25 398 läst · 57 svar
25k läst
57 svar
Bosch Blå med grön laser?
Nä, nu måste jag ta tag i detta. Snart lägger frun fram mosikplattorna som ska upp i köket på min plats vid frukostbordet istället för flingor....
Svenska ÅF verkar ha bestämt sig för att de har rätt att skinna mig. Det tycker jag inte om, så jag kollade vad Tyskarna kan erbjuda och det verkar gå att få stora leksakslådan för 445 Eurosar. Verkar väl vara ett vettigt pris?
http://www.arnold-24.de/artikel.php?artnr=P-01379
Svenska ÅF verkar ha bestämt sig för att de har rätt att skinna mig. Det tycker jag inte om, så jag kollade vad Tyskarna kan erbjuda och det verkar gå att få stora leksakslådan för 445 Eurosar. Verkar väl vara ett vettigt pris?
http://www.arnold-24.de/artikel.php?artnr=P-01379
Kan säkert stämma.mexitegel skrev:
Ögats högsta känslighet ligger vid en våglängd om 555 nm, som är grönt, grön/gult ungefär.
Vid den vanliga våglängden för röda linjelasrar 635nm så är nog ögats känslighet ungefär 1/4 av den vid 555nm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förmodligen bra pris!mexitegel skrev:Nä, nu måste jag ta tag i detta. Snart lägger frun fram mosikplattorna som ska upp i köket på min plats vid frukostbordet istället för flingor....
[länk]
Bara o adda och submitta!
Jag hittade en bättre graf, där man även ser vilken färg monokromatiskt ljus i olika våglängder betyder, dvs inte bara angivna nm utan även en regnbåge som visar vilken färg det motsvarar.
Den har en massa annan info också.
Photopic vision är dagljusseendet, då vi använder tapparna i våra ögon.
Scotopic vision är mörkerseendet då stavarna används.
Mesopic , en kombination som ögat/hjärnan använder vid halvskumt ljus.
Bilden går antagligen att förstora något genom att klicka på den.
Den har en massa annan info också.
Photopic vision är dagljusseendet, då vi använder tapparna i våra ögon.
Scotopic vision är mörkerseendet då stavarna används.
Mesopic , en kombination som ögat/hjärnan använder vid halvskumt ljus.
Bilden går antagligen att förstora något genom att klicka på den.
Logga in
Skapa konto
Jag hade prioriterat mottagare framför grönt ljus. Och mottagare framför 3 linjer. Och 3 linjer framför grönt ljus.
Ska du bara använda den privat så kan du ju alltid vänta till skymningen den gången det är kritiskt att faktiskt se linjerna.
Ska du bara använda den privat så kan du ju alltid vänta till skymningen den gången det är kritiskt att faktiskt se linjerna.
Precis nyfniken. Grönt laserljus som ger 4 ggr synlighet i all ära.
Men då belysningsstyrkan på jorden varierar med ca 0,25 lux vid fullmåne till 100 000 lux vid solsken mitt på dagen, dvs en faktor på 400 000 ggr, så inser man lätt att grön laser inte garanterar speciellt mycket bättre synlighet.
Det märks endast skillnad vid de svåra ljusförhållanden då man har stora svårigheter att se den röda linjen, blir det ytterligare lite ljusare så hjälper inte grön laser heller, utan det är fortfarande mottagare som gäller.
Men då belysningsstyrkan på jorden varierar med ca 0,25 lux vid fullmåne till 100 000 lux vid solsken mitt på dagen, dvs en faktor på 400 000 ggr, så inser man lätt att grön laser inte garanterar speciellt mycket bättre synlighet.
Det märks endast skillnad vid de svåra ljusförhållanden då man har stora svårigheter att se den röda linjen, blir det ytterligare lite ljusare så hjälper inte grön laser heller, utan det är fortfarande mottagare som gäller.
Kanon, en bild säger mer än tusen ord! Det är ju viss skillnad....
Finns det mottagare till DeWalten?
EDIT: Det gör det, DeWalt DE0892G, http://www.proffsmagasinet.se/laser...q6ZfkeBB0M8aMJdWk_HrFPNL_qmtO-qbbkaAiSA8P8HAQ
Så plötsligt har vi en ny kandidat. Istället för 4500 pix så är vi nu uppe i 8000....
Känns ju lite galet att satsa på gammal teknik, men 8 papp är magstarkt för något man använder ytterst sällan
EDIT: Det verkar gå att komma undan för 6300 om man köper i UK.... Hmm. 1800 spänn mer än Boschen...
Finns det mottagare till DeWalten?
EDIT: Det gör det, DeWalt DE0892G, http://www.proffsmagasinet.se/laser...q6ZfkeBB0M8aMJdWk_HrFPNL_qmtO-qbbkaAiSA8P8HAQ
Så plötsligt har vi en ny kandidat. Istället för 4500 pix så är vi nu uppe i 8000....
Känns ju lite galet att satsa på gammal teknik, men 8 papp är magstarkt för något man använder ytterst sällan
EDIT: Det verkar gå att komma undan för 6300 om man köper i UK.... Hmm. 1800 spänn mer än Boschen...
Redigerat:
Visst är det magstarkt. Jag fick förvisso ner priset till 5600kr efter lång diskussion, men det är fortfarande (för?) mycket. I mitt fall var det mer "vill ha" än "behöver". Då blir resultatet lätt en tunnare plånbok. Lasrar är lite av min Akilleshäl.mexitegel skrev:
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Provade utomhus också fast på en vit fasad i solljus och ca 8m. Det var precis så man såg den gröna linjen. Synligheten hade vart besvärlig att bygga efter. Boschen kunde man skönja vid ca 2m avstånd.MathiasS skrev:
Grön laser är inget magiskt, bara en förbättring.