Då är frågan om det går att köpa en packning där behållaren öppnar sig eller om det är nån ide att köpa en helt ny kondensbehållare (där armen och packningen ingår antar jag)?
Alltså del 0510 eller 0516
Explosionsritning av maskindelar med delarna 0510 och 0516 markerade med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske det, frågab är bara vad delarna kostar. Jag meckar ofta med den gamla robotgräsklipparen här hemma där jag tycker delarna har en rimlig kostnad men osäker vad Bosch tar för sina reservdelar, men skadar inte att fråga dem.
 
Hej
Har just flyttat in i ett hus med samma torktumlare och problem som ni diskuterar ovan. Löste ni det?
Mvh Jonas
 
Tyvärr har min börjat läcka igen - har inte kollat men möjligt min lekmannatätning med tejp lossnat. Jag skulle vilja öppna hela kondensatorn i botten, förmodligen massa gegg där som gör att vattnet inte "sväljs" tillräckligt snabbt när den tömmer vattenbehållaren. Det är först när vattenbehållaren blir "halfull" som den börjar läcka, gissningsvis för kondensatorn inte kan svälja allt vatten snabbt nog.

Frågan är dock hur mycket jobb det är att öppna upp hela kondensatorn för att rengöra, ngn som vet?
 
A
M jonasba skrev:
Tyvärr har min börjat läcka igen - har inte kollat men möjligt min lekmannatätning med tejp lossnat. Jag skulle vilja öppna hela kondensatorn i botten, förmodligen massa gegg där som gör att vattnet inte "sväljs" tillräckligt snabbt när den tömmer vattenbehållaren. Det är först när vattenbehållaren blir "halfull" som den börjar läcka, gissningsvis för kondensatorn inte kan svälja allt vatten snabbt nog.

Frågan är dock hur mycket jobb det är att öppna upp hela kondensatorn för att rengöra, ngn som vet?
Stort sätt omöjligt att öppna kylpaketet
Har du inte luckan framför kan du såga upp den och lös lucka från BSH. Sen kan man spola med slang
 
electroluxaren skrev:
Stort sätt omöjligt att öppna kylpaketet
Har du inte luckan framför kan du såga upp den och lös lucka från BSH. Sen kan man spola med slang
Tror också att anledningen är att vattnet inte rinner ner snabbt nog pga smuts. Har ringt Bosch men de kunde inte ge mig numret på en ny lucka. Funderar på att beställa denna och hoppas att den passar, https://www.amazon.se/Underhållsloc...tning-värmeväxlare-torktumlare/dp/B01N2VD0IK/
 
Har också försökt få loss luckan på framsidan men inte lyckats men denna video visar hur det ska gå och liknar den luckan du länkar till @JN72 -

Samt:

Annars funderar jag på om man ska ta ut åbäket på altanen, lossa röret här nere (vilket jag kan på min modell) och spola sjukt mycket vatten med högre tryck och se om det rinner ut på andra sidan där pumpen sitter.
 
  • Inre delen av en diskmaskin med synligt avloppsrör markerat med en röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag lyckades pilla av locket i fronten med en kniv, men det var inte enkelt. Dock höll inte alla klammer utan en del var bara att dra ut. Värt att veta är att det är klamrar överallt utom de tre i mitten uppe, hade jag visst var de satt hade det nog varit enklare. Kanske hjälper bilder dig så du ser var klamren finns:

Nedtaget locket från en torktumlare med klamrar och en rund öppning, placerat på ett stenmosaikgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på öppnat frontlock av en torktumlare, visar placeringen av klamrarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men har du samma tumlare som jag (WTW84362SN/19) så är ett nytt originallock ganska billigt https://www.bosch-home.se/eshop-produktlista/00707056
 
Har fått bekräftat av Boschs reservdelsavdelning att ersättningslucka är https://www.bosch-home.se/eshop-produktlista/00646776 även om deras webbshop säger att den inte är kompatibel med min modell. Väntar med spänning på leverans och ger er resultatet när jag öppnat och rengjort.
 
Hej
Har nu fått luckan, men när jag skar upp plasten visade det sig att där innanför tyvärr inte var så mycket smuts. Torktumlarens öppnade servicepanel med synlig kondensator och lite smuts efter rengöringsförsök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dammsög försiktigt och spolade lite med vatten, skruvade på luckan och lät maskinen tömma med p07. Tog sedan ut vattenbehållaren och hällde 0,5 liter vatten i röret, precis som i en av filmerna ovan. Röret blev precis fullt, men vattnet rinner inte ner. Skruvade av luckan igen och såg att vattnet kommer ner droppe för droppe Stoppet måste vara i rörets nedre del eller precis där det ansluts. Jobbigt värre. Min rengöring gav alltså ingenting. Har tidigare haft en hel del nere på maskinen och sett att man måste ta av trumman för att kunna lossa röret helt och rengöra. Gissar att det hjälper, men önskemål om en fungerande torktumlare hänger tunga i hemmet...kan bli så att denna åker ut i helgen och en ny införskaffas
 
Tråkigt värre. Jag kan ju på min modell lossa röret hela vägen men kan inte se det va massa smuts där heller.

Min funkar så länge vattenbehållaren max är halvfull (antar det är för då släpper den inte så mycket vatten på en gång i fyller röret).

Så mycket för "självrengörande - feldesign helt klart.

Hoppas du hittar något hack för att få till det.
 
Ska läsa det senare idag. Jämfört med vad jag testat tidigare är det ju noll jobb Lätt värt att testa. Tack!
 
Skummade texten, de skriver 1,5 liter lösning, men mitt rör rymmer ca 33 cl, sen rinner det över. Det tar sedan hela natten för dessa 33 cl att rinna ner :( Så testa inte med för mycket, det blir bara översvämning.
Återkommer när jag testat. Förresten har jag repat mod under natten och funderar på att montera ner och av trumman för att kunna plocka av röret helt och kika ner i kondensorn. Får se om det finns tid i helgen.
 
  • Gilla
tummen_mitt_i_handewm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.