25 370 läst · 57 svar
25k läst
57 svar
Bosch Blå med grön laser?
Köpte ett kitt från Bauhaus idag. GCL 2-50C + BT 150 och den går det att köpa till mottagare.
Det som ingick var lasermåltavla och RM2, samt batterier. Om jag fattade allt rätt så skulle jag kunna använda batterierna som passa till blåa 10,8 V skruvdragare. Fick lite tillbaka på deras prisgaranti på en GCM 8sjl+GTA 2500. Mera blått till samlingen
Det som ingick var lasermåltavla och RM2, samt batterier. Om jag fattade allt rätt så skulle jag kunna använda batterierna som passa till blåa 10,8 V skruvdragare. Fick lite tillbaka på deras prisgaranti på en GCM 8sjl+GTA 2500. Mera blått till samlingen
Nu hittade jag att Bosch släppt en grön 3-80 . http://m.bosch-professional.com/se/sv/verktyg/mätteknik_1/syftningslaser/gll-3-80-cg/index.html
Men det verkar ännu inte finnas någon mottagare till den? LR1G verkar vara den enda gröna mottagare som finns och den har ett snävare våglängdsspektrum än bad dioderna i GLL 3-80 CG verkar ha?!
Men det verkar ännu inte finnas någon mottagare till den? LR1G verkar vara den enda gröna mottagare som finns och den har ett snävare våglängdsspektrum än bad dioderna i GLL 3-80 CG verkar ha?!
Mosiken fick hitta till väggen med en inlånad Bosch grön laser. Alltså en sån med röd laser i grönt skal. Jag mår fortfarande lite illa vid tanken på att jag rört vid en sådan, även om jag tvättat händerna noga efteråt.
En noggrann analys är en förutsättning för ett lyckat verktygsinköp!
11 månader för en god analys ju dessutom INGENTING. @MathiasS hade fortfarande inte valt luftpåfyllare efter 4 år, https://www.byggahus.se/forum/threads/foerslag-pa-bra-luftpafyllare.203484/ .
Jag har dock haft ett allvarligt snack med tomten i dagarna. Jag har varit otroligt snäll i år tycker jag.
En noggrann analys är en förutsättning för ett lyckat verktygsinköp!
11 månader för en god analys ju dessutom INGENTING. @MathiasS hade fortfarande inte valt luftpåfyllare efter 4 år, https://www.byggahus.se/forum/threads/foerslag-pa-bra-luftpafyllare.203484/ .
Jag har dock haft ett allvarligt snack med tomten i dagarna. Jag har varit otroligt snäll i år tycker jag.
Det jag funderar lite på är hur man riggar lasern i höjdområdet från golvet upp till 97,5cm där stativet börjar? Är det en sån där stolpe man ska ha då? Lite anti den för det ska ju förvaras också .
Med den inlånade lasern så fick det bli med diverse pallar, stolar och travar med böcker och kartonger. Men det går ju inte för sig när man har blåa proffsgrejjor....
En klämma som man sätter på stativbenen vore ju förnämligt - finns det?
Med den inlånade lasern så fick det bli med diverse pallar, stolar och travar med böcker och kartonger. Men det går ju inte för sig när man har blåa proffsgrejjor....
En klämma som man sätter på stativbenen vore ju förnämligt - finns det?
Inte förhastat mig, den 2500 sidor långa utredningen var dock för stor för att ladda upp.
Proffsmagasinet har kampanj på allt från Bosch. Så det här var ju bara en del av det som jag klickade hem...
Proffsmagasinet har kampanj på allt från Bosch. Så det här var ju bara en del av det som jag klickade hem...
Det blir ju bara bättre och bättre.HogeN skrev:
Kikade nu efter Makita, den ska enligt specifikationen ha en noggrannhet på 0,1 mm / m.
Bosch 0,2 mm / m
DeWalt 0,3 mm / m
Fast det enda dåliga med Makitan var att den verkar ha vanliga batterier medan både Bosch och DeWalt har laddningsbara batterier som passar andra maskiner. Har själv DeWalt och gillar att batteriet passar även lilla slagskruvdragaren.
jo har själv SK107Z den har jag fått modifera och skära bort lite av gummit för att få mera laserlinje i taket. Gummit skymdeEnd skrev:Det blir ju bara bättre och bättre.
Kikade nu efter Makita, den ska enligt specifikationen ha en noggrannhet på 0,1 mm / m.
Bosch 0,2 mm / m
DeWalt 0,3 mm / m
Fast det enda dåliga med Makitan var att den verkar ha vanliga batterier medan både Bosch och DeWalt har laddningsbara batterier som passar andra maskiner. Har själv DeWalt och gillar att batteriet passar även lilla slagskruvdragaren.
och är minus när vanliga AA skall användas. Mailade och frågade makita. att nu har ni ny batteriseri CXT kanske det finns planer att utveckla laser med accu och grön. Fick varken ja/nej i svar men tack för iden =) så är inte hopplöst iaf Men det var precis före dom lansera SK103/104
Funderade faktiskt ett halvt varv kring det där med noggrannheten. 0,2 mm/meter ger ju ett fel på 1cm vid maximal räckvidd 50 meter. Jag tror svärfars optiska avvägningsinstrument från 60-talet har bättre precision på långa avstånd .End skrev:Det blir ju bara bättre och bättre.
Bosch 0,2 mm / m
DeWalt 0,3 mm / m
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Adapter blåBosch till grönBosch någon som testat.
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Säljes Bosch blå rotationslaser GRL 300 HVG set (grön laser)
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Bosch 12V batterier - ej kompabilitet blå & grön.
Bosch 18V batterier kompatibla med både gröna och blå maskiner?
Digital vinkelmätare Bosch GAM 220 MF vs PAM 220 - Blå vs. Grön Bosch?
Verktyg, Maskiner & Fordon