1 160 340 läst · 6 151 svar
1160k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
2. mai sendte jeg den foreslåtte prosedyren til Bosch. I 5.8 build 5167 ser de ut til å ha implementert den i form av at den rygger - men det skjer først ETTER at du har skrevet inn pinkoden. Kodeendringen er altså totalt verdiløs. Det perfekte eksempel på at Bosch ikke har forstått at en robotgressklipper skal klippe gress uten mennesklig innblanding.chakie skrev:Oj, här har det varit aktivitet under sommaren. Vår Indy har faktiskt fungerat helt ok i 1.5 månader nu, men pga torka har det inte varit mycket att klippa alls. Vi hade under en månad typ 10 minuter regn...
En grej jag dock märkt med vår är att den är hyperkänslig för gropar och grästuvor. Den stannar ofta på rätt släta platser och klagar på att den blivit upplyft. Tittar man på gräsmattan så är där sällan nåt som den borde bry sig om, jag tror helt enkelt att den är för känslig med sina marksensorer. Nu verkar den sluta jobba direkt som en sensor ger utslag och försöker inte göra nåt åt saken. Vad den ju borde göra är direkt stoppa dom roterande bladen och sen försöka köra lite tillbaka. Om det fungerar och marksensorn igen har kontakt med marken var det falskt alarm och den kan fortsätta normalt. Verkar som om mjukvaran helt enkelt är dålig i det här avseendet.
Men, nu till min fråga. Är det här nåt som andra märkt av, eller har det kanske blivit korrigerat i nyare mjukvaruversioner? Vi har mjukvara version 5.7 och 4462 och det finns ju nyare att få. Om nyare inte har det här problemet tror jag Bosch får titta på Indy när säsongen är slut.
Løsningen på ditt problem er å smøre den vertikale delen av bolten hjulene henger på med fett. Bosch's løsning er å bytte framhjulene - en løsning som varer 2 dager før den må gjentas. Bruk en type fett som er vannfast så varer det i flere uker.
Jag har ju tidigare i veckan skrivit att min Indego fick fnatt. Om det hade något samband med det kraftiga åskvädret som var i antågande eller ej vet jag inte. Men från att ha klippt mina ca250kvm i Auto läge på ca1h->1h&20min & i 16cm lägen på ca1h20m->1h45m, så var den uppe i ca2h30min i 16cm läget & en massa konstiga hyss. Hade den strömlös över en dag & därefter så var den idag nere på ganska exakt 1h15min i 16cm läget.
Aha, det ska jag prova på, tack för tipset! Vår klippare var som ny mycket mindre känslig för groparna och dom första veckorna hade den inga problem med sensorerna, förutom på några ställen där gräsmattan nog hade djupa hål. Det kunde ju tyda på att någon smörjning som fanns där från början nu slitits bort.petterg skrev:
Martinbj skrev:
Namn | Storlek m2 | Tid |
rcjofo | 250 | 1 tim |
meanmike | 250 | 50min |
ecb 100 | 350 | 2*0,5 tim? |
dr ost | 600 | 3t 45m |
plaggis | 750 | 8 tim |
dennisson | 800 | 2*14 tim? |
ensamgud | 1000 | 10 tim |
waxinator | 1100 | 30 tim |
martinbj | 1200 | 12tim 45min |
Procentaren | 1000 | 9 tim 50 min |
Gräsyta, drygt 1000 M2. Två ytor med en smal passage emellan.
Körtid 423 minuter + Laddningstid 167 minuter.= 590 minuter ( 9H 50 min)
Egentligen var den färdig efter 550 minuter. Jag råkade få syn på displayen att den var klar och gick till basstationen. Då stod laddningstiden på 127 minuter. Laddningen efter det tog 40 minuter.
Alltså totalt 590 minuter. 9h 50minuter.
För en kort tid sedan konstaterade jag att denna klipparen hade mycket mekaniska fel (klippmotorupphängning, hjul som lossar, framhjul som fastnar) och brister i kvalitén, men får nog allt ta och ändra mig lite där. Sista dagarnas inlägg här ger antydningar att även elektroniken är en svag punkt där kartan blir korrupt efter en tid och även givarna.
Är det något som verkligen fungerar på denna klippare; batteriet har väl inte gett upp för någon ännu troligtvis ?
Att chinghong klippare från Kina för par tusenlappar har kvalitetsbrister får man räkna med många ggr men att Bosch som ändå signalerar kvalité i allt annat skulle släppa igenom en sådan klippare trodde jag inte. Men man kan inte ha rätt alla gånger...
Är det något som verkligen fungerar på denna klippare; batteriet har väl inte gett upp för någon ännu troligtvis ?
Att chinghong klippare från Kina för par tusenlappar har kvalitetsbrister får man räkna med många ggr men att Bosch som ändå signalerar kvalité i allt annat skulle släppa igenom en sådan klippare trodde jag inte. Men man kan inte ha rätt alla gånger...
Batteri er forbruksvare på samtlige robotklippere. Fordelen med Bosch er at det er billigt og vil vare lenge fordi den bruker kun 1/4 av tiden en slumpklipper vil bruke.mortimer skrev:För en kort tid sedan konstaterade jag att denna klipparen hade mycket mekaniska fel (klippmotorupphängning, hjul som lossar, framhjul som fastnar) och brister i kvalitén, men får nog allt ta och ändra mig lite där. Sista dagarnas inlägg här ger antydningar att även elektroniken är en svag punkt där kartan blir korrupt efter en tid och även givarna.
Har du gjordt noen av de tiltak vi andre her på forumet har foreslått for deg ? For å eliminere løse hjul, brøl osv ? Eller håper du på at den skal begå selvmord så du får byttet den i en annen robotklipper ?
Laddningstid efter en klippcykel är klar känns inte relevant och jag tvivlar på att de andra i tabellen har tagit med detta, åtminstone inte jag.Procentaren skrev:Procentaren, uppdatering av tabellen
Namn
Storlek m2
Tid
rcjofo
250
1 tim
meanmike
250
50min
ecb 100
350
2*0,5 tim?
dr ost
600
3t 45m
plaggis
750
8 tim
dennisson
800
2*14 tim?
ensamgud
1000
10 tim
waxinator
1100
30 tim
martinbj
1200
12tim 45min
Procentaren
1000
9 tim 50 min
Gräsyta, drygt 1000 M2. Två ytor med en smal passage emellan.
Körtid 423 minuter + Laddningstid 167 minuter.= 590 minuter ( 9H 50 min)
Egentligen var den färdig efter 550 minuter. Jag råkade få syn på displayen att den var klar och gick till basstationen. Då stod laddningstiden på 127 minuter. Laddningen efter det tog 40 minuter.
Alltså totalt 590 minuter. 9h 50minuter.
Det där är nog en filosofisk fråga som i verkligheten inte spelar så stor roll för de som har större gräsmattor.Dr Ost skrev:
Rimligen kollar man i displayen vad räkneverken står på före och efter en total klippning - och att kunna passa sin maskin just den gång den går in med KLAR i displayen borde väl vara en slump? Det intressanta är nog totaltiden klipparen är aktiv med klippning+laddning+filosofiska funderingar och allt annat den har för sig när klipptallriken inte snurrar. Jag hade en känsla av att klippningstiden skenade iväg exponentiellt med större matta men om man tar bort några extremvärden så ser det faktiskt rätt så linjärt ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja jag har en grej som fungerar precis lika bra som innan..... och som det va tänkt. Här har Bosch lyckats bra tycker jag.mortimer skrev:För en kort tid sedan konstaterade jag att denna klipparen hade mycket mekaniska fel (klippmotorupphängning, hjul som lossar, framhjul som fastnar) och brister i kvalitén, men får nog allt ta och ändra mig lite där. Sista dagarnas inlägg här ger antydningar att även elektroniken är en svag punkt där kartan blir korrupt efter en tid och även givarna.
Nu talar jag alltså om kartongen som klipparen låg i när jag köpte den. Den e så välkonstruerad o genomtänkt, o lika fin...........
och fungerar perfekt när man skickar tillbaka den på service.......
Det saknas med andra ord i uppdraget "definition of done" . Jag anser att klippningen är klar när ungarna kan slänga ut leksaker på gräsmattan alternativt när man vågar ge sig av till sommarstugan och i båda fallen torde det vara redan när klipparen har dockat för sista gången.Dr Ost skrev:
Prio: låg
Sedär, tummen upp för detta. En väsentlig del som jag hade missatMeanMike skrev:Nja jag har en grej som fungerar precis lika bra som innan..... och som det va tänkt. Här har Bosch lyckats bra tycker jag.
Nu talar jag alltså om kartongen som klipparen låg i när jag köpte den. Den e så välkonstruerad o genomtänkt, o lika fin...........
och fungerar perfekt när man skickar tillbaka den på service.......
(Ska man vara petig så var inte min fin vid sista servicen, den var dock inte skadad men färgen hade lossat på mycket av kartongen)
Jag är ju inte så korkad att jag köper en så pass dyr klippare för att sedan behöva åtgärda uppenbara konstruktionsfel på egen hand. Byter du motorn på egen hand också när den har rasat på din nyinköpta nya bil bara för att få den till att gå frammåt ? Eller använder en workaround och låter grannens häst dra bilen dit du vill "köra" med din bil ?rcjofo skrev:Batteri er forbruksvare på samtlige robotklippere. Fordelen med Bosch er at det er billigt og vil vare lenge fordi den bruker kun 1/4 av tiden en slumpklipper vil bruke.
Har du gjordt noen av de tiltak vi andre her på forumet har foreslått for deg ? For å eliminere løse hjul, brøl osv ? Eller håper du på at den skal begå selvmord så du får byttet den i en annen robotklipper ?
Givetvis har du helt rätt samtidigt som det då även blir svårt att förstå vad du gör på detta forum (om man skall vara konsekvent)mortimer skrev:Jag är ju inte så korkad att jag köper en så pass dyr klippare för att sedan behöva åtgärda uppenbara konstruktionsfel på egen hand. Byter du motorn på egen hand också när den har rasat på din nyinköpta nya bil bara för att få den till att gå frammåt ? Eller använder en workaround och låter grannens häst dra bilen dit du vill "köra" med din bil ?
Jaha. jag trodde ju min klippare fixade till sig efter jag raderat kartan...det höll bara 1 gång. Men när jag tänker efter så har den bara problem när den ska kantklippa. Alltså när den ska vända 180gr. då vänder den 200gr istället, rakt in i väggen. Vid vanlig klippning verkar det funka. Nä jag ringer på måndag o sen får det bli uppdatering.
Förresten ser att jag har blivit lite vuxen nu när mitt 100 inlägg skrivs. Får nog fira med nån pilsner senare idag, för nu ska det bli bad i havet.
Förresten ser att jag har blivit lite vuxen nu när mitt 100 inlägg skrivs. Får nog fira med nån pilsner senare idag, för nu ska det bli bad i havet.
Hur korkat du er skal jeg ikke utale meg om. Men, du er ikke interesert i å få din Bosch Indego til å fungere.mortimer skrev:Jag är ju inte så korkad att jag köper en så pass dyr klippare för att sedan behöva åtgärda uppenbara konstruktionsfel på egen hand. Byter du motorn på egen hand också när den har rasat på din nyinköpta nya bil bara för att få den till att gå frammåt ? Eller använder en workaround och låter grannens häst dra bilen dit du vill "köra" med din bil ?
Legger merke til at du anvender dette og flere andre forum til enbart negativ omtale. Flere her har gitt deg tips om hvordan du kan unngå problemene du har med hjul og brøl, men du fortsetter likedan. Nå gjør du even andres problem til dine.
... du vil ha pengene dine tilbake....bruk din tid hos din AF. Du fikk even reseptet på hur du gjør det på dette robotgressklipperforum ...