Bilder på hur du gjort?
 
pgerts skrev:
... Gissar att strömmen är någorlunda konstant så att spänningen och därmed effekten går upp med ökad kabellängd. Intressant att en slinga utan direkt spole kan ha så mycket capacitans/impedans egentligen. Om det varit likström borde väl strömmen varit 5A ungefär? ...
Intressanta uppgifter !
En spole på ett varv och diametern 40 m (1200 m2) vid 3000 Hz ger 1650 ohm induktivt motstånd. Med 30 V 3kHz signal över 1650 ohm fås 18 mA och 0,5 W (rätta mig om jag har fel eftersom detta gäller sinusvåg till skillnad mot din fyrkantsvåg). Min slinga ligger på 10 ohm (DC) så med ren likström skulle det bli 30V / 10ohm = 3A och 90W vilket skulle vara otänkbart.

P.S. Jag antar du har en x10 mätprob (1V/Div och 3 rutor = 30V) till oscilloskopet.
Din APPA30R mäter inte särskilt exakt i frekvenser över 1000 Hz (noggrannhet 40Hz ~ 500Hz).
 
Redigerat:
I natt kollade jag klipparen och den brölade igen (trots fungerande buntband och tvättsvampar), så jag kommenderade "till bas" för att inte väcka upp hela grannskapet och vi båda gick hem för att sova.

Nu på morgonen vägrar basstationen att godkänna slingan (bara blinkar). Reservkabeln på trumma ger samma fel (låter inget om trumman). Efter flera omstarter på olika sätt blev slingan plötsligt godkänd men bara en stund tills klippare skulle gå ut. Jag har två skarvar som båda ligger isolerade ovan jord och motstånd 10 ohm. Jag som hade tänkt vänta tills hösten med att skicka in utrustningen...
:banghead:
 
oscilloskopsbilden antyder en betydligt högre frekvens än 3kHz dock, ser dessutom ut att vara något bitmönster som skickas.
 
Waxinator skrev:
I natt kollade jag klipparen och den brölade igen (trots fungerande buntband och tvättsvampar), så jag kommenderade "till bas" för att inte väcka upp hela grannskapet och vi båda gick hem för att sova.

Nu på morgonen vägrar basstationen att godkänna slingan (bara blinkar). Reservkabeln på trumma ger samma fel (låter inget om trumman). Efter flera omstarter på olika sätt blev slingan plötsligt godkänd men bara en stund tills klippare skulle gå ut. Jag har två skarvar som båda ligger isolerade ovan jord och motstånd 10 ohm. Jag som hade tänkt vänta tills hösten med att skicka in utrustningen...
:banghead:
Hur har du haft det med vädret sista dygnet; regn ?

Vilken utgåva och programvara av klippare (inkl. basstation) har du ?
 
Var inne och läste lite i HQ´s manualer om hur de rekomenderar kring gräsklippning med robot:

"För bästa klippresultat bör inte gräset klippas för mycket. Använd timerfunktionen (se 6.4 Timer (2) på
sidan 47) för att undvika en tillplattad gräsmatta och för maximal livslängd på din Automower®.Gräsets kvalitet blir till exempel bättre om det blir klippt varannan dag istället för 12 timmar varje dag.
Dessutom mår gräset bra av att få vila helt under minst en tredagarsperiod en gång i månaden"

Så med tanke på att mitt växer så det knakar och med ovan från HQ, har jag ändrat klippstrategi från mån+ons+fre till mån+tis+torsd+fre; då blir det nästan varannan dag och vila i 2 dygn på helgen.
 
Redigerat:
I sommarens serie "Indego reversed enginering" kommer här lite mer information.
Slingan i mitt fall håller ca 5.5 Ohm
Frekvens 3.7 KHz, Spänning 28.5 VAC. Mätt med en Fluke. Samma värden oavsett signalID.
Men 28.5 Volt är när man nyss startat eller bytt signalID. Efter ett tag går det ner till 25.4 Volt.

Jag noterade även att när man startar läggs inte spänningen ut direkt. Den rampas upp under några sekunder.
Observera att min klippare är trasig. Hittar inte begränsningstråden. Fel 194 vid kartering.

De smala pulserna är 0.1 mS, och de breda pulserna 0.2 mS. Det är väl där informationen ligger.
(SignaID)
Topp till topp-värdet ligger på hela 48.5 Volt. Inte dåligt när inkommande från nätaggregatet ligger på 42 Volt. Men det är väl nåt elektroniskt.
IMG_0554.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gimbal och 1 till
  • Laddar…
Procentaren skrev:
I sommarens serie "Indego reversed enginering" kommer här lite mer information.
Slingan i mitt fall håller ca 5.5 Ohm
Frekvens 3.7 KHz, Spänning 28.5 VAC. Mätt med en Fluke. Samma värden oavsett signalID.
Men 28.5 Volt är när man nyss startat eller bytt signalID. Efter ett tag går det ner till 25.4 Volt.

Jag noterade även att när man startar läggs inte spänningen ut direkt. Den rampas upp under några sekunder.
Observera att min klippare är trasig. Hittar inte begränsningstråden. Fel 194 vid kartering.

De smala pulserna är 0.1 mS, och de breda pulserna 0.2 mS. Det är väl där informationen ligger.
(SignaID)
Topp till topp-värdet ligger på hela 48.5 Volt. Inte dåligt när inkommande från nätaggregatet ligger på 42 Volt. Men det är väl nåt elektroniskt.
[bild]
Vad ger denna infon oss för matnyttigt i de fel som många erfarit ?
 
Igår hände det för första gången att min Indego klagade på att den var utanför begränsningstråden (kan dock inte ha varit speciellt många centimetrar). Alla tidigare problem vid klippning har jag kunnat härleda till gropar i gräsmattan, men denna typ av problem känns svårare att förebygga (inget man vill se om man har varit bortrest några dagar). Någon som har observerat något samband när detta inträffar? Vad gör klipparen för fel?
Sedan kan man även bli lite halvfilosofisk och undra hur klipparen resonerar. Hur vet den att den är utanför området? Känner den av att slingan är innanför? Ja, men varför inte backa tillbaka då (dvs den vet ju vart slingan är). Om den inte känner någon signal över huvud taget, hur vet den då om den är utanför eller en bit ifrån men innanför? Via kartan? Ja, men samma sak här då, åk tillbaka i den riktning som kartan anvisar.... Upplys mig :)
 
HQ manual utgår naturligtvis från vad som är bäst om man har en klipprobot med slumpklippning. Grannens HQ kör MÅNGA gånger över mittendelen av gräsmattan. Då är det nog klokt att inte klippa så ofta. Indegon jobbar ju annorlunda och tar bit för bit till den är klar. Jag kör mina 550m2 3tim per dag (ink laddning) Den hinner då nästan hela och fortsätter sedan nästa dag där den slutade. Vill nog påstå att resultatet av indegon är betydligt bättre. Ett tips till er som har vimsiga eller tänkande robotar är att kartera om även efter små justeringar av begränsninskabeln. Min erfarenhet är att det räcker att justera ganska litet för att maskinen ska få problem. Jag gissar att vid karteringen så används död räkning (antal hjulvarv) och gyro/kompass för att "rita" ytterkonturen. När han sedan tappar bort sig så går den till ytterslingan och jämför med kartan. Typiskt fram till ett skarpt hörn. Sen kan den gå tillbaka och fortsätta där den var. Men om jag flyttat lite på kabeln så får han ingenklockren matchning och kör då i stället hem och börjar om. Kanske är min teori fel, men min maskin fungerar som förväntat. (SW 5.7)
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
mortimer skrev:
Vad ger denna infon oss för matnyttigt i de fel som många erfarit ?
Förmodligen inte mer än att problemen med begränsningstråden troligen ligger i själva klipparen, inte i basstationen.
Signal finns uppenbarligen i tråden.
 
mortimer skrev:
Hur har du haft det med vädret sista dygnet; regn ?
Vilken utgåva och programvara av klippare (inkl. basstation) har du ?
Versionen ser du i Signaturen nertill. Det har varit lite nattdagg men inget emot de regnskurar jag haft här förut sedan installationen för 1½ månad sedan. Efter senaste omstarten så fungerade den igen så klipparen lämnade plattan och tvärstannade igen... "Fel på begränsningstråden...".
 
Waxinator skrev:
Versionen ser du i Signaturen nertill. Det har varit lite nattdagg men inget emot de regnskurar jag haft här förut sedan installationen för 1½ månad sedan. Efter senaste omstarten så fungerade den igen så klipparen lämnade plattan och tvärstannade igen... "Fel på begränsningstråden...".
Nope, ser inte din signatur.

Hur har du Indegon och basstationen placerad, varmt/skuggigt läge ? Hus till Indegon ?
Vart har du transformatorn ?
Hur lång är din reservkabel på rulle ungefär ?

Spontana känslan säger att det är inskick av roboten.
 
Dr Ost skrev:
Sedan kan man även bli lite halvfilosofisk och undra hur klipparen resonerar. Hur vet den att den är utanför området? Känner den av att slingan är innanför? Ja, men varför inte backa tillbaka då (dvs den vet ju vart slingan är). Om den inte känner någon signal över huvud taget, hur vet den då om den är utanför eller en bit ifrån men innanför? Via kartan? Ja, men samma sak här då, åk tillbaka i den riktning som kartan anvisar.... Upplys mig :)
Den känner troligen av att den är på fel sida av tråden och inget annat, det naturliga är då att backa samma väg som den kom vilket vanligtvis fungerar. Men om det misslyckas ex. på grund av att den slirar, då blir det jobbigt. Den vet att den fortfarande är utanför, och den vet att det inte funkade att backa samma väg som den kom. Vad göra?

Det enda som återstår är att chansa åt något håll, vilket inte är någon vidare bra strategi då den kan råka slakta fru Nilssons prisbelönta tulpaner eller köra ner i poolen. Alltså, dags att ge upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.