1 160 582 läst · 6 151 svar
1161k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
För fullständighetens skull, här en bild på ett helt hjul inkl. de två plastsplinesen i centrum.
Jmf. med bilden i #3219.
Tips om bilder: Klicka 3 ggr i följd på bilden så kommer den först i ett eget fönster och blir sedan jättestor.
Jmf. med bilden i #3219.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tips om bilder: Klicka 3 ggr i följd på bilden så kommer den först i ett eget fönster och blir sedan jättestor.
Redigerat:
Jeg har sjekket min også venstre hjulbolt var ganske løs og det var lite Loctite på bolten. Høyre var ok.
Jeg tror din har kjørt med løse hjul inntil splinsen tok kvelden.
Motorene har et bra dreiemoment og derfor er det en bra ting at hjulnavet går sønder og ikke framdriftsmotor - elektronikk da dette er meget dyrt. Bosch har trolig konstruert navet slik med vilja .. veldig bra !
Under normal bruk vil ingenting hende med mindre den fastnar i maskroshål ( aner ikke hva det er , grenar, leksaker, eller vinder opp begrensningskabel.
Hvis den er sammensatt i England vil jeg anbefale alle å trekke etter samtlige synlige skruer og hjulboltene ( bak hjulkapslene ) Og bruk Loctite eller tilsv kjemisk låseveske ...
Jeg tror din har kjørt med løse hjul inntil splinsen tok kvelden.
Motorene har et bra dreiemoment og derfor er det en bra ting at hjulnavet går sønder og ikke framdriftsmotor - elektronikk da dette er meget dyrt. Bosch har trolig konstruert navet slik med vilja .. veldig bra !
Under normal bruk vil ingenting hende med mindre den fastnar i maskroshål ( aner ikke hva det er , grenar, leksaker, eller vinder opp begrensningskabel.
Hvis den er sammensatt i England vil jeg anbefale alle å trekke etter samtlige synlige skruer og hjulboltene ( bak hjulkapslene ) Og bruk Loctite eller tilsv kjemisk låseveske ...
Kvalit'en känns ordentligt undermålig på denna klipparen. Min är köpt på HB i Malmö. De lämmar ju 3 år extra garanti på roboten utöver de två som Bosch lämnar. Efter alla dessa problem som finns redan borde det bli dyrt för HB efter 2år o h dämed intressant för de att häva köpen tidigt. Fick rapport från mina huspassare att klipparen stod strömlös gåmg nr två denna veckan, helt annat ställe där den aldrig haft problem innan. Höjd på läge 5. Deras första gissning var att ena hjulet hängde i luften. Ska den verkligen inte klara att driva sig loss med det andra hjulet?! Eller har jag också ett hjul som lämmat in tro?!
HVis det er et framhjul så vil den stoppe, den tror den har blitt løftet opp.mortimer skrev:Kvalit'en känns ordentligt undermålig på denna klipparen. Min är köpt på HB i Malmö. De lämmar ju 3 år extra garanti på roboten utöver de två som Bosch lämnar. Efter alla dessa problem som finns redan borde det bli dyrt för HB efter 2år o h dämed intressant för de att häva köpen tidigt. Fick rapport från mina huspassare att klipparen stod strömlös gåmg nr två denna veckan, helt annat ställe där den aldrig haft problem innan. Höjd på läge 5. Deras första gissning var att ena hjulet hängde i luften. Ska den verkligen inte klara att driva sig loss med det andra hjulet?! Eller har jag också ett hjul som lämmat in tro?!
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
Hornbach gillar jag också, men riktigt så bra garantivillkor har de väl ändå inte? Står det 5 års garanti på ditt kvitto? Det är endast om du kan bevisa detta med dokumentation som du skulle kunna göra det gällande. Min är också köpt på HB. De lämnar 1 års garanti utöver Boschs 2 år och gör då upp med Bosch om kostnaden för fel uppkomna under det tredje året.mortimer skrev:
Jodå.Eriksgatan skrev:Hornbach gillar jag också, men riktigt så bra garantivillkor har de väl ändå inte? Står det 5 års garanti på ditt kvitto? Det är endast om du kan bevisa detta med dokumentation som du skulle kunna göra det gällande. Min är också köpt på HB. De lämnar 1 års garanti utöver Boschs 2 år och gör då upp med Bosch om kostnaden för fel uppkomna under det tredje året.
Jag har det svart på vitt i mail med HB. Kan publicera det här sen när jag e hemma från semestern.
En snäll omskrivning. De har ju mjukvara för allt i klipparen, så klart kan de (om de vill) känna av strömförbrukning/belasting på motorerna för att hantera sånt.rcjofo skrev:
Mjukvara for løse hjulbolter ......eleson skrev:
Plastnavet fungerer som brytpinner i andre maskiner for ikke og lage kostbare følgeskader ...... du finner det i f.eks. snøfresere.
Som eleson mycket riktigt skrev så löser smarta utvecklare detta (billigt och enkelt) i elektroniken med strömavkänning som förhindrar att skador uppstår.. (och då menar vi INTE lösa hjulbolter).rcjofo skrev:
Hur kan byte av dyra drivhjul vara en god strategi för att förhindrar kostsamma följdskador ?
Eftersom elektroniken inte verkar känna av om drivhjulen fastnat (bara avkänner kåpan eller framhjulens rörelse) så kommer fler hjul att vridas sönder. Dessa hjuls infästningar ser nästan ut att vara konstruerade för att gå sönder.
Lösa hjulbultar skall inte medföra att hjulets infästning trasas sönder. Friktionskoppling hade varit bättre än dessa ömtåliga plastflikar. Brytpinnar fungerar bara om man själv kan byta dessa till en rimligt låg kostnad. Det är inte motorerna som tar skada vid hjullåsning, utan kuggdreven i växeln, när hjulinfästningen är stum.
Redigerat:
Hjulen är inte dyra, jag köpte ett själv för att slippa skicka iväg den och bli av med klipparen mitt under säsongen:Waxinator skrev:
http://www.byggahus.se/forum/robotg...-indego-10-robotklippare-140.html#post1750910
(du kan se i länken ovan vad jag gav)
Funderar faktiskt på att köpa två till för att modifiera då jag inte gillar tre-ekrade fälgar
Var f-n är Boschs montagekontroll i engelska fabriken? Hur kan två skruvar monterade av samma montör skilja sig så åt? Visst är det nog så att de antagligen gänglåsdoppas i ett tidigare moment, men människan tar ju i dem med händerna, ser dem och måste väl kunna tänka? Jag är just nu glad att jag kör felfria franska bilar med minimalt med Bosch Faulty Factory MountTM i ...[/QUOTE]
Detta har jag misstänkt länge, Indy har en skruv lös! Kanske t.o.m. flera...😋
Detta har jag misstänkt länge, Indy har en skruv lös! Kanske t.o.m. flera...😋
När mitt hjul gick sönder (bilder: http://www.byggahus.se/forum/robotg...h-indego-10-robotklippare-94.html#post1742169 ) så lagade jag det i väntan på ett nytt. Det är inte svårt att fixa avdragna splines, och blir betydligt starkare än original, men är därför troligen inte att rekommendera med tanke på kuggar i drivningen. Vad jag gjorde var att montera skruvar i hjulet med skruvskallar som passade exakt i splinsen, och en längd som passar i hålutrymmet innanför, och därefter fylla hålrummet med lim för att hålla skruvarna på plats och stabilisera plasten i hjulet. Hjulet fungerade utan problem tills jag införskaffat ett nytt, och var säkerligen bättre än original vad gäller hållfasthet. Men, påfrestar lika säkert resten av drivningen hårdare.