Lekedal skrev:
Har packat ner min Indego för retur/reklamation idag. I morgon skickar jag tillbaka den, bryr mig inte ens om att försöka med service som jag hade tänkt. Droppen som fick min bägare att rinna över var att Bosch-supporten hänvisade till min ÅF (Inwarehouse) som i sin tur hänvisade till en lokal servicekille i Linköping. Han reparerade bara vitvaror visade det sig. Ringde åter ÅF som lovade återkomma inom 24 h med information hur jag skulle göra för att skicka den på service. Efter 23 h 45 min får jag ett mail som säger att jag ska ta direktkontakt med Bosch-supporten och skicka den direkt till deras verkstad. Numret de hänvisade till gick till fel Bosch-support (vitvaror). Ringer rätt nummer och frågar hur jag ska göra. "Du måste lämna in den till din ÅF" svarar Bosch. Jamenvaf-n...Då ringer jag min ÅF och säger att ni får ta tillbaka skiten, ingen verkar ju vilja ta i den med tång, och jag har ingen lust att skicka den på service och sen funkar den kanske ändå inte. En ny pryl som inte fungerar och med så många med liknande problem, då ska man dra öronen åt sig.
Så nu har jag slitit upp alla pinnar, rullat upp tråden och packat ner skräpet i lådan igen. Bävar inför att eventuellt behöva argumentera mot Inwarehouse eftersom pinnarna är skitiga, spikarna rostiga (tog två dagar) och eftersom de extra knivarna saknas. De fanns inte med från början men det har jag glömt att påpeka för dem eftersom jag var för upptagen med att försöka få igång karteringen.
Lycka till alla Indego-ägare, finns det något liknande forum för HQ? Nu måste jag hitta en pålitlig pryl. Jag har redan lagt ner mer tid i år än på en hel säsong för att få gräset klippt, och fortfarande är det oklippt...
Lekedal, hur tänkte du nu? Öppet köp gäller ju oanvänd vara och som leverantör har man ju rätt till två försök att reparera innan man får pengarna tillbaka...

Själv så lämnade jag in den till K-rauta idag som skickade den till Danmark för kalibrering.
Ang extra knivar, vart har du läst det?
 
Det som vore intressant att få veta är hur snabbt man får tillbaka sin klippare från Danmark.

Extra knivar kan jag inte se att det ligger i min kartong. Minns inte att jag läst det någonstans heller att det ska medfölja,
 
Dr Ost skrev:
Lekedal, hur tänkte du nu? Öppet köp gäller ju oanvänd vara och som leverantör har man ju rätt till två försök att reparera innan man får pengarna tillbaka...

Själv så lämnade jag in den till K-rauta idag som skickade den till Danmark för kalibrering.
Ang extra knivar, vart har du läst det?
Var det på K-rauta som du köpte den eller använde du en lokal ÅF där du bor för att lämna den ?
 
Nä, precis som Lekedal hade jag köpt den på InWarehouse. Supporten gav K-rauta som ett exempel. Alla återförsäljare finns listade på deras hemsida. Supporten gissade på fyra dagar totalt för transport till och från service. Skulle dock inte bli förvånad om det tar ett ytterligare par dagar. Vi får se...
 
Eriksgatan
Noppe skrev:
Någon som vet vilka butiker/webshopar som levererar maskiner med senaste mjukvaran (5.8) för tillfället? Har frågat innan men det finns inget sätt att lista ut vad man har i lådan innan man river upp den? Jag tycker det är rätt surt att behöva skicka iväg maskinen för uppdatering, särskilt när man har en bit till ÅF.... någon?
Hornbach i Göteborg fick in 4 st med ver. 5.8 och senaste hårdvara 2013-04-21 kl. 14.00... :)
 
Eriksgatan skrev:
... och senaste hårdvara
Vad innebär senaste h/w ? Är det 75db maskinen?
 
Eriksgatan
hc77 skrev:
Någon som vet om det bara är mjukvaran som skiljer 78 och 75 decibel maskinerna?
Hej! Nej, förutsatt att man matchar 5.8 mot 2013-tillverkade märkta 75 dB och 5.7 mot 2012-tillverkade märkta 86 och 78 dB, vilket inte är bekräftat som att alltid vara så, finns det ett par mer eller mindre intressanta skillnader även i hårdvaran.
Det intressantaste är nog att motorerna låter något annorlunda. 2012 har uppgivet varvtalet 4.200 rpm medan det på 2013 står 3.900 rpm.
Laddstationen för 2013 har fått extra sajpningar på undersidan som lättare håller kvar tråden när man vänder den för att sätta den på plats.
 
Dr Ost skrev:
Återförsäljare hittar man här : [länk]

I exempelvis Linköping finns det 23 st och som jag förstår det så är de skyldiga att ta emot den oavsett om de har sålt den, allt utifrån deras avtal med Bosch.
Ska kolla upp det i morgon men låter helt befängt att butiker som inte har sålt en vara skulle vara skyldiga att hjälpa till ... Att man ändå kan hjälpa till är en annan sak men att vara tvungen ser jag som ren nonsens ... Men men ska ta reda på det i morgon . Med vänlig hälsning,
 
Eriksgatan skrev:
Hej! Nej, förutsatt att man matchar 5.8 mot 2013-tillverkade märkta 75 dB och 5.7 mot 2012-tillverkade märkta 86 och 78 dB, vilket inte är bekräftat som att alltid vara så, finns det ett par mer eller mindre intressanta skillnader även i hårdvaran.
Det intressantaste är nog att motorerna låter något annorlunda. 2012 har uppgivet varvtalet 4.200 rpm medan det på 2013 står 3.900 rpm.
Laddstationen för 2013 har fått extra sajpningar på undersidan som lättare håller kvar tråden när man vänder den för att sätta den på plats.
Vart ser man varvtalet på motorerna och en bild på den uppdaterade laddplattans undersida vore bra om någon kunde lägga upp.

Ni som haft iväg era maskiner på service, är de knutna till någon gemensam ÅF som t.ex Hornbach som omnämns ha bunkrat upp med maskiner direkt från tyska Bosch och har problem löst sig efter servicen ?
 
Redigerat:
Kembe skrev:
Ska kolla upp det i morgon men låter helt befängt att butiker som inte har sålt en vara skulle vara skyldiga att hjälpa till ... Att man ändå kan hjälpa till är en annan sak men att vara tvungen ser jag som ren nonsens ... Men men ska ta reda på det i morgon . Med vänlig hälsning,
Kembe, jag tror du tänker fel. Självklart har en butik ingen skyldighet att ta emot en vara såld hos en annan butik utifrån lagboken, men Bosch kan mycket väl ha det inskrivet som villkor för att få sälja deras produkter, vilket jag har uppfattat det som i detta fall. Det enda som K-rauta krävde var kvittot från Inwarehouse. För övrigt inget gnäll. De blir säkert kompenserade för sina direkta kostnader av Bosch...
 
Eriksgatan
tealine skrev:
Hur viktigt är märket på kantslingan? Har insett att de medföljande 150m inte kommer räcka, men istf att köpa ytterligare 150m och skarva så kunde jag komma enklare (och nästan billigare, adderar man in skarvarna så gick det jämnt upp) undan genom att köpa en 250m direkt och köra med enbart den. Det är dock inte Bosch, utan troligtvis Gardena eller liknande.
Kommer det fungera, eller måste (/blir bäst) det vara orginalkabeln vid start och slut?
Jag körde med vanlig EKKJ på 75 meter + 150 meter originalkabel under oktober-april och det fungerade utmärkt. Som skrivits tidigare, laddstationen (om den är frisk) anpassar strömmen efter impendansen. Dock är en kabel med UV-skyddad isolering och förtent ledare som Boschs, Huskvarnas och Gardenas tråd att rekommendera av långsiktiga hållbarhetsskäl, eftersom EKKJ som ligger ute så småningom bryts ned av UV-strålarna och blir sprött och spricker efter några år om gräset inte hinner få den att krypa ned i jorden innan dess. Så gräver man ned den under jorden direkt håller den längre. Den något billigare kabeln som följer med Biltemas kinaklippare är förresten INTE förtent, så vet då om vad ni köper och gå kanske inte på den kabeln bara för att spara någon krona.
 
Dr Ost skrev:
Lekedal, hur tänkte du nu? Öppet köp gäller ju oanvänd vara och som leverantör har man ju rätt till två försök att reparera innan man får pengarna tillbaka...

Själv så lämnade jag in den till K-rauta idag som skickade den till Danmark för kalibrering.
Ang extra knivar, vart har du läst det?
Jag tänkte inte alls utan bad bara att få skicka tillbaka den eftersom den inte fungerar. De sa ok och skickade en godkänd returansökan. Enligt villkoren ska produkter för ångrat köp återsändas "i väsentligt oförändrat skick" och det tycker jag att den uppfyller. Den är lika defekt nu som när jag fick den.

Jag har kanske feltolkat manualen angående de extra knivarna, men på sidan tre visas en bild på kniven x 3 jämte bild på hur mycket kabel och pinnar etc som medföljer. Jag tolkade det som att det skulle ligga tre extra knivar i någon påse, men det gör ju inget om jag har fel.
 
mortimer skrev:
Det som vore intressant att få veta är hur snabbt man får tillbaka sin klippare från Danmark.

Extra knivar kan jag inte se att det ligger i min kartong. Minns inte att jag läst det någonstans heller att det ska medfölja,
Det är ju i och för sig ganska dåligt, Landroid skickar med NIO extra knivar, dvs. tre omgångar som i mitt fall räcker till 3-4 säsonger (y)
 
Har sålt vita och bruna varor sedan -94 och har aldrig ens förtalas om något liknande. Självklart har man hjälp till många ggr men att vara tvungen att hjälpa till genom avtal. Skulle tex Bosch tvinga mig att göra vissa saker som tar upp min tid för saker som jag inte har sålt så skulle jag oavkortat sälja tex hq i stället men men jag kanske lever i min lilla bubbla :p ska ta reda på i morgon :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.