Har kört med en rotak 37Li den här säsongen. Har funkat kanon allting. Tomten är ca 1000kvm (ca 500kvm gräs?). Man får ladda en gång då man klipper. Kniven verkar inte vara nån kanonkvalite, blir lätt slö och full i jack.
 
Nån skrev om batteri på ebay för 650 kr. Begagnat kanske då. Jag hittar ett nytt på ebay.de för 177 EUR (2,6 Ah) + 39 EUR frakt. Kanske måste man köpa ett sånt för att inte tröttna på laddningsmomentet.
 
Redigerat:
Jag förstår inte riktigt alla som pratar om klippkniven till sina Rotaks, slipar ni inte era knivar?

Jag har en Rotak 43 (sladdis) och den gav ett enastående klippresultat tack vare högt varvtal och en välslipad kniv. Jag brukar fila/skärpa kniven sylvass vid ung. varannat/var tredje klipptillfälle. Så slö som knivarrna är när de levereras så slår de sönder gräset snarare än klipper/skär av det.

Dags att byta kniv är det när det inte finns något material kvar att skärpa IMO, så fram med finfilen & fila på :)

Tillägg: Med en välslipad och vass kniv kommer klipparen att arbeta med mindre motstånd = längre drifttid mellan laddningarna för er som kör på batteri, utöver den självklara fördelen att gräsmattan mår bättre av fina snitt i grässtråna.

Och det mjuka materialet i kniven är bara en fördel IMO, det gör det lättare att få till den där sista rakbladsskärpan på eggen.
 
Redigerat:
É
Jag har ingen batteridriven gräsklippare, men undrar bara lite över konstruktionen angående batteriet. Ett nytt batteri (36V 4Ah) kostar 2000kr skrev någon. Borde man inte kunna köpa ett cykelbatteri på 10Ah som på t.ex. Clash Ohlson kostar 2500kr. Finns ju fler varianter om man köper på nätet utomlands. Sen koppla om lite med egna sladdar. Blir förstås inte så snyggt men vadå.

Mest en fundering då jag börjat fundera på batteriklippare men vill inte hålla på och ladda mitt i klippningen. Helst ska man ju köpa en utan batteri, eller slå till på detta om man ändå måste köpa ett reservbatteri.

http://www.clasohlson.com/se/Batteri-till-elcykel/Pr311422000
 
Ni som har rotak 43.
Kan man köra den utan uppsamlare?
Vill gärna ha tillbaka det fina i gräset ner i gräsmattan.
Och om det går... hur bra blir resultatet?
Tack på förhand!
 
Vi har en 43 Li med multiklipp-tillsats, som helt säkert även passar till vanliga 43.
Resultat blir hyfsat så länge det inte är för långt gräs, men så fort gräset blivit något för långt så gör den inte så mycket nytta. Tillsatsen kostar inte så mycket, så kan vara värt att testa kanske?
 
Det funkar men du blir gräsligt gräsig om fötter och ben.
 
Är det tillsats för multiklipp? Vi kör bara utan uppsamlare och om inte gräset är för långt så försvinner klippet ner i mattan efter ett par dagar så det fungerar utmärkt.
 
Ja, multiklipptillsatsen är ganska simpel (läs: värdelös), det handlar egentligen bara om ett annat "lock" där man häktar på uppsamlaren, men eftersom det redan finns en lucka där så tillför inte multiklipp-tillsatsen så väldans mycket kan jag tänka mig. Jag har dock inte testat att köra multiklipp utan tillsatsen, så jag vet inte hur resultatet blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.