Göran.W
Tack Gurra nyfiken
Det finns faktiskt inga dumma frågor bara dumma svar.

pling3
När du skriver du bor på gotland förändrar det läget ganska radikalt för där är det lite si o så med färskvatten tillgången.
När du skriver gjöt gjorde dom det då i hela hålets längd?
Om dom gjöt hela hålet så kan dom gjort det klasiska felet att gjuta uppifrån dvs hälla i betongen uppifrån och då blir det otätt.
Utan man ska gjuta nerifrån och upp dvs stoppa ner en slang i botten och hälla betongen genom den och dra upp den efterhand som betongen pressar upp vatttnet.
Häller man uppifrån blandas betongen med vattnet och hur gjutningen blir då är ganska lätt att lista ut.
En lösning på problemet kan vara att köpa en Electrolux ro 400 som klarar att rena vatten med en salthalt på upp till 1,5% har man högra ska man köpa en Electrolux ro 400B som klarar upp till 7,5%
Dom används bla på sjukhus för att rena kran vatten i labben.
Nakdelen med dessa är dels priset och att vattnet inte smakar något vidare iom det är helt rent vatten utan mineraler och salter så det är som att dricka destilerat vatten http://www.dometic.com/sv/Europe/Sw...enrenarmodeller/products/?productdataid=69218
Regn vatten kan man med fördel samla upp till dusch, toa och tvätt om det är möjligt.
Du kan även prova att ta vatten 5-6 meter ner i den borrade med ett flöde på några liter i minuten.
Det är inte omöjligt att du kan få sötvaten för salt vattnet är tyngre än söt vatten så kanske kanske du kan få drickbart vatten om dett tas högt uppe med lågt flöde.
I övrigt står mit råd kvar att kontaka miljö kontoret om du misstänker grannens borra förstör ditt vatten.

Hej igen
Gurra; vem ska jag jaga? Borrfirman?
Göran.W ; Tror inte dom gjöt ner hela vägen, men jag är inte säker.... ena hålet är på 160 meter o det andra på 140... ( det var väl därför min bergvärme kostade en kvarts mille i installation)

Och jag har funderat på någon form av rening, snarast möjligt !
Och i mitt fall är det inte grannens borra som förstör mitt vatten, det är jag som är livrädd för att förstöra grannens vatten :(

G
Hej!

Jaa du, som svar på din sista fråga pling, så bör du nog jaga den DU anser gjort fel.
Fel har det ju uppenbarligen blivit och du är den som drabbats av felet.
Vad och vem som sedan orsakat denna olägenhet för dig blir nog Din uppgift att ta reda på.

Men och framför allt, GE DIG INTE!!

Än en gång, önskar dig lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.