Det kliar nått förjäkligt i fingrarna, men jag får intala mig att om jag klarat mig bra so far med befintlig verktygspark så lär det går bra även ett par år till.... även fast jag vet att det inte är sant - allt skulle gå mycket bättre med fler och större och bättre verktyg.... ::)

Angående anslaget på Herculesen så är det inte ett problem faktiskt (igen, på det sätt jag använder sågen). Det fjädrar inte trots att det bara sitter i en ände.

• Gilla
Mollberg
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Angående anslaget på Herculesen så är det inte ett problem faktiskt (igen, på det sätt jag använder sågen). Det fjädrar inte trots att det bara sitter i en ände.
Sitter bara i en ände på min DW 743 också, så det är inte bara billiga maskiner som är konstruerade så. Upplever inte heller att det fjädrar.

Hej

En fråga till Mathias. Du behöver kapa 2 m långa fönsterbräder, och säger att Du gör det på bordssågen

Kanske en dum fråga, men varför använder Du inte kap/girsågen?

Som jag förstår det, är bänksågen direkt olämplig för jobbet, hellre skulle jag använda styrskena och handsåg som ett alternativ till kap/girsågen.

per

pernitta skrev:
Hej

En fråga till Mathias. Du behöver kapa 2 m långa fönsterbräder, och säger att Du gör det på bordssågen

Som jag förstår det, är bänksågen direkt olämplig för jobbet, hellre skulle jag använda styrskena och handsåg som ett alternativ till kap/girsågen.

per
Antar att han menar att klyva dem..

En av de gånger jag har störst nytta med bordssågen är när jag kapar skivor till tex fönsterbrädor etc. Då blir bitarna gärna ett par meter långa och för otympliga att hantera själv utan bra stöd. Ett rullstöd vill ofta styra materialet åt ena eller andra hållet.

Hur tror ni att tex en sådan här står sig i en jämförelse med den Blå eller den Gröna:

[länk] amp;dept_id=SE-244
Jag har känt på denna sågen. Anslaget är en rejäl aluminiumprofil och det verkar sitta stadigt i bägge ändarna när man spänt fast det. Tyvärr så verkar det som man måste kolla att det är parallellt med klingan innan man spänner fast det eftersom det går att spänna fast snett.

• Gilla
Mollberg
  • Laddar…
pernitta skrev:
Hej

per
Jag kanske uttrycker mig slarvigt men det handlar om att göra 2m långa kap i skivorna, så jag får bitar som är ca 200x24cm. Hade jag en vanlig cirkelsåg med en bra skena skulle det vara ett bra alternativ för jag vill inte alltid ha parralella sidor på dessa stycken (ibland är väggen lite sned). Finpassning på längden gör jag förstås i kap/gersågen.

Behöver jag göra ett "rakt diagonalkap" gör jag det på frihand i byggsågen, det blir tillräckligt bra eftersom denna yta döljs under en mjukfog mot fönstret, men här vore det förstås kanon med en cirkelsåg+2m lång styrskena.

Nu kanske vi har kapat sönder Johans såg-tråd, men jag har en liten fundering:

På min billiga Hercules såg sitter inte klingan helt parrellellt med anslaget, bakkant på klingan står lite åt vänster sett framifrån.

Ska det se ut så? Ser det ut så på dyra sågar?

Jag mår inte dåligt av det, den kapade biten får alltid det mått jag förväntar mig (oavsett vilken sida av klingan jag biten jag skall ha kvar på), men jag funderar ändå på om det skall vara så?

MathiasS skrev:

På min billiga Hercules såg sitter inte klingan helt parrellellt med anslaget, bakkant på klingan står lite åt vänster sett framifrån.

Jag mår inte dåligt av det, den kapade biten får alltid det mått jag förväntar mig (oavsett vilken sida av klingan jag biten jag skall ha kvar på), men jag funderar ändå på om det skall vara så?
På Blå Boschen så går klingan att justera så den ligger parallellt med anhållet. Va på min perfekt instäkkt från fabriken men såg vid genomgång a maskinen att möjligheten fanns.

Hej

Uppfattningen om innebörden i ordet kapa är kluven.

Att öka kortheten = kapa

Att öka smalheten = klyva

Att ändra skivformat = dela

Smiley nr 2

per

Nu briner det nog i knutarna om någon vill skaffa en GTS 10

Såg nämligen att Bosch idag plockat bort modellen från sin hemsida(dock endast den svenska). Har hört runt lite och hört att GTS:en inte skall säljas mer i sverige.

Men än borde det finnas sågar kvar hos återförsäljarna att lägga baslag på :)

Va???

Varför i hela friden inte??

Fast å andra sidan har jag för mig att t.ex. DUAB tar in maskiner direkt från Tyskland - i alla fall var det så när jag köpte min GCM10SD

elof skrev:
Nu briner det nog i knutarna om någon vill skaffa en GTS 10

Såg nämligen att Bosch idag plockat bort modellen från sin hemsida(dock endast den svenska). Har hört runt lite och hört att GTS:en inte skall säljas mer i sverige.

Men än borde det finnas sågar kvar hos återförsäljarna att lägga baslag på :)
Ringde min verktygsleverantör och det var ingen fara på taket. Den kan dock inte levereras förrän om 2 veckor.

Puhh, skall ju ha den - fast inte exakt just nu....
Du skall inte köpa två stycken från din leverantör ;)

MathiasS skrev:

Kan det vara för att arbetsstycket inte skall kila sig mellan anhållet och klyvkniven?

Niq skrev:
[quote author=MathiasS link=1140378286/0#22 date=1140613254]Nu kanske vi har kapat sönder Johans såg-tråd, men jag har en liten fundering:

Kan det vara för att arbetsstycket inte skall kila sig mellan anhållet och klyvkniven?[/quote]

klingan skall vara i 90 grader mot linjalen..dock så skall anhållet vetta någon grad snett utåt från klingan för att inte materialet skall nypa ..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.