Waxinator skrev:
Du har helt rätt. Vad jag menade är att officiella uppdateringar (V6.0?) inte blir allmänt tillgängliga för nedladdning ännu ett tag. Det är klart att de passar på att lägga in senaste förändringen i samband med service. Så länge de inte byter ut V5.8 till annat nummer så är det fortfarande buggfixar till befintlig version. Det är ett bra sätt för dem att få sin senaste programversion testad i verklig drift.
"Gratis" testare så att säga :=)
 
Hufza skrev:
... Han følger kabelen mye, så det blir spor der, selv om han aldri har kantklippet. ...
Jag fick tipset att ändra från "Varje gång" till "Var annan gång" och min har kantklippt en gång (visserligen mitt under klipp passet men ändå).
 
Dr Ost skrev:
Martin, att du inte på en vecka har fått tomten klippt skulle jag vilja säga är onormalt. Efter att jag fick ny mjukvara så var den faktiskt hyfsat normal efter ett par turer. Jag hade reklamerat...
Jag ger den en vecka till och har den inte klippt då reklamerar jag den. Den har ju trots allt börjat klippa mer och mer av tomten även om det fortfarandes inte är klippt överallt.
 
Martinbj skrev:
Jag ger den en vecka till och har den inte klippt då reklamerar jag den. Den har ju trots allt börjat klippa mer och mer av tomten även om det fortfarandes inte är klippt överallt.
I och för sig, du verkar ha en väldigt stor tomt med tanke på slingans längd, så det kanske ändå är "normalt" med den version som du har ;-)
 
Det sitter ju en centrumskruv som håller knivtallriken mot motorn på något sätt. Kan man lossa denna centrumskruv och därmed hela tallriken utan att man gör något dumt, sitter den med gänglåsnignspasta(loctite) ? För att komma in under tallriken o rengöra tänkte jag.

Slipa knivarna, kan man göra det i vanlig bänkslipmaskin likvärdig denna ? http://biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Bankslipmaskin/Bankslipmaskin-171304/
 
mortimer skrev:
Det sitter ju en centrumskruv som håller knivtallriken mot motorn på något sätt. Kan man lossa denna centrumskruv och därmed hela tallriken utan att man gör något dumt, sitter den med gänglåsnignspasta(loctite) ? För att komma in under tallriken o rengöra tänkte jag.

Slipa knivarna, kan man göra det i vanlig bänkslipmaskin likvärdig denna ? [länk]
Jag skruvade ut skruven men lyckades inte (trots en del våld) att få loss skivan.
Men för att ta bort lite gräs räcker det med ett finger (med nyckeln avstängd).
För att vässa knivbladen räcker det med en liten brynsten.
T.ex. http://nymansfiske.se/eshop/uteliv/1482-brynsten.html
eller http://www.clasohlson.com/se/Fickbryne-av-aluminiumoxid/30-7376?showRatings=true
 
Redigerat:
Använde med en brynsten, bänkslip tar nog lite väl bra om det inte är en väldigt finkorning slipskiva
 
plaggis skrev:
Jag fick problem i ett hörn där maskinen fastnade. Flyttade in kabeln max 50cm. Flera gånger har den kört förbi tråden och stannat och larmat för att den är utanför kabeln. Har både gjort laddstationen spänningslös samt använt röda nyckeln. Enda lösningen för att få ordning på detta är väl radera kartan och kartera om?
Har raderat kartan, gjort laddstationen spänningslös och haft ur röda nyckeln och sedan karterat om, trots detta så stannar klipparen på samma ställe i ett hörn och varnar för utanför begränsningstråd.

Någon med förslag på att komma till rätta med detta promblem?
 
[QUOT det någon annan slinga i närheten av hörnet? E=plaggis;1760506]Har raderat kartan, gjort laddstationen spänningslös och haft ur röda nyckeln och sedan karterat om, trots detta så stannar klipparen på samma ställe i ett hörn och varnar för utanför begränsningstråd.

Någon med förslag på att komma till rätta med detta promblem?[/QUOTE]

Finns det någon annan slinga i närheten av hörnet?
 
Waxinator skrev:
Jag fick tipset att ändra från "Varje gång" till "Var annan gång" och min har kantklippt en gång (visserligen mitt under klipp passet men ändå).
Jeg har prøvd begge, men ikke lyktes å få ham til å kantklippe. Kanskje jeg skal prøve "hver fjerde gang"? Men det er ikke et stort problem. Han klipper jo uansett ikke helt ut i kantene, siden kabelen er 35 cm fra alt. Så jeg må jo gå over manuelt uansett.
 
Då slipar jag knivarna med det handverktyget/filen som jag har till mina trädgårdsverktyg; bl.a sekatör för att vara på det säkra.
 
Idag har min klippt rätt ok, inte så mycket stå och grubbla :D
Funderat lite ang mossa/ gräs, vilken nivå är bäst om man vill främja gräset och inte mossa? någon sa det var bättre låta gräset bli längre för då kvävs mossan av gräsets skugga...Har testat lite allt från 5-2läget, men 2 läget verkar ligga nära slingan då den klippt den på 2. Ställen när jag hade på 2.
 
Dr Ost skrev:
plaggis skrev:
det någon annan slinga i närheten av hörnet? E=plaggis;1760506]Har raderat kartan, gjort laddstationen spänningslös och haft ur röda nyckeln och sedan karterat om, trots detta så stannar klipparen på samma ställe i ett hörn och varnar för utanför begränsningstråd.

Någon med förslag på att komma till rätta med detta promblem?
Finns det någon annan slinga i närheten av hörnet?
Är det ett 90-graders-hörn med rak tråd på båda sidor om? Finns det omarkerade hinder innaför hörnet?
 
Hej,
Hjälpte min svärfar att dra igång sin Indego. Allt har fungerat klockrent och vi är sjukt nöjda. Dock undrar vi hur man skall göra när man drar slingan från kanten ut mot ett träd och sedan runt det och tillbaka. Om vi lägger dom för nära varandra så gick indegon bara rakt förbi när han skulle lära sig trädgården så vi har separerat den betydligt och indegon klarade att följa tråden runt hela trädgården. dock har det nu resulterat i "strängar" ut mot träden där den ej klippt, kan någon ge tips på hur man löser detta smidigast?

// Mikke
 
Bockstensmannen skrev:
Idag har min klippt rätt ok, inte så mycket stå och grubbla :D
Funderat lite ang mossa/ gräs, vilken nivå är bäst om man vill främja gräset och inte mossa? någon sa det var bättre låta gräset bli längre för då kvävs mossan av gräsets skugga...Har testat lite allt från 5-2läget, men 2 läget verkar ligga nära slingan då den klippt den på 2. Ställen när jag hade på 2.
Att gräset skulle skugga mossan är ju rena skrönan, mossa trivs i näringsfattiga miljöer och i skugga. Bästa sättet att bli av med den är att använda Järnsulfat (finns på granngården) eller MossaGTI samma sak som järnsulfat fast 10ggr dyrare. Om du gödslar gräsmattan så missgynnas med mossan. Mossa tycker heller inte om tryck dvs när din robot eller du själv går på den så trivs den inte. Så med tiden kommer den att försvinna. Men vill du snabbt bli av med den använd Järnsulfat och gödsel.

/Martin
 
  • Gilla
N_Fredriksson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.