764 läst · 15 svar
764 läst
15 svar
Bosch batterier, värdelösa?
Sida 1 av 2
Jag har ett par gamla Bosch grejor med batterier som nog är kring 10 år gamla, som fungerar utmärkt. (tror det är denna serie 18v https://www.bosch-diy.com/se/sv/landing/power-for-all/power-for-all)
Har även en trimmer och en skruvdragare med lilla 12V batteriet, löjligt nog har de krånglat till så samma batteri har två fästen för att inte passa olika serier (https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-12v-batterier-ej-kompabilitet-bla-groen.459904/). (tror den som heter proffessional har ett annat voltantal skrivet på batteriet, men googlar man är det samma innehåll).
Nu har även mitt andra batteri till skruvdragaren dött. Det KAN vara så att det suttit för länge i laddaren, eller bara legat för länge. Eftersom batterierna är små och räcker sämre än de större, äldre batterierna så använder jag bara denna lilla skruvdragare när jag verkligen behöver en lätt och liten.
Hur usla är dessa batterier egentligen, ska jag ge upp denna skitserie eller har jag bara haft otur?
Finns nåt enkelt sätt att återuppliva dessa? Laddaren vägrar ju att ladda, jag misstänker det ändå kan vara liv i batteriet...
Har även en trimmer och en skruvdragare med lilla 12V batteriet, löjligt nog har de krånglat till så samma batteri har två fästen för att inte passa olika serier (https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-12v-batterier-ej-kompabilitet-bla-groen.459904/). (tror den som heter proffessional har ett annat voltantal skrivet på batteriet, men googlar man är det samma innehåll).
Nu har även mitt andra batteri till skruvdragaren dött. Det KAN vara så att det suttit för länge i laddaren, eller bara legat för länge. Eftersom batterierna är små och räcker sämre än de större, äldre batterierna så använder jag bara denna lilla skruvdragare när jag verkligen behöver en lätt och liten.
Hur usla är dessa batterier egentligen, ska jag ge upp denna skitserie eller har jag bara haft otur?
Finns nåt enkelt sätt att återuppliva dessa? Laddaren vägrar ju att ladda, jag misstänker det ändå kan vara liv i batteriet...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 786 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 786 inlägg
Vad menar du mer exakt med "suttit för länge i laddaren" och "bara legat för länge"?
Alla litiumjonbatterier oavsett fabrikat mår dåligt av att vara ständigt fulladdade eller helt urladdade, därför ska man aldrig låta verktygsbatterier, mobiletelefoner mm sitta kvar i laddaren efter de är fullt laddade. Ska de inte användas på ett tag, helst tas bort innan de är fulladdade. Bl a därför mobiltelefontillverkare ha olika lägen där man kan stoppa laddningen vid 80%, allt för att förlänga livslängden.
Jag har en lapp på batterier och/eller laddaren där jag skriver när det är laddat för att ha någon koll om de inte ska användas regelbundet. Efter kanske 6-8 månader kan kan kolla ett oanvänt batteri igen och ladda lite vid behov eftersom total urladdning förstör batterierna.
Alla litiumjonbatterier oavsett fabrikat mår dåligt av att vara ständigt fulladdade eller helt urladdade, därför ska man aldrig låta verktygsbatterier, mobiletelefoner mm sitta kvar i laddaren efter de är fullt laddade. Ska de inte användas på ett tag, helst tas bort innan de är fulladdade. Bl a därför mobiltelefontillverkare ha olika lägen där man kan stoppa laddningen vid 80%, allt för att förlänga livslängden.
Jag har en lapp på batterier och/eller laddaren där jag skriver när det är laddat för att ha någon koll om de inte ska användas regelbundet. Efter kanske 6-8 månader kan kan kolla ett oanvänt batteri igen och ladda lite vid behov eftersom total urladdning förstör batterierna.
Hej!
Min erfarenhet av Bosch 10,8v senare 12v batterier är otroligt bra!
Jag har rätt många batterier, mest 2.0 och dom har verkligen imponerat på mig!
Dom äldsta 10.8 från 2010 funkar över förvänta fortfarande. Många laddningar har dom fått under åren.
Förra veckan upptäckte jag att ett 2.0 batteri inte ville ta laddning längre. Så av mina 12 små Bosch är det ett som lagt lagt under alla år! Så mitt betyg är över förväntan bra!
Dag
Min erfarenhet av Bosch 10,8v senare 12v batterier är otroligt bra!
Jag har rätt många batterier, mest 2.0 och dom har verkligen imponerat på mig!
Dom äldsta 10.8 från 2010 funkar över förvänta fortfarande. Många laddningar har dom fått under åren.
Förra veckan upptäckte jag att ett 2.0 batteri inte ville ta laddning längre. Så av mina 12 små Bosch är det ett som lagt lagt under alla år! Så mitt betyg är över förväntan bra!
Dag
Om laddaren vägrar ladda skulle jag misstänka att batteriet är kört, misstänker du att laddaren gett upp?J JohanLun skrev:
MultiMan skrev:Vad menar du mer exakt med "suttit för länge i laddaren" och "bara legat för länge"?
Det där är rätt intressant, om batteri inte ska laddas till 100% kapacitet varför laddas dom då fullt?
Iså så borde ju laddaren vara konturerat att 100% indikering på laddaren motsvarar 80 på batteriet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 484 inlägg
Jag har en omgång av 10.8V och en omgång 12V, den senare är ibland "stendöda" och jag behöver väcka dem med ett spänningsaggregat.
Jag får efter detta sätta laddaren på timer, eller är det just det man INTE ska göra? Batteriet kanske inte får sitta i en urkopplad laddare? Mina sitter på ett uttag med switch och jag kan nog råkat så av switch med batteri i laddaren...MultiMan skrev:Vad menar du mer exakt med "suttit för länge i laddaren" och "bara legat för länge"?
Borde inte laddas ur av att sitta kvar i laddaren, om du kör på timer lösningen.👍J JohanLun skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 484 inlägg
Såhär gjorde jag:J JohanLun skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/prylarnas-pris-pryl-hlr.352854/page-73#post-5962522
Så har jag fått för mig vissa laddare gör, batteriet indikeras klart vid ~80 Laddning. Dock fortsätter de väl ofta ladda till 100%, så för batteriets bästa bör man kanske koppla ur direkt när det visar fullt. Samtidigt som BMSen ibland tycks uppskatta om batteriet faktiskt laddar till 100% i alla fall någon gång ibland.A A-Man_08 skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Men brukar man inte säga att att laddaren går in och börjar underhålls ladda? Förvisso verkar det vara dumt och ha ett fulladdat batteri i laddaren en längre tid.. Mobiltelefonen brukar inte vara något större problem...
Men 80% av kapaciteten. Är det inte så att batteriet slits snabbare om man laddar fullt? Att det är problemet? Annars innebär det att batteriet man köper egentligen bara har en kapacitet på 80% Snacka om lurad... Tittar på de vackra siffrorna för att inse att du måste dra av 20%. Men det är egentligen en stor nackdel med lithium batterier om man bara kan använda 80% det tar upp 100% av utrymmet men jag får bara 80%
Tacka vet jag gamla hederliga blybatterier. 😀
Men 80% av kapaciteten. Är det inte så att batteriet slits snabbare om man laddar fullt? Att det är problemet? Annars innebär det att batteriet man köper egentligen bara har en kapacitet på 80% Snacka om lurad... Tittar på de vackra siffrorna för att inse att du måste dra av 20%. Men det är egentligen en stor nackdel med lithium batterier om man bara kan använda 80% det tar upp 100% av utrymmet men jag får bara 80%
Tacka vet jag gamla hederliga blybatterier. 😀