V vectrex skrev:
Ok, då är jag nog inte med. Tänkte att första gången gör du ett "riktigt" zero clearance men med ett litet hål runt framsida klinga för att kunna byta slitagebit.

Vad är det som gör att det blir enklare på ditt sätt?
I mitt förslag så sågar jag ut en strimma plywood som passar i original-plattan (den röda) som jag trycker ner i springan och säkrar med silvertape. Jag behöver inte skapa en hel platta, göra uttag för skruvtornen eller säkra den mot sågbordet. Givetvis är det en sämre konstruktion men jag ska se om jag kan visa med ett exempel ikväll :)
 
Jag får titta på min original platta när jag kommer hem men jag undrar om det inte blir svårt att få remsan att sitta fast tillräckligt bra. Den måste ju bli ganska stabil om det skall göra någon nytta. Men kör på, vi vill gärna se en utförlig redovisning av experimentet med många bilder. (y)
 
Uppdatering - igår testade jag min idé.

Tanke
Jag har sett tre sätt att göra en ZC-lösning.
Den absolut mest gedigna - skapa ett nytt ilägg.
Den snabbaste - sätta en tape över befintligt ilägg.
Mellan varianten - fylla den stora springan i befintligt ilägg med en träbit bred och djup som springan.

NB - min såg är en Bosch GTS 10J inte en XC. Jag har aldrig heller tagit bort klyvkniven, varför det blev problematiskt att såga upp bakre delen av ilägget.

Bordsåg med rödfärgat ilägg och synlig sågklinga, indikerar arbete med ZC-lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd såginsats med en springa på en bordssåg, modifierad för zero clearance.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min idé var alltså att fylla springan och säkra materialet med tape så det inte ramlar ur efter första snittet.

Sågbord med öppet ilägg och avlägsnat rött iläggslock bredvid, upplagt för justering eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser ilägget ut på GTS 10J

Mätning av iläggsspringa på en röd Bosch GTS 10J sågbord med skjutmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

10 mm, senare upptäckte jag att djupet var känsligare så gjorde den 8 mm hög .

Röd såginsats med träbit i halvad springa ovanpå en bordscirkelsåg, tejp för fixering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Red bordsåginsats med gjuten uppdelning och en träbit som ligger bredvid springan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som sagt för att undvika att ta bort klyvkniven så gjorde jag bara hälften.

Sågblad som sticker upp genom ett ilägg på en bordsåg med en delvis täckt springa av silvertejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bordsåg med modifierat sågbladsilägg och tejp över springan för ZC-lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad hände efter snittet. De två iläggs-stavarna (efter de klyvts) vickade rätt bra fram och tillbaka men gav fortfarande stöd.

Röd såginsats med gjord halvjustering, träbit insatt i springan och sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen sågade jag med lösningar vanligt, tapet tape och ilägg utan att komma till någon slutsats (tape eller vanligt såg bäst ut). Det kan bero på att det inte gjorde någon skillnad (för alla tre lösningarna var skit?) Eller att alla tre snitt inte repeterades på samma sätt (???) :thinking:


Träilägg för såg med olika metoder: träbit med tejp, enbart tejp, och orörd overkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träilägg på bordsåg med tre snitt och texten "VANLIG", "TAPE" och "Tape + trä" skrivna för att visa olika ZC-lösningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Negativ återkoppling välkomnas.
 
Längsgående är ju plywood rätt tacksamt att såga. Kör istället tvärs fibrerna så ska du nog få lite större utslag på flisningstestet.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Är lite skeptisk till din metod att kila in en träbit i det befintliga ilägget, vad händer om den lossnar och slungas iväg? Sedan är ju sidorna i princip helt utan stöd efter att du sågar igenom den...
 
Hade du gjort ett riktigt zero clearance ilägg från början hade du varit färdig för länge sen. SÅ krångligt är det inte. Jag tror inte alls på din metod. ;)
 
B badtastex skrev:
Är lite skeptisk till din metod att kila in en träbit i det befintliga ilägget, vad händer om den lossnar och slungas iväg? Sedan är ju sidorna i princip helt utan stöd efter att du sågar igenom den...
Det var min lärdom också. Däremot var det inte fullt så illa som din uppfattning. Det finns stöd bättre än tape men sämre än ett riktigt ZC ilägg. Bitarna är rätt bra inkilade men hålla på plats av tape och jag tror risken är större att de åker ned än upp. Men vettiga kommentarer från dig! :)
 
Nu har även jag testat lite. Sågen en Bosch GTS 10 XC, kombiklinga av medelkvalitet, inte så mycket använd.
Insatsen en sådan som säljs till 4000 och 4100-sågarna på Amazon. 18 mm björkplywood kvalitet B/BB. Finaste sidan vänd neråt på sågbordet.
Det märks skillnad, längs med fibrena i ytskiktet inte så stor men klart märkbar. Tvärs fibrena i ytskiktet så är det stor skillnad. Mitt ZC inlägg var väldigt tight då det inte sågats med den klingan med lite bredare tänder tidigare så man kan säga att inlägget var som nytt.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
jac jac skrev:
Jag får titta på min original platta när jag kommer hem men jag undrar om det inte blir svårt att få remsan att sitta fast tillräckligt bra. Den måste ju bli ganska stabil om det skall göra någon nytta. Men kör på, vi vill gärna se en utförlig redovisning av experimentet med många bilder. (y)
Var det inte du som jag skickade mitt gamla ZCI till? Kan du inte fota av det och lägga upp i tråden så folk får se hur de ska se ut. Det är som sagt inte så krångligt.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Jag sågar till bitar i lagom storlek fäster ett existerande inlägg som mall med dubbelhäftande tejp laddar fräsen med ett mallstål och kör rent ämnet. Tar bort mallen byter till lämpligt stål och fräser den lilla bit fals som behövs och borrar ett fingerhål :)
Träbit med hål och skåra, placerad på sågbord, redo för bearbetning i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 3 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Var det inte du som jag skickade mitt gamla ZCI till? Kan du inte fota av det och lägga upp i tråden så folk får se hur de ska se ut. Det är som sagt inte så krångligt.
Visst var det så och jag är fortfarande tacksam för det. :-D
Det var exakt min tanke när jag läste tråden igår, att ta några bilder på ditt inlägg som fortfarande lever och har hälsan. (Kan ju iofs bero på att jag sågar för lite.)
Jag ska försöka komma ihåg och hinna med det senare ikväll.
 
I väntan på att potatisen ska bli färdig...

Pushstick för bordssåg med slitsar placerad på sågbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
trojlee och 1 till
  • Laddar…
Varför vill den inte ta emot mer än en bild per inlägg? Här är undersidan.

Undersidan av ett byggprojekt som visar en träplatta med spricka och vitmålad yta på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det runda klistermärket jag ser på flera bordsågar vad kommer det sig av? Eller är det en täckbricka?
 
Vitmålat trästycke med skadespår och sågspår ligger på ett arbetsbord med en cirkelsåg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.