Eriksgatan
Hej!
Här är min Indego som installerades 2013-06-12, den 4:e i ordningen... Även den kommer att skicka tillbaka i veckan som kommer :mad:. Eftersom det finns en del som säger att 3900 rpm-Indegon (5.8 build 4679) anpassar ljudet efter gräsmotståndet och går tystare när motståndet är mindre ville jag visa att det inte spelar någon roll när det är fel på maskinen och resultatet är som man kan se på nedanstående videoklipp. Oljudet började dag 2 efter nästan 2 dagars tyst och fin klippning när gräset till och med var högre. Därefter har oljudet blivit högre och högre för varje dag och som det nu är vill man inte sitta ute medan den klipper. Det skedde samma sak med min Indego nr 3 så man skulle kunna säga att kvaliteten åtminstone är jämn...
Gräset har under 4 dagar klippts ned från max till nivå 5. Hela gårdagen och idag har den klippt 3 fulla omgångar på nivå 5 så gräshöjden är garanterat 5 där klipparen går i klippet. Inga gräsrester finns under klipparen, den är ren. Efter 36 sekunder in i klippet höjer jag först klipphöjden till 8 och då blir ljudet möjligen lite mindre starkt, klippdisken snurrar då helt i luften utan något gräsmotstånd. Därefter höjer jag den ännu mer ända upp till maxläget och då låter den precis lika högt som när den går på nivå 5. Slutligen ställer jag ned den på 5 igen och ljudet är lika starkt. Slutsatsen jag drar är att konstruktionen är undermålig så att monteringen är svår att få till så att roterande delar sitter stumt. Efter någon dag är det något som lossnar och då uppstår vibrationerna. Det låter som om plast slår emot plast och som om klippaxeln kommit i resonanssvängning.

I verkligheten låter ljudet mycket mörkare och mer irriterande än vad som framgår av kamerans mikrofoner så det kan vara svårt att jämföra klippets tonhöjd med hur det låter om era maskiner.
[video=youtube_share;HK4sLxIHaYQ]http://youtu.be/HK4sLxIHaYQ[/video]
 
  • Gilla
Tyk1
  • Laddar…
Eriksgatan
I videon nedan kan ni se hur löst klipptallriken är monterad. Jag minns inte att 2012-orna satt lika löst, är det någon med äldre klippare som kan vända på sin och kontrollera?
Även den ena infästningen för framhjulen var så lös att den kunde flyttas 1 cm så där behövde man använda en torx-nyckel för att dra fast den. Det fästet kändes som att om man drar så hårt som det krävdes för att den skulle bli still så drar man nästan sänder gängorna i plasten skruven verkar sitta i. Ingen bra monteringskvalitet alls.
[video=youtube_share;0NN-nwgcyWg]http://youtu.be/0NN-nwgcyWg[/video]
 
Redigerat:
Waxinator skrev:
Basstationen skickar en modulerad ström genom slingan. Denna ström skapar ett riktat magnetfält utmed tråden. Om klipparen inte vet hur den tar sig tillbaka via kartan så letar den reda på slingan. Slingans magnetfält visar i vilken riktning basens ingång kan nås. Klipparen följer därefter tråden fram till plattan. Jag hoppas jag var tydlig nog denna gången...
Ok, jag fattar tekniken men inte varför klipparen inte gör som den borde.
Uppenbarligen hittar den inte via kartan och när den lokaliserat slingan följer den denna en bit men viker sedan av i stora cirkelrörelser. Vid ngt tillfälle lyckades den ta sig nästan hela vägen tillbaka men släppte slingan 2 meter innan den var framme vid basen. Detta fattar jag inte!
 
osboda skrev:
Detta fattar jag inte!
Att försöka förstå buggar är nog ett onödigt tidsfördriv :D
 
Eriksgatan skrev:
Hej!
Här är min Indego som installerades 2013-06-12, den 4:e i ordningen... Även den kommer att skicka tillbaka i veckan som kommer :mad:. Eftersom det finns en del som säger att 3900 rpm-Indegon (5.8 build 4679) anpassar ljudet efter gräsmotståndet och går tystare när motståndet är mindre ville jag visa att det inte spelar någon roll när det är fel på maskinen och resultatet är som man kan se på nedanstående videoklipp. Oljudet började dag 2 efter nästan 2 dagars tyst och fin klippning när gräset till och med var högre. Därefter har oljudet blivit högre och högre för varje dag och som det nu är vill man inte sitta ute medan den klipper. Det skedde samma sak med min Indego nr 3 så man skulle kunna säga att kvaliteten åtminstone är jämn...
Gräset har under 4 dagar klippts ned från max till nivå 5. Hela gårdagen och idag har den klippt 3 fulla omgångar på nivå 5 så gräshöjden är garanterat 5 där klipparen går i klippet. Inga gräsrester finns under klipparen, den är ren. Efter 36 sekunder in i klippet höjer jag först klipphöjden till 8 och då blir ljudet möjligen lite mindre starkt, klippdisken snurrar då helt i luften utan något gräsmotstånd. Därefter höjer jag den ännu mer ända upp till maxläget och då låter den precis lika högt som när den går på nivå 5. Slutligen ställer jag ned den på 5 igen och ljudet är lika starkt. Slutsatsen jag drar är att konstruktionen är undermålig så att monteringen är svår att få till så att roterande delar sitter stumt. Efter någon dag är det något som lossnar och då uppstår vibrationerna. Det låter som om plast slår emot plast och som om klippaxeln kommit i resonanssvängning.

I verkligheten låter ljudet mycket mörkare och mer irriterande än vad som framgår av kamerans mikrofoner så det kan vara svårt att jämföra klippets tonhöjd med hur det låter om era maskiner.
[video=youtube_share;HK4sLxIHaYQ]http://youtu.be/HK4sLxIHaYQ[/video]
eriksgatan
precis så där lät min, när jag lossnade knivtallriken och skruvade fast skyddsringen.
det verkar som skyddringen kommer i självsvängning i sina snäppfästen ( den är verkligen vek i sin konstruktion) när man får minsta obalans pga gräsrester.
Men med ditsatta skruvar försvann det för mig än så länge i alla fall.
För mig hjälpte det och det kan vara värt att prova, lossa torx skruven för knivtallriken (sitter ganska hårt pga skruv lås lim) och jag tror du kommer säga aha och sätta dit 3 st skruvar,
Det tar ca 3 minuter om du har rätt skruvar och rätt torx bits hemma...
 
Eriksgatan
och ja hela motorupphängningen är lika glappig på min som på din video, den är min nästa åtgärd om inte oljudet försvinner......
 
Tjenna
Här är ett par korta videoklipp på hur min Indego beter sig. Efter en veckas körande på tomten

Första filmen - När den stöter på en ö så vill den gärna gå fler än ett varv runt den innan den fortsätter. Som ni ser i starten så börjar den med att gå ut från ytterslingan och om den inte stött på ön är jag säker på att den skulle börjat klippa men när den stöter på ön stannar den och tänker en stund innan den bestämmer sig för att "undersöka" ön. När den är klar så ger den sig iväg och stöter på ytterslingan igen och följer sedan den igen förbi ön.

[video=youtube_share;pm-Le6aF3lI]http://youtu.be/pm-Le6aF3lI[/video]

Här parallellklipper Indegon. Det är synd att den delar upp trädgården i småbitar och vänder mitt ute på gräsmattan istället för att fortsätta tills den stöter på ytterslingan eller ett hinder. Men de kanske är något som fixas till i senare mjukvaruuppdateringar. En annan sak som är lite störig är att när den plötsligt stannar och tänker så efter att den startar upp igen så tar det 2-3m innan klippmotorn går igång igen.
[video=youtube_share;dljy4qkMYVE]http://youtu.be/dljy4qkMYVE[/video]

/Martin
 
  • Gilla
Gimbal
  • Laddar…
Eriksgatan skrev:
... Oljudet började dag 2 efter nästan 2 dagars tyst och fin klippning när gräset till och med var högre. ...
Jag har efterlyst svar ifrån oljudsdrabbade användare flera sidor tillbaka.
Även jag har felsökt oljudet och kommit fram till att enda lösningen var omstart genom nyckel ur & i. Kan INGEN här prova åtgärden när ni ändå har problemet framme ???????????????? Du Eriksgatan som läser alla inlägg (???) borde väl kunna verifiera eller avfärda denna enkla åtgärd ?!
 
Redigerat:
Eriksgatan skrev:
I videon nedan kan ni se hur löst klipptallriken är monterad. Jag minns inte att 2012-orna satt lika löst, är det någon med äldre klippare som kan vända på sin och kontrollera?
Min gamla 86db är inte så lös, och låter inte så när man ruckar på den med våld.
 
Kan vi få se någon form av bild på hur tallriksskyddet sitter monterat mellan de olika utgåvorna ? Ska den sitta stumt eller med någon form av bussning så den följer alla rörelser och materialförändringar med temp m.m.. ?
 
Waxinator: Nyckel ur & i hjälper inte för mig iaf för att bli av med ljudet. Jag har gjort detta flertalet gånger men ljudet kvarstår. Jag blev även osäker på om mina slipade knivar kanske medförde obalans och bytte till nya knivar men det blev ingen skillnad. Samma oljud som i filmer postade ovan.
 
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
Laek71 skrev:
Waxinator: Nyckel ur & i hjälper inte för mig iaf för att bli av med ljudet. Jag har gjort detta flertalet gånger men ljudet kvarstår. Jag blev även osäker på om mina slipade knivar kanske medförde obalans och bytte till nya knivar men det blev ingen skillnad. Samma oljud som i filmer postade ovan.

Har upplevt samma problem med ljudet, efter en stund startar oljudet upp, låter som en kraftig fläkt vilket det inte lär finnas på modellen. Är det klippmotorn som fått för sig att öka till topphastighet?
I så fall håller den inte länge! Skulle vara intressant att få veta var i Halland ni bor. Då skulle vi kunna bilda en litet nätverk av missnöjesägare som kunde träffas fysiskt och göra en samlad analys.

Skriv gärna till mig på stavholt@telia.com så får vi se vad det blir av det hela.
 
Hej mikkeh och andra intresserade.

Hade samma problem när jag skulle igenom ett smalt område på 70 cm, lade enligt instruktionerna trådarna med 1 cm mellanrum. När klipparen kom till den punkten att ledningarna låg parallellt med varandra (1 cm mellanrum) stannade den, vickade fram och tillbaka med "nosen" och visste inte vilken ledning den skulle följa. Jag fick alltså stoppa den och därefter flyttade jag isär ledningarna så långt till höger och vänster utan att den "gick i diket" avståndet mellan trådarna blev då ca 30 cm. DÅ FUNGERADE DET! Samma problem med en äppelö, fick flytta kabeln isär ca 20 cm annars hade den inogrerat ön och bara fortsatt utefter kantslingan, men nu fungerar det.
 
Eriksgatan
Waxinator skrev:
Jag har efterlyst svar ifrån oljudsdrabbade användare flera sidor tillbaka.
Även jag har felsökt oljudet och kommit fram till att enda lösningen var omstart genom nyckel ur & i. Kan INGEN här prova åtgärden när ni ändå har problemet framme ???????????????? Du Eriksgatan som läser alla inlägg (???) borde väl kunna verifiera eller avfärda denna enkla åtgärd ?!
Jo, jag har testat detta. På Indego nr 3 (3900 rpm/5.8/4679) gjorde uttagande av nyckel ingen som helst skillnad, någonsin. På Indego nr 4 (också 3900 rpm/5.8/4679) blir den efter nyckelomstart tyst ett litet tag ifall man ser till att klipptallriken inte stöter mot något gräs genom att man höjer upp tallriken några snäpp. Då går den tyst och samtidigt förflyttar sig klipparen snabbare. MEN så fort den stöter på det minsta motstånd, t ex en kvarglömd tuva gräs eller passerar över en liten kulle så börjar "brölandet" och samtidigt åker den långsammare igen. Att därefter höja klipptallriken till max minskar inte ljudet. Har testat detta 5 gånger idag på förmiddagen och det är helt klart så att när motorn får lite motstånd så börjar oljudet och stannar därefter kvar till nästa nyckeluttagande.

Det mest intressanta är varför det första gången tog två dagars klippande innan problemet uppträdde trots klippande av omväxlande både högt och kort gräs. En gissning är att någon bussning eller liknande som motoraxeln är lagrad i och som skall bryta resonanskurvan (kanske en quick-fix...) lossnar och glider iväg en bit. På filmen jag lade upp ser man att det både är klipptallriken (motoraxeln) och det kringliggande "knivskyddet" som är lösa var och en på sin egen ledd och gissningsvis är det motoraxeln som är boven. Har andra här med brölande klippare en lika lös motoraxel?
 
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
Waxinator skrev:
Jag har efterlyst svar ifrån oljudsdrabbade användare flera sidor tillbaka.
Även jag har felsökt oljudet och kommit fram till att enda lösningen var omstart genom nyckel ur & i. Kan INGEN här prova åtgärden när ni ändå har problemet framme ???????????????? Du Eriksgatan som läser alla inlägg (???) borde väl kunna verifiera eller avfärda denna enkla åtgärd ?!
Jag kan avfärda den för min del. Ingen omstart hjälpte på mitt glappa otyg..
 
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.