Lime113 Lime113 skrev:
Det runda klistermärket jag ser på flera bordsågar vad kommer det sig av? Eller är det en täckbricka?
Jag har använt märket för att markera klingans tjocklek (sätt en rätskiva mot klingans tänder och rita streck från respektive sida).

Lime113 Lime113 skrev:
Det runda klistermärket jag ser på flera bordsågar vad kommer det sig av?
Jag tror tanken är att du kan lägga en linjal längs klingan och rita ett streck eller två för att markera bredden på klingan och var snittet kommer. Kanske som hjälp när man ställer anhållet. Själv brukar jag mäta från klingans tänder men det är såklart svårt om man av någon anledning vill mäta in anhållet medan klingan snurrar.

EDIT: Tvåa igen men vi verkar överens om anledningen till att den är där.

jac jac skrev:
Jag tror tanken är att du kan lägga en linjal längs klingan och rita ett streck eller två för att markera bredden på klingan och var snittet kommer. Kanske som hjälp när man ställer anhållet. Själv brukar jag mäta från klingans tänder men det är såklart svårt om man av någon anledning vill mäta in anhållet medan klingan snurrar.

EDIT: Tvåa igen men vi verkar överens om anledningen till att den är där.
Smidigt om man använder geringsanhållet, lätt att linjera en markering på ämnet med klingan (även när den snurrar som du skriver).

nanowire nanowire skrev:
Smidigt om man använder geringsanhållet,
Där har det såklart en större funktion. Tror faktiskt aldrig jag har använt geringsanhållet på min.

jac jac skrev:
Där har det såklart en större funktion. Tror faktiskt aldrig jag har använt geringsanhållet på min.
Geringsanhållet lämnar övrigt att önska kan man lugnt säga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.