utan anledning har vi här konstaterat att det triggas av obalans och sen självsvängningar= kass upphängning (skicka tillbaka)

Annars är det faktiskt så att maskinen tar i aldeles för mycket nånstans med knivarna. tidiga modeller varvade heller inte ner igen (ibland beroende av självsvängningar) nyare gör det.

O jag saknar min Indy som är på reparation och uppdatering
Ingen att gå o titta på o ingen öl.
Igår kom frugan o gav mig en cider istället. fy fan va detta suger......:(
 
Redigerat:
  • Gilla
Tyk1 och 2 till
  • Laddar…
Turboleget aktiveras av økt motstånd.

Hvis kniverna eller tallriken går å subber i gammalt stivt gress eller mosse vil det unødigt aktiveras. Hvis en klipper ned lite under normalleget vil man unngå dette.

Cider hva galt har du gjordt ? :beer:
 
Redigerat:
Eriksgatan skrev:
Ta i trä, men mina 2012 4200/ver. 5.7 kunde ibland hamna utanför tråden just vid sidovridningar, men ingen från de senare två versionerna har ännu gjort detta. Jag antar att det beror på en smartare logik, där klipparen först prövar att backa rakt bakåt ca ett halvt hjulvarv när den känner att den är över tråden och först därefter svänger runt. Jag tror att detta inte kom förrän med b.5167, men denna version har du ju fått med din uppgradering... :confused:
Är trädet ungefär vid halva trådens längd, dvs. längst bort från laddstationen?
Min 5167 var stadig å finne med begge bakhjulene PÅ tråden og nesen på en sten langt utenfor tråden. Avstanden ut til stenen var altså så lang at klipperen måtte sette begge hjulene på tråden for å klare å legge nesen oppå stenen. Jeg hadde også noen tilfeller hvor 5167 gikk tvers over en ø. Den hadde ikke kniven i gang noen av gangene den gjorde dette. 4435 hadde aldri dette problemet. 4435 var derimot ivrig til å treffe kabelen med 30 graders vinkel, svinge 60 grader ut fra området og klage over at den var på utsiden. 5167 gjorde dette bare hvis den traff et hinder på utsiden mens den holdt på å snu feil vei.
 
Eriksgatan
Dr Ost skrev:
Nu blev jag nästan mörkrädd. Hur visste du trädets position? Helt rätt, nästan exakt efter halva sträckan mitt emot laddstationen (dock en bra bit bort). Berätta mer :) Magnetfältet som lägst där?
Jag väntar precis på en bekräftelse från Bosch om detta, men om det är så att det är en proportionellt avtagande signal mot trådavståndet från stationen kan det vara så att signalen där hamnade under gränsvärdet så att klipparens sensor inte kan läsa exakt var tråden är. (Klipparen däremot måste hela tiden kunna läsa av att den har sin signal med rätt ID någonstans annars stannar den direkt). Indikatorlampan börjar heller inte blinka eftersom laddstationen inte kan läsa av signalens styrka ute runt tråden, den kan bara känna den totala impedansen. Denna impedans kan troligen få variera rätt mycket, annars skulle inte Bosch ha kunnat testat god funktion med över 1000 meter tråd, som någon påstod.

Kombon att man t ex först förlänger tråden och sedan inte låter laddstationen få någon minut att ställa in sig (med avstängd klippare utanför laddstationen...:)) kan kanske orsaka för svag signal längst bort. Om detta inte upprepar sig igen efter att du nu gjort detta enligt installationstågordningen, så tror jag ännu mer på att den spelar roll. Det hade varit käckt om alla med trådföljandeproblem hade haft var sitt instrument för att mäta magnetfältet så att vi hade kunnat jämföra.
 
  • Gilla
Tyk1
  • Laddar…
Eriksgatan
petterg skrev:
Min 5167 var stadig å finne med begge bakhjulene PÅ tråden og nesen på en sten langt utenfor tråden. Avstanden ut til stenen var altså så lang at klipperen måtte sette begge hjulene på tråden for å klare å legge nesen oppå stenen. Jeg hadde også noen tilfeller hvor 5167 gikk tvers over en ø. Den hadde ikke kniven i gang noen av gangene den gjorde dette. 4435 hadde aldri dette problemet. 4435 var derimot ivrig til å treffe kabelen med 30 graders vinkel, svinge 60 grader ut fra området og klage over at den var på utsiden. 5167 gjorde dette bare hvis den traff et hinder på utsiden mens den holdt på å snu feil vei.
Hmm... Där klipparen stod med bägge bakhjulen på tråden, var där gräs eller hade du lagt begränsningstråden under en stenläggning så att den låg djupare ned just där? Var också detta längst bort från laddstationen (mätt i trådlängd - inte fågelvägen)?
 
Eriksgatan skrev:
Kombon att man t ex först förlänger tråden och sedan inte låter laddstationen få någon minut att ställa in sig (med avstängd klippare utanför laddstationen...:)) kan kanske orsaka för svag signal längst bort
Point taken :)

Eriksgatan skrev:
Om detta inte upprepar sig igen efter att du nu gjort detta enligt installationstågordningen, så tror jag ännu mer på att den spelar roll. Det hade varit käckt om alla med trådföljandeproblem hade haft var sitt instrument för att mäta magnetfältet så att vi hade kunnat jämföra.
Finns dessa att köpa på Biltema? :)

Oavsett, din teori fick ju en viss bärighet utifrån mitt exempel. Tycker vi skickar ut frågan till övriga på forumet, när er klippare hamnar utanför begränsningstråden, är det oftast där tråden är som längst bort från basstationen?
 
Eriksgatan, I am sorry, halshugg mig om du vill... men när jag läser ditt svar igen där du tycker att laddstationen skall få tid på sig att ställa in sig före man sätter in roboten, vilket låter logiskt, är då inte instruktionen som jag idag fick från Bosch fel/ej komplett? Dvs borde inte de fem minuterna ligga mellan att man slår på strömmen och att man sätter i roboten? Eller kanske fem minuter på två ställen?
 
  • Gilla
Tyk1
  • Laddar…
Dr Ost skrev:
Point taken :)



Finns dessa att köpa på Biltema? :)

Oavsett, din teori fick ju en viss bärighet utifrån mitt exempel. Tycker vi skickar ut frågan till övriga på forumet, när er klippare hamnar utanför begränsningstråden, är det oftast där tråden är som längst bort från basstationen?
Nepp, min kunde stanna på random ställen.. någon gång t.o.m precis jämter laddstationen. (På utgående kabel) men jag hade 5.7..
 
rcjofo skrev:
Cider hva galt har du gjordt ? :beer:
Jag vet inte. Allt är emot mig. Som sagt när tom frugan kommer med cider , ja då e det illa.
Kan man ju likaväl dricka hallon eller bananläsk, eller Elvira-blåtira. Brrrr va hemskt.

Kan förresten berätta att jag nyssen fick gå in till en bortrest granne och bar in hans HQ308 till basstationen då den stod dö på mattan. Jag har fått pin-cod så det gick bra. Jag gick lättfotad därifrån med ett leende och tänkte "HQ stannar likväl dom också utan anledning" livet känns mer rättvist nu.........:screwy:
 
  • Gilla
rcjofo och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
Dr Ost skrev:
Eriksgatan, I am sorry, halshugg mig om du vill... men när jag läser ditt svar igen där du tycker att laddstationen skall få tid på sig att ställa in sig före man sätter in roboten, vilket låter logiskt, är då inte instruktionen som jag idag fick från Bosch fel/ej komplett?Dvs borde inte de fem minuterna ligga mellan att man slår på strömmen och att man sätter i roboten? Eller kanske fem minuter på två ställen?
Jo absolut, och 5 minuter vete sjutton om vare sig laddstation eller robot behöver..
Så här skulle jag ha skrivit i FAQ:n:
  1. Hämta tre kalla pilsner
  2. Stäng av strömmen till laddstationen och ta ut Indegon
  3. Ta ut den röda nyckeln ur Indegon
  4. Fråga om Indegon vill ha en pilsner, drick sedan upp den själv
  5. Sätt in den röda nyckeln igen
  6. Slå på strömmen till laddstationen igen
  7. Vänta 1 minut, drick en till pilsner under tiden.
  8. Sätt Indegon i laddstationen igen
  9. Tryck på någon av displayknapparna för att "boota" igång klipparen
  10. Drick en pilsner medan klipparen bootar igång.
  11. Tryck på "Drick", nej "Klipp" menar jag.
  12. ​Lägg dig i hängmattan och sov gott.(y)
 
  • Gilla
rcjofo och 4 till
  • Laddar…
Eriksgatan
MeanMike skrev:
Kan förresten berätta att jag nyssen fick gå in till en bortrest granne och bar in hans HQ308 till basstationen då den stod dö på mattan. Jag har fått pin-cod så det gick bra. Jag gick lättfotad därifrån med ett leende och tänkte "HQ stannar likväl dom också utan anledning" livet känns mer rättvist nu.........:screwy:
Hade jag haft det guldläget med en bortrest HQ-granne, skulle jag ha lånat dennes laddstation och testat att sätta den i serie med min, kritat upp stora kvadrater över hela gräsmattan med nummer inuti, tillkallat hemmavarande grannar, tagit upp några väl kylda backar från källaren och kört igång Robo Wars inkl. RoboLotto i pausen för fruarna (har ändå en massa skit i förråden jag inte orkar köra till tippen...).
Allt tillåtet inkl. segerbröl. YOLO! :wow:
 
Redigerat:
  • Gilla
Tyk1 och 1 till
  • Laddar…
dennisson skrev:
Nepp, min kunde stanna på random ställen.. någon gång t.o.m precis jämter laddstationen. (På utgående kabel) men jag hade 5.7..
Den hade nog behövt Eriksgatans omstartsguide :) (lite på allvar)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.